MÜZİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MSC2181 Caz Tarihi Güz 2 0 2 3
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. YEŞİM PEKİNER
Dersin Amacı: Cazın tarihsel ve yapısal gelişimi içerisinde caz müziğinin tanımını yapmak, farklı dönemlerde öne çıkan stillerin temel özelliklerini, o stilleri ortaya çıkaran sosyal-kültürel ve ekonomik nedenleri anlayarak cazı sadece bir müzik tarzı olarak değil çıktığı coğrafi bölgelerdeki sosyal değişimin ve küresel ekonomik ve siyasi gelişmelerin bir ürünü olarak anlamak.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bu derse katılan öğrenci temel caz kavramları ve stilleriyle ilgili bilgi edinir.
2) Kültür ve sanatın mikro ve makro düzeyde yerel ve küresel siyasi sosyal ve ekonomik gelişmelerin bir sonucu olarak ortaya çıktığını anlar
"3) Cazın doğuşundan bebop döneminin sonuna kadar farklı caz stilleri ve öne çıkan müzisyenlerin tarihsel sosyo kültürel gelişmeler içerisindeki öz hikayelerini, albümlerini işitsel ve sözel olarak öğrenerek karşılaştırmalı analiz yapar.
"
4) Cazın doğuşundan itibaren ortaya çıkmış farklı caz stillerini tanır
5) O stili ortaya çıkarak sosyo-politik konjonktür hakkında bilgi sahibi olur
6) O stile damgasını vurmuş Caz müzisyenlerinin albümlerini dinler
7) Eser analizi üzerinden caz müziğindeki formlarıi armonik yapıları öğrenir
8) Caz Müziğini icra edenlerin uslüp ve teknik farklarını tanır
9) Müzisyen/besteci arasındaki müzikal ilişkileri kavrar

Dersin İçeriği

Bu ders Caz müziğinin kökenlerinden başlayarak Ragtime'dan Bebop dönemine kadar Caz müziğinin dönemlerini, bu dönemlerde ortaya çıkan stilleri, ve bu stillerin özelliklerini ele alır. Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, okuma, araştırma ve tartışma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "Kökenler; 1. 19.Yüzyılda gelişen Afro Amerikan Müziği İlahiler, Work Songlar vs. Blues ve Ragtime; blue notes ve senkopasyon 2. Sub-Sahara Afrika müzikal ve dans gelenekleri 3. On Dokuzuncu Yüzyıl Avrupa Müziği Enstrumantasyon, Form ve Armoni"
2) Caz Nedir? Cazın temel unsurları nelerdir? 1. Ritm; Senkopasyon 2. Blue notes 3. Doğaçlama 4. Armoni 5. Form
3) Ragtime ve Erken Caz New Orleans Dixieland
4) Büyük Göç Nedir? Büyük göçe sebep olan siyasi ve ekonomik faktörler nelerdir. Büyük göçün caz müziğinin gelişimine olan etkisi nelerdir?
5) Kükreyen 20ler ve Caz Çağı ABD ve Avrupa’daki ekonomik kalkınma ve siyasi ekonomik liberaleşmenin müziğe ve sanata etkisi. -Modernizm -otomobil sanayı, havacılık film endüstrisi, ve elektrikli makinleerin üretiminin sosyo kültürel hayata etkisi -Sosyal değişim içerisinde kadınların rolü
6) Chicago Tarzı; -19.yüzyıl Chicago’daki müzikal gelenekler, sanatsal mekanlar -Büyük Göç dalgasıyla gelen siyahi müzisyenler; Louis Armstrong, Sydney Bechet, Jelly Roll Morton, Earl Hines, King Oliver, New Orleans Rhythm Kings
7) Harlem Rönesans Nedir? Kökenleri W. E. B. Du Bois, Alain Locke Yeni Zenci Hareketi 1. Büyük Göçün Etkileri 2. African Amerikan kültürünün özgürlükçü ifadesi 3. Temel Organizasyonlar 4. The National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) 5. The National Urban League
8) Ara Sınav
9) Swing Dönemi; 1930–1945.* Big Band Çağı Enstrümantasyon Önde gelen Bigband ve müzisyenler; Jimmie Lunceford Fletcher Henderson Artie Shaw Benny Goodman Tromboncular; Kid Ory, Jack Teagarden, J.C. Higginbotham ve Tommy Dorsey, Bill Harris Trompetçiler Rol Elridge
10) Swing Dönemi Saksofoncuları; Lester Young, Coleman Hawkins, Jhonny Hodges, Ben Webster, Don Byas, Benny Carter Hayatları, Müzikleri Dinleme ve Analiz
11) Swing Dönemi Piyanistler; Art Tatum, Teddy Wilson, Nat King Cole, Fats Waller, Errol Garner, Milt Buckner. Hayatları, Müzikleri Dinleme ve Analiz
12) Swing Dönemi Gitaristleri; Nazi Almanyası ve Django Reinhardt. Belgesel Film Django Charlie Christian. Caz gitardaki öncü rolü Swing dönemi caz müziğinde cinsiyet ve kadın müzisyenler; İlk Kadın Orkestra Şefi; Marry Lou Williams and the Clouds of Joy
13) Count Basie ve Duke Ellington Orkestraları, eserleri ve Afro Amerikan Kültürüne Katkıları
14) Bebop Dönemi; Bebop dönemi ve müziğinin temel özellikleri, swing döneminden ayrıştığı nokatalar neler Dizzy Gillespie, Thelonious Monk ve Charlie Parker

Kaynaklar

Ders Notları: 1. Martin, Henry and Waters Keith. (2009). The Essential Jazz, First 100 years. Schirmer Cengage Learning Boston; USA 2. Gioa, Ted. (1998). The History of Jazz. Oxford University Press; USA 3. Gitler, Ira. (1985). An Oral History of Transition in Jazz in the 1940s. Oxford University Press. NewYork; USA 4. Stokes Royal. (1991). The Jazz Scene. An Informal Oral History from New Orleans to 1990. Oxford University Press; Oxford University Press. NewYork; USA. 5. Lopes Paul. (2002). The Rise of a Jazz Art World. Cambridge University Press. Cambridge; UK. 6. Martinelli, Francesco. (2018). The History of European Jazz. The Music, Musicians and Audience in Context (Hardback)Equinox Publishing Ltd. 7. Franck Bergerot. (2004). Tarih Boyunca Caz. Dost kitapevi. 8. Joachim E. Berendt. (2019). Caz Kitabı. Ayrıntı Yayınları. 9. EBOOK *Blues People, The Negro Experience in White America And The Music That Developed From It by LeRoi Jones,1963 (edition – 1999), Harper Perennial. ISBN-10: 068818474X ISBN-13: 978-0688184742 http://solomon.bltc.alexanderstreet.com/cgibin/asp/philo/bltc/documentidx.pl?sourceid=S7672 10. EBOOK: Subversive Sounds: Race and the Birth of Jazz in New Orleans. Charles B. Hersch, 2007. University of Chicago Press. ISBN: 9780226328690 http://site.ebrary.com/lib/yale/docDetail.action?docID=10265903 PDF Books/ Articles: 11. Gavin, James (2001). Homophobia in Jazz. Jazz Times. (pdf) 12. Ostransky, Leroy (1978). Jazz City, The Impact of Our Cities on the Development of Jazz. Prentice-Hall, ISBN 0-13-509372-4 Jazz City[2].pdf 13. Tucker, Sherrie (2000). Swing Shift: ""All-Girl"" Bands of the 1940s.”Durham, NC: Duke University Press, 2000. (pdf) (excerpts) 14. Tucker, Sherrie (2008). When Did Jazz Go Straight: a queer question for jazz studies. Critical Studies in Improvisation / Études critiques en improvisation, Vol. 4, No 2 (2008). (pdf) 15. Wilson, Amy Leigh (2003). A Unifying Anthem or Path to Degradation?: The Jazz Influence in American Property Law. Alabama Law Review. Vol. 55:2:425 (pdf)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 5 40
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 70

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ana dalına bağlı olarak müzik alanında icra bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme. 2
2) Müzik alanına içkin olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. Alt-disiplinleri bir arada değerlendirebilme. 5
3) Müzik alanında yetkin teknik bilgilerini özgünleştirebilme. 1
4) Müzik alanında hakim olan evrensel ölçütleri takip edebilme becerisi kazanma ve uluslararası platformlarda yer alabilecek donanıma sahip olma. 5
5) Müzik alanındaki teorik ve pratik birikimini sanat teorisi ve estetik alanlarındaki kavramsal ve soyut düşünme becerileri ile birlikte değerlendirebilme. 4
6) Eser üretimi ve icrasının gerektirdiği çalışma sürecini tasarlayabilme ve zaman yönetimi yapabilme becerisini kazanma. 2
7) Müzik tarihine hakim olarak, kendi ana dalı ve diğer disiplinler arasındaki tarihsel ve toplumsal ilişkiler hakkındaki farkındalığı arttırma 5
8) Sanatsal eleştirinin eser ile ilgili soyutlama becerilerini kazanma ve bunu kendi pratikleri üzerinde değerlendirebilme. 3
9) Yaratıcı düşüncenin müzik alanındaki karşılıklarını bulma ve geliştirme hakkında tecrübe sahibi olma. 2
10) Konser ve konsept etkinlikler gibi farklı alanlarda projeler yapabilme, bunun organizasyonu ve pratiği ile ilgilenebilme. Öncesi ve sonrasındaki gereklerini yerine getirebilme. 1