MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PRL4547 ESG, İşletme ve İnovasyon Güz 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. NİLÜFER GEYSİ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere ESG (Çevresel, Sosyal ve Yönetişim) kavramlarını, işletmeler üzerindeki etkilerini ve sürdürülebilirlikle ilişkisini anlatarak, işletmelerin ESG faktörlerini nasıl entegre edebileceklerini ve inovasyonla birleştirebileceklerini göstermektir. Aynı zamanda, öğrencilere işletmelerin ESG performansını nasıl değerlendireceklerini, raporlayacaklarını ve ESG odaklı hedefler belirleyeceklerini anlatmayı amaçlamaktadır. Ders aynı zamanda ESG yatırımları, finansman modelleri ve sürdürülebilirlikle ilgili etiketleme ve derecelendirme standartları hakkında da bilgi sunmayı hedeflemektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) ESG kavramını ve bileşenlerini tanımlayabilecek,
2) Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınmanın işletmeler için önemini tartışabilecek,
3) İyi bir ESG raporunun özelliklerini anlayabilecek
4) İşletmelerin neden ESG politikalarını benimsemesi gerektiğini kavrayabilecek
5) İnsan hakları, sosyal etki ve çevresel sürdürülebilirlik konularında farkındalık geliştirebilecek
6) ESG faktörlerini iş stratejilerine nasıl entegre edeceğini ve ESG risklerini yönetmeyi anlayabilecektir.

Dersin İçeriği

Bu derste ESG, sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri; ESG'nin çevresel, sosyal ve yönetişim boyutları, ESG raporlaması, sürdürülebilirlik ve inovasyon ilişkisi, ESG metrikleri konuları ele alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş- Dersin amacı, beklentiler ve sağlayacağı katkılar
2) Sürdürülebilirliğin Temelleri Dünyanın durumu, sürdürülebilirlik kavramına neden ihtiyaç duyulduğu ve konunun tarihçesi hakkında genel bilgiler verilecektir. Sürdürülebilirlik konusunun bağlamını oluşturmak amacıyla gezegensel ve toplumsal krizler, bunlara neden olan faktörler, tarihsel değişim ve gelişmeler ile küresel eğilimlerin yönü tartışılacaktır.
3) Sürdürülebilirlik Stratejisinin Tasarlanması Amaç, kurumsal sürdürülebilirlik konusunda içgörü elde etmek, yol haritası oluşturmak ve stratejik analizler üretmektir.
4) Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı ve Yeşil Aklama Amaç, şirketlerin sürdürülebilirlik çalışmalarına ilişkin paylaştığı bilgilerin değerlendirilmesi ve yeşil aklama vakalarının incelenerek en iyi uygulamaların paylaşılmasıdır.
5) Döngüsel Ekonomi Bu derste, atıkların en aza indirilmesini ve geri dönüşüm ve yeniden kullanım yoluyla verimli kaynak kullanımını teşvik etmeyi amaçlayan sürdürülebilir bir ekonomik model olan döngüsel ekonomiyi tartışacağız.
6) Sürdürülebilirlik için Sistem Düşüncesi Bu oturumda, sistemsel konuların ve problemlerin artan karmaşıklığını, sistemsel dönüşüm araçlarını ve bu sorunların doğasını ele almak için gereken perspektifler hakkında görüşler paylaşacağız. Ayrıca, sürdürülebilirliğin stratejik yönetimi için sistem düşüncesinin nasıl kullanılabileceğini tartışacağız.
7) Seçim Mimarisi ve Davranışsal Ekonomi Sürdürülebilirliğe giden yolu uzun vadeli bir süreç olarak düşündüğümüzde, davranışları değiştirmek için rutinlerin bozulmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda sosyoloji ve psikoloji alanında davranışsal boyuta odaklanan çalışmalardan yararlanılarak sürdürülebilir davranış ve alışkanlıkların nasıl teşvik edilebileceği konusunda bilgi paylaşımı yapılacaktır.
8) Açık Alan Teknolojisine Giriş ve Grup Çalışması İlk 7 haftada öğrenciler edindikleri bilgiler doğrultusunda belirli konuları seçecek ve bu konular etrafında çalışacakları grupları belirleyeceklerdir.
9) Sosyal Etki Analizi Bir proje veya faaliyetin uzun vadeli etkilerinin, sosyal değişimlerinin, faydalarının ve risklerinin değerlendirilmesine odaklanılacaktır.
10) Çevresel Adalet ve Küçülme Odak noktası, geleneksel büyüme paradigmasına alternatif bakış açıları getirerek çevresel kaynakların adil dağıtımı olacaktır. Büyümenin azaltılması ile sosyal refah kavramları arasındaki ilişki incelenecektir.
11) Cinsiyet Eşitliği, Çeşitlilik ve Katılım Toplumdaki cinsiyete dayalı ayrımcılık ve eşitsizlikler ele alınacak ve bu eşitsizlikleri azaltmanın yolları tartışılacaktır. Ayrıca her bireyi kapsayan geniş ve kapsayıcı bir toplumsal yapının yaratılmasının gereklerine de değinilecektir.
12) Sürdürülebilirliğin Ötesinde: Yenilenme Sürdürülebilirliğin bir geçiş aşaması olarak görülmesi ve sürdürülebilirliğin ötesinde eyleme geçilmesi gerektiği fikri giderek daha fazla vurgulanıyor. Bu derste yenilenme kavramı, neleri gerektirdiği, gerektirdiği yaklaşım ve liderlik bakış açısı ile yenileyici uygulamalara yönelik öneriler paylaşılarak tüm bu kavramlara farklı bir bakış açısı geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
13) Grup sunumları
14) Grup sunumları

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 30
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 20
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı