REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG4247 | Interview Skills and Career Counseling | Bahar Güz |
3 | 0 | 0 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere kariyer danışmanın rol ve görevleri, kariyer kuramları, kariyer gelişim programlarının hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca işe alma ve yerleştirme sürecine ilişkin mülakat tekniklerinin neler olduğu, etkili bir özgeçmişin ve başvuru ön yazısının nasıl olması gerektiği ve işverenlerin işe alım sürecinde nelere dikkat ettikleri uygulamalı olarak öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kariyer psikolojik danışmanlığına ilişkin temel kavramları açıklayabilecek; 2. Kariyer gelişim sürecinde etkili olan faktörleri tanımlayabilecek; 3. Kariyer gelişim kuramlarının temel önermelerini açıklayabilecek; 4. Kariyer psikolojik danışmanlığında görüşme becerilerini açıklayabilecek; 5. Kariyer psikolojik danışmanlığında etik ve yeterliliklere ilişkin farkındalık kazanacak; 6. Ayrıca işe alma ve yerleştirme sürecine ilişkin mülakat tekniklerini kullanabilecek; 7. İşverenlerin iş arayanlarda tercih ettikleri özellikler konusunda bilgi sahibi olacak; 8. Etkili bir özgeçmişin ve başvuru ön yazısının nasıl olması gerektiğini öğreneceksiniz. |
Temel kavramlar, Kariyer gelişimi ne demek?, Kariyerle ilgili Mitler, Kariyer danışmanlığı tanımı, işlevi ve roller, Kendini ve meslekleri tanıma nedir?, *Mesleki rehberlik ve danışmanlığın tarihçesi, Kariyer Gelişim kuramları, *Kariyer danışmanlığında değerlendirme, Psikolojik danışma becerileri, *Bir oturumluk Kariyer Danışmanlığı süreci, Kariyer gelişim programlarını geliştirme uygulama ve değerlendirme, Bireylerin farklı kariyer yolculukları, Mülakat teknikleri, Mülakat sırasında iletişim becerileri, Mülakatın sonlandırılması, Mülakat sonrası değerlendirme ve değerlendirme hataları, Mülakat (Görüşme) Teknikleri, Mülakat süreci, Mülakat sunumları, Tecrübe paylaşımı Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Okuma -Simülasyon -Bireysel Çalışma -İşbirliğine Dayalı Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Oryantasyon | ||
2) | *Temel kavramlar *Kariyer gelişimi ne demek? *Kariyerle ilgili Mitler | ||
3) | * Kariyer danışmanlığı tanımı, işlevi ve roller * Kendini ve meslekleri tanıma nedir? | ||
4) | *Mesleki rehberlik ve danışmanlığın tarihçesi | ||
5) | *Kariyer Gelişim kuramları | ||
6) | *Kariyer danışmanlığında değerlendirme | ||
7) | *Psikolojik danışma becerileri | ||
8) | *Bir oturumluk Kariyer Danışmanlığı süreci | ||
9) | Kariyer gelişim programlarını geliştirme uygulama ve değerlendirme | ||
10) | *Bireylerin farklı kariyer yolculukları | ||
11) | *Mülakat teknikleri *Mülakat sırasında iletişim becerileri, *Mülakatın sonlandırılması, *Mülakat sonrası değerlendirme ve değerlendirme hataları | ||
12) | *Mülakat (Görüşme) Teknikleri | ||
13) | *Mülakat süreci | ||
14) | *Mülakat sunumları; - Nasıl hazırlandınız? - Neler sordunuz? - Ne yaşadınız? Tecrübe paylaşımı |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | Niles, S. G. Ve Harris-Bowlbey, J. (2013). 21. Yüzyılda kariyer gelişimi müdahaleleri. (Career Development Interventions In The 21st Century, 4. B.), Fidan Korkut Owen (Çev. Ed.), Ankara: Nobel • Yeşilyaprak, B. (2020). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya, Gözden Geçirilmiş 12. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık • Spencer G. Niles - Jane Goodman - Mark Pope, KARİYER DANIŞMASI VAKA KİTABI: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri İçin Bir Kaynak, Editör Özlem Ulaş - Türkan Doğan, Nobel Akademik Yayıncılık, Aralık, 2018 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 5 | % 50 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 15 | 75 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındaki gelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar. | |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. |