MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
COP4333 | Netflix: Dizi Senaryosu Yazarlığı | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. TUNA TETİK |
Dersin Amacı: | Öğrencilere profesyonel televizyon senaryosu yazımı konusunda kapsamlı bir bilgi kazandırmak, Etkileyici karakterler ve güçlü dramatik yapılar oluşturma tekniklerini öğretmek, Senarist odasında çalışma sürecini ve ekip içinde yaratıcı fikir geliştirme yöntemlerini tanıtmak, Sinematik hikâye anlatımı ve görsel senaryo yazımı üzerine uygulamalı çalışmalar yapmak, Katılımcıların etkili diyalog yazımı ve sahne inşası konularında pratik kazanmalarını sağlamak, Beatsheet ve senaryo analizleriyle hikâye yapılarını daha iyi anlamalarını sağlamak, Masa okuması, grup çalışmaları ve geri bildirim oturumlarıyla yazılan senaryoların geliştirilmesini desteklemek, Dersin sonunda katılımcıların projelerini profesyonel bir şekilde sunabilmeleri için pitching tekniklerini öğretmek ve Netflix yöneticilerine sunum yapma imkânı sağlamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Profesyonel Senaryo Yazımı Bilgisi: Televizyon senaryosu yazımına dair temel ve ileri seviye teknikleri kavrayacaklardır. Dramatik Yapı ve Karakter Geliştirme: Güçlü, katmanlı karakterler yaratma ve etkili dramatik yapılar oluşturma becerisi kazanacaklardır. Senarist Odası Dinamiklerini Öğrenme: Profesyonel bir senarist odasının nasıl çalıştığını anlayarak ekip içinde yaratıcı fikir geliştirme yöntemlerini uygulayabileceklerdir. Görsel Hikâye Anlatımı: Sinematik hikâye anlatımı tekniklerini kullanarak görselliği güçlü sahneler yazabileceklerdir. Duygusal ve Dramatik Anlatım Becerileri: Duygusal vurgular ile olay örgüsü arasındaki farkı anlayıp, hikâye içindeki önemli anları etkili bir şekilde kurgulayabileceklerdir. Diyalog Yazımı: Karakterleri ve hikâyeyi destekleyen, doğal ve akıcı diyaloglar oluşturabileceklerdir. Senaryo Analizi ve Beatsheet Kullanımı: Senaryo analiz tekniklerini öğrenerek beatsheet hazırlayabilecek ve hikâye yapılarını daha iyi anlayabileceklerdir. Geri Bildirim Verme ve Alma: Senaryo geliştirme sürecinde etkili geri bildirim verme ve gelen geri bildirimleri değerlendirme becerisi kazanacaklardır. Masa Okuması ve Grup Çalışmaları: Senaryolarını grup içinde sunarak, sahne ve diyaloglarının nasıl işlediğini gözlemleyebileceklerdir. Pitching ve Sunum Becerileri: Hazırladıkları projeleri profesyonel bir şekilde sunarak, sektör profesyonellerine hitap edebilecek pitching becerilerini geliştireceklerdir. Endüstri Standartlarına Uygun Senaryo Yazımı: Netflix ve diğer profesyonel platformlar için uygun formatta, güçlü hikâyeler oluşturabileceklerdir. Yaratıcı Kimlik Geliştirme: Kendi yazarlık tarzlarını ve seslerini keşfederek, orijinal ve etkileyici hikâyeler anlatabileceklerdir. |
Bu ders, profesyonel televizyon senaristlerinin kullandığı teknikleri öğrenmek ve geliştirmek isteyen yazar adayları için hazırlanmıştır. Katılımcılar, karakter yaratımı, dramatik yapı, senarist odası dinamikleri, görsel hikâye anlatımı ve diyalog yazımı gibi konularda derinlemesine bilgi edinerek, endüstri standartlarında senaryo yazmayı öğrenecekler. Ders boyunca pratik alıştırmalar, grup çalışmaları ve bireysel projeler aracılığıyla yaratıcı yazarlık becerilerini geliştirme fırsatı bulacaklardır. Derste kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinde anlatım, bireysel çalışma, proje hazırlama ve uygulama öğrenme yer almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse Giriş | ||
2) | Etkileyici Karakterler & Saatlik Drama Yapısı – Karakter Pratik Alıştırması & Yapı Pratik Alıştırması | ||
3) | Senarist Odası 101: TV Senarist Odasının Temelleri | ||
4) | Görsel Senaryo Yazımı & Sinematik Anlatım | ||
5) | Etkileyici Bir Kurgusal Dünya Yaratmak İçin Basit Araçlar – Kurgusal Dünyayı Bir Karakter Olarak Kullanmak – Duygusal Dönüm Noktaları vs. Olay Örgüsü | ||
6) | Uygulamalı Senarist Odası Çalışması | ||
7) | Dönüm Noktalarını (Beatsheet) Uyarlamak | ||
8) | Writing Dialogues | ||
9) | Senaryo Analizi | ||
10) | Geri Bildirim | ||
11) | Grup Çalışması Oturumu | ||
12) | Sahneler İçin Diyalog Pratiği | ||
13) | Okumalar (Table Reading) | ||
14) | Sunumlar ve Netflix Yöneticilerine Proje Sunumu |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | Lotz, A. D. (2022). Netflix and streaming video: The business of subscriber-funded video on demand. John Wiley & Sons. Lotz, A. D. (2021). Media disrupted: Surviving pirates, cannibals, and streaming wars. MIT Press. Hastings, R., & Meyer, E. (2020). No rules rules: Netflix and the culture of reinvention. Random house. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 10 | % 20 |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 3 | % 30 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 3 | 9 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 10 | 50 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 3 | 3 | 9 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 113 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. | |
2) | Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. | |
3) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
4) | Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. | |
5) | Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. | |
6) | Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. | |
7) | Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. | |
8) | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. |