ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW3012 | Hukuk ve Teknoloji | Güz | 0 | 2 | 1 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET SİNAN ALTUNÇ |
Dersin Amacı: | Gelişen teknolojilerden (spesifik olarak bilişim teknolojilerinin) doğan toplumsal ve hukuki sorunların incelenmesi, özellikle temel hak ve özgürlükler temelinde mevcut hukuki düzenlemelerin bu sorunların çözümünde yetkinliğinin tartışılması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Gelişen bilişim teknolojilerinin (örn yapay zekanın kamusal ve özel sektörde farklı amaçlarla kullanımı, algoritmik karar alma mekanizmalarının, gözetimin vb) toplumsal ve hukuki etkilerini öğrenir Gözlemlenen bu sorunlara yönelik mevcut mevzuatlar hakkında bilgi sahibi olur Düzenlenmekte olan mevzuatların (özellikle AB Yapay Zeka Tüzüğü'nün) incelenmesi suretiyle olası çözüm yollarını öğrenir |
Teknolojinin tanımı, amaçları, bilişim teknolojilerinin gelişimi, ifade özgürlüğü, özel yaşamın gizliliği ve veri koruma haklarının yeni boyutları, yapay zekanın ortaya çıkardığı ayrımcılık, otomatik karar mekanizmaları, irade özgürlüğüne ket vurulması gibi hukuksal meseleler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Teknoloji ve toplum ilişkisine tarihsel bakış: Teknolojinin anlamı, toplumsal önemi ve gelişimi | Makale ve kaynakların okunması | |
2) | Özel yaşamın gizliliği ve kişisel verilerin korunması haklarının gelişimi ve önemi | Makale ve kaynakların okunması | |
3) | Büyük veri, gözetim ve sessizlik | Makale ve kaynakların okunması | |
4) | Algoritmalar ve ayrımcılık | Makale ve kaynakların okunması | |
5) | İfade özgürlüğü, sahte haber ve toplumsal manipülasyonlar | Makale ve kaynakların okunması | |
6) | AB Genel Veri Koruma Tüzüğü-I Giriş, Kişisel Veri İşlemenin Yasal Dayanakları | Makale ve kaynakların okunması | |
7) | AB Genel Veri Koruma Tüzüğü-II- Unutulma Hakkı, AB Adalet Divanı Kararları | Makale ve kaynakların okunması | |
8) | Ara Sınav | ||
9) | AB Genel Veri Koruma Tüzüğü-III- Otomatik / Algoritmik Karar Alma Mekanizmaları | Makale ve kaynakların okunması | |
10) | AB Genel Veri Koruma Tüzüğü IV- Uluslararası Veri Transferi ve Tazminat Hakkı | Makale ve kaynakların okunması | |
11) | Yapay zeka ve çalışma hayatının geleceği | Makale ve kaynakların okunması | |
12) | Yapay zeka, etik ve hesap verilebilirlik | Makale ve kaynakların okunması | |
13) | Yapay zeka ve hukukun geleceği | Makale ve kaynakların okunması | |
14) | Siyah Ayna Yazarlar Grubu Çalışması: Teknolojinin etik ve toplumsal sorunlarına ilişkin farazi ihtimallere dayalı düşünce egzersizleri ve tartışma | Dönem boyunca işlenen kaynakların analizi ve uyarlanması |
Ders Notları: | Kitaplar, makaleler, yabancı içtihatlar (Örn. Inventing the Internet: Scapegoat, Sin Eater, and Trickster / Alex Krotoski /in Society and the Internet: How Networks of Information and Communication are Changing Our Lives (eds) Mark Graham and William Dutton; Jure Globocnik -The Right to be Forgotten is Taking Shape; Mittelstadt, Allo, Taddeo, Wachter, Floridi- The Ethics of Algorithms: Mapping the Debate; Cathy O’Neill- Weapons of Math Destructions; Shoshana Zuboff- Surveillance Capitalism ) Books, articles, foreign court judgements (including but not limited to: Inventing the Internet: Scapegoat, Sin Eater, and Trickster / Alex Krotoski /in Society and the Internet: How Networks of Information and Communication are Changing Our Lives (eds) Mark Graham and William Dutton; Jure Globocnik -The Right to be Forgotten is Taking Shape; Mittelstadt, Allo, Taddeo, Wachter, Floridi- The Ethics of Algorithms: Mapping the Debate; Cathy O’Neill- Weapons of Math Destructions; Shoshana Zuboff- Surveillance Capitalism ) |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 45 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 95 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |