MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0379 | Sürdürülebilirlik ve İş Etiği | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ŞEBNEM KILIÇ |
Dersin Amacı: | BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 8, ülkelerin bu hedefi hayata geçirmek adına insana yaraşır iş modelleri ve politikaları geliştirmelerini teşvik eder. İnsana yaraşır iş, işletmelerin de işçiler için güvencesizliği azaltarak ekonomik büyümeyi, insana onuruna uygun çalışma ortamını ve kapsayıcı sanayileşmeyi sağlayan adımları atmalarını gerektirmektedir. Bu amaçlara erişmek için çalışma hayatında iş etiğine ilişkin hukuki düzenlemeler önemli bir araçtır. Bu ders ile Hukuk Fakültesi dışındaki öğrencilerin hem kendileri için önemli olabilecek çalışma hayatı düzenlemeleriyle hem de iş etiğinin önemli bir bileşenini oluşturan güncel tartışma alanlarıyla tanışması amaçlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersi alan öğrenciler; - 2030’a kadar gençler ve engelliler ve kadınların insana yakışır işlere erişimlerinin sağlanmasına dönük düzenlemeleri tespit eder. Bunlara ilişkin hukuki sonuçları analiz eder. - Eşit işe eşit ücret ilkesini ve Türkiye'deki uygulamasını değerlendirir. - Çocuk işçiliği ile mücadele politikalarını tartışır. Mevzuatın uluslararası standartlara uygunluğunu değerlendirir. - Çalışma hayatının güncel sorunları hakkında fikir edinerek gündemi tartışabilir. - Sosyal koruma temelli derslere ilişkin temel seviye bilgi edinir. |
Ders 13 hafta olarak planlanmış, vize haftasına ders konulmamıştır. Ders teorik olarak konuların işlenmesi yoluyla ilerleyecek olup her hafta gerektiği oranda pratik çalışmalara ve yargı kararlarına yer verilecektir. Dersin içeriği, teorik ders anlatımına ve karşılıklı tartışma ortamında yürütülen fikir alışverişine dayanmaktadır. Bu amaçla senkron olarak tasarlanmıştır. Diğer taraftan bu ders Hukuk Fakültesi dışındaki öğrencilere yöneliktir. Bu sebeple ve geniş katılımı sağlamak amacıyla online olarak planlanmıştır. 14 hafta sonunda bir final sınavı yapılacaktır. Vize-final dışında derse aktif katılım notlanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Bağımlı ve bağımsız çalışma ayrımı ve işçi tanımı | ||
2) | Çalışma hayatının temel kavramları: İşyeri - İşveren - İşletme | ||
3) | Çalışma hayatında iş-yaşam dengesi | ||
4) | Çalışma hayatında çocuklar (çocuk işçiliği) ve engelliler | ||
5) | Çalışma hayatında kadın istihdamı | ||
6) | İşyerinde mobbing, ayrımcılık yasakları ve eşitlik | ||
7) | İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin ilkeler - I | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin ilkeler - II | ||
10) | İş güvencesi sistemi ve temel prensipleri | ||
11) | Güncel tartışmalar: Sanal kaytarma-Abseenteism-Preseenteism | ||
12) | Çalışma koşullarının düzenlenmesi, çalışma ve dinlenme süreleri | ||
13) | Endüstri ilişkilerinde temel ilkeler ve sendikal özgürlükler | ||
14) | Sosyal Güvenlik Hukuku'nun temel ilkeleri ve kamusal karakteri |
Ders Notları: | Research papers and court decisions uploaded to the system, if necessary |
Diğer Kaynaklar: | Ömer Ekmekçi/Esra Yiğit, Bireysel İş Hukuku, İstanbul 2024 Yusuf Alper, Sosyal Sigortalar Hukuku, Bursa 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 113 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |