GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GMS5007 | Gastronomi ve Kültür Tarihi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi KEREM İLASLAN |
Dersin Amacı: | Dersin amacı yemek tarihi ve kültür ilişkisini açıklamak, kültürlerin yeme-içme davranışlarını ne yönde etkilediğini ve günümüzde nasıl değiştiğini ortaya koymaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kültür ve gastronomi kavramlarının bağlantısını kurabilmek 2. Yemek kültürünün tarihsel gelişimini açıklayabilmek 3. Kültürün yeme-içme davranışlarına olan etkisini açıklayabilmek 4. Yemek kültürünün değişimini anlayabilecek ve geleceğine yönelik öngörülerde bulunabilmek |
İlk insanlardan modern zamana kadar olan süreçte kültürün gelişimini sağlayan en önemli sebeplerden biri, insanoğlunun yaşamını sürdürebilmesi için gıdaya erişim çabalarıdır. Bu süreçte insanlar bir yandan doğayı gözlemlerken bir yandan da doğanın koşulları ile mücadele etmek zorunda kalmışlardır. Yemek üretmek için ateş, çanak, çömlek gibi çeşitli aletler ve araçlar üretmişlerdir. Bu derste geçmişte oluşan bu kültürün anlaşılarak öğrencilerin geleceğe dair perspektifler oluşturmaları sağlanacaktır. Gastronomi-kültür kavramları tarihsel bir süreçte incelenerek günümüz uygulamaları ile ilişkiler kurulacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse giriş Yemek kültürünün gelişimi | ||
2) | İlk insanlarda beslenme | ||
3) | Anadolu mutfak kültürü | ||
4) | Mezapotamya mutfak kültürü | ||
5) | Antik Yunan-Roma mutfak kültürü | ||
6) | Antik Mısır-Uzak Doğu mutfak kültürü | ||
7) | Orta Çağ ve Rönesans mutfak kültürü | ||
8) | Makaleler hakkında konuşma | ||
9) | Modern Çağ mutfağının gelişimi | ||
10) | Endüstri Devrimi’nin mutfak kültürüne etkisi | ||
11) | Gastronomide yeni akımlar | ||
12) | Final Projeleri Sunumları | ||
13) | Final Projeleri Sunumları | ||
14) | Yılbaşı tatili |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Gastronomi Tarihi, Hakan Yılmaz, A. Dündar Arıkan, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını, Açıköğretim Fakültesi Yayını 2. Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Atilla Akbaba, Neslihan Serçeoğlu, Detay Yayınları 3. Ders notları (“It’s Learning” sitesine dönem içerisinde yüklenecektir.) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 5 | % 30 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 60 | 60 |
Ödevler | 5 | 3 | 15 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 205 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanma | |
2) | Alanındaki kavram ve fikirleri bilimsel yöntemler kullanarak analiz etme ve değerlendirme. | |
3) | Alanına yakın disiplinlerdeki bilgileri, kuramları ve geliştirilen modelleri kullanma ve yorumlama | |
4) | Alanında proje yürütme veya yürütülen projelerde katılımcı olarak görev alma | |
5) | Toplumun gastronomi alanını da etkileyen sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma | |
6) | Bireysel öğrenme yeteneklerini geliştirme | |
7) | Alanındaki karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme | |
8) | Alanındaki akademik bilgiyi araştırır ve alanındaki bilimsel araştırma sürecini bilir |