ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW3012 Hukuk ve Teknoloji Güz 0 2 1 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MEHMET SİNAN ALTUNÇ
Dersin Amacı: Gelişen teknolojilerden (spesifik olarak bilişim teknolojilerinin) doğan toplumsal ve hukuki sorunların incelenmesi, özellikle temel hak ve özgürlükler temelinde mevcut hukuki düzenlemelerin bu sorunların çözümünde yetkinliğinin tartışılması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Gelişen bilişim teknolojilerinin (örn yapay zekanın kamusal ve özel sektörde farklı amaçlarla kullanımı, algoritmik karar alma mekanizmalarının, gözetimin vb) toplumsal ve hukuki etkilerini öğrenir
Gözlemlenen bu sorunlara yönelik mevcut mevzuatlar hakkında bilgi sahibi olur
Düzenlenmekte olan mevzuatların (özellikle AB Yapay Zeka Tüzüğü'nün) incelenmesi suretiyle olası çözüm yollarını öğrenir

Dersin İçeriği

Teknolojinin tanımı, amaçları, bilişim teknolojilerinin gelişimi, ifade özgürlüğü, özel yaşamın gizliliği ve veri koruma haklarının yeni boyutları, yapay zekanın ortaya çıkardığı ayrımcılık, otomatik karar mekanizmaları, irade özgürlüğüne ket vurulması gibi hukuksal meseleler

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teknoloji ve toplum ilişkisine tarihsel bakış: Teknolojinin anlamı, toplumsal önemi ve gelişimi Makale ve kaynakların okunması
2) Özel yaşamın gizliliği ve kişisel verilerin korunması haklarının gelişimi ve önemi Makale ve kaynakların okunması
3) Büyük veri, gözetim ve sessizlik Makale ve kaynakların okunması
4) Algoritmalar ve ayrımcılık Makale ve kaynakların okunması
5) İfade özgürlüğü, sahte haber ve toplumsal manipülasyonlar Makale ve kaynakların okunması
6) AB Genel Veri Koruma Tüzüğü-I Giriş, Kişisel Veri İşlemenin Yasal Dayanakları Makale ve kaynakların okunması
7) AB Genel Veri Koruma Tüzüğü-II- Unutulma Hakkı, AB Adalet Divanı Kararları Makale ve kaynakların okunması
8) Ara Sınav
9) AB Genel Veri Koruma Tüzüğü-III- Otomatik / Algoritmik Karar Alma Mekanizmaları Makale ve kaynakların okunması
10) AB Genel Veri Koruma Tüzüğü IV- Uluslararası Veri Transferi ve Tazminat Hakkı Makale ve kaynakların okunması
11) Yapay zeka ve çalışma hayatının geleceği Makale ve kaynakların okunması
12) Yapay zeka, etik ve hesap verilebilirlik Makale ve kaynakların okunması
13) Yapay zeka ve hukukun geleceği Makale ve kaynakların okunması
14) Siyah Ayna Yazarlar Grubu Çalışması: Teknolojinin etik ve toplumsal sorunlarına ilişkin farazi ihtimallere dayalı düşünce egzersizleri ve tartışma Dönem boyunca işlenen kaynakların analizi ve uyarlanması

Kaynaklar

Ders Notları: Kitaplar, makaleler, yabancı içtihatlar (Örn. Inventing the Internet: Scapegoat, Sin Eater, and Trickster / Alex Krotoski /in Society and the Internet: How Networks of Information and Communication are Changing Our Lives (eds) Mark Graham and William Dutton; Jure Globocnik -The Right to be Forgotten is Taking Shape; Mittelstadt, Allo, Taddeo, Wachter, Floridi- The Ethics of Algorithms: Mapping the Debate; Cathy O’Neill- Weapons of Math Destructions; Shoshana Zuboff- Surveillance Capitalism ) Books, articles, foreign court judgements (including but not limited to: Inventing the Internet: Scapegoat, Sin Eater, and Trickster / Alex Krotoski /in Society and the Internet: How Networks of Information and Communication are Changing Our Lives (eds) Mark Graham and William Dutton; Jure Globocnik -The Right to be Forgotten is Taking Shape; Mittelstadt, Allo, Taddeo, Wachter, Floridi- The Ethics of Algorithms: Mapping the Debate; Cathy O’Neill- Weapons of Math Destructions; Shoshana Zuboff- Surveillance Capitalism )
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 45
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 15
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 5 65
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 95

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı