MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV5014 Türk Sineması Güz 3 0 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersin Amacı: Bu ders, Türkiye sinemasını toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik gelişmelerle ilişkili olarak değerlendirmeyi; film çalışmaları ve Türkiye toplumuna ilişkin temel meseleleri tartışabilmek için kuramsal bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türkiye'de sinema tarihi koınusunda bilgi edinecek
2. Türkiye sineması üzerine film çalışmaları alanındaki yazına hâkim olacak
3. Filmleri farklı bakış açılarından analiz edebilme becerisi kazanacak
4. Türkiye sinemasını sosyo-politik bağlam ekseninde tartışabilecek
5. Sinema ve kültür ilişkisine ilişkin kendi anlayışını geliştirebilecek

Dersin İçeriği

Bu derste, Türkiye sineması modernleşme süreci ekseninde değerlendirilecek ve seçilen filmlerin anlatıları biçim ve içerikleri ekseninde farklı perspektiflerden değerlendirilecektir. Bu dersi alan öğrenciler Türkiye sineması konusundaki literatüre hâkim olacak ve bu kendi çalışmaları için bir temel oluşturacaktır.
Dersin işlenişi, ders anlatımı, filmler üzerine tartışma ve öğrencilerin Türkiye'deki sinema yazınına aşina olmalarını sağlama amacı güden sinema metinlerinin sunumları şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Türkiye Sinemasına giriş
2) Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam I Okumalar: Kaplan (1996: 656-678) Kaya Mutlu (2007:75-86) Arslan (2011:32-38)
3) Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam II
4) Politik Sinema: Melodram, Doğu-Batı İkiliği ve Politik Filmlerde Sınıf Bilinci Filmler: Yılmaz Güney – Umut Okumalar: Giles, Şahin (1982: 35-37)
5) Yeni Türkiye Sineması I: Bastırılanın Geri Dönüşü ve Hatırlamanın Politikası Filmler: Yeşim Ustaoğlu – Güneşe Yolculuk (1999) (1h45) Okumalar: Suner (2002: 61-76) Suner (2004: 305-323) Arslan (2011: 237-273)
6) Yeni Türkiye Sineması II: Evi ve Ötekini Hayal Etmek Filmler: Nuri Bilge Ceylan –Uzak (2002) Okumalar: Karanfil (2006: 61-75) Süalp (2009: 221-231) Arslan (2009: 258-267) Mutman (2006: 101-112)
7) Sunumlar ve Tartışma
8) Yeni Türkiye Sineması III: "Çıkış Yok" Filmler: Zeki Demirkubuz – Üçüncü Sayfa Okumalar: Kaya Mutlu (2015: 257-276) Arslan (2007: 157-172) Colin (2004: 87-102) Zürcher (2010: 55-68)
9) Yeni Türkiye Sineması IV: İçgüdüsel Olan Film: Reha Erdem– Kosmos (2010) (2h02)
10) Yeni Türkiye Sineması V: Stil Olarak Gelenek Film: Semih Kaplanoğlu – Yumurta (2007) (1h37)
11) Yeni Bir Nesil: Yeni Bir Yön Film: Emin Alper – Abluka
12) Yeni Nesil: Postmodern Bir Biçim Film: Tolga Karaçelik - Sarmaşık
13) Yeni Nesil III: Tekinsiz Film: Ceylan Özgün Özçelik - Kaygı
14) Gözden Geçirme ve Son Notlar

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books Erdoğan, Nezih (2002). “Mute Bodies, Disembodied Voices: Notes on Sound in Turkish Popular Cinema.” Screen 43:2, pp. 233-249 Erdoğan, Nezih (1998b). “Narratives of Resistance: National Identity and Ambivalence in the Turkish Melodrama between 1965 and 1975.” Screen 39:3, pp.259-271 Giles, Dennis, Haluk Şahin (1982). “Yılmaz Güney: Revolutionary Cinema in Turkey.” Jump Cut. No:27, pp. 35-37 Göktürk, Deniz (2014). “Turkish Delight-German Fright: Migrant Identities in Transnational Cinema.” In: Mediated Identities. Deniz Derman, Karen Ross, Nevena Dakovic (Eds.). Istanbul: İstanbul Bilgi University Press, pp. 131-149 Gürata, Ahmet (2006). “Translating Modernity: Remakes in Turkish Cinema.” Asian Cinemas, pp. 242-254 Gürata, Ahmet (2004). “Tears of Love: Egyptian Cinema in Turkey (1938-1950).” New Perspectives on Turkey Vol.30, pp.55-82Kaplan, Yusuf (1996). “Turkish Cinema.” In: The Oxford History of World Cinema. Oxford: Oxford University Press, pp. 656-678 Karanfil, Gökçen (2006). “Becoming Undone: Contesting Nationalisms in Contemporary Turkish Popular Cinema.” National Identities 8:1, pp. 61-75 Kaya Mutlu, Dilek (2015). “Crossroads (1970) and the Origin of Islamic Cinema in Turkey.” Historical Journal of Film, Radio and Television 35:2, pp.257-276 Kaya Mutlu, Dilek (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies 46:3, pp. 417-431 Kaya Mutlu, Dilek (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies, Vol. 43 No.1. Taylor and Francis, pp. 75-86 Koçak, Orhan (2010). “ ‘Westernisation Against the West’: Cultural Politics in the Early Turkish Republic”. In: Turkey’s Engagement with Modernity: Conflict and Change in the Twentieth Century. Celia Kerslake, Kerem Öktem, Philip Robins (Eds.). Hampshire: Palgrave Macmillan, pp.305-323 Mennel, Barbara (2002). “Bruce Lee in Kreuzberg and Scarface in Altona: Transnational Auteurism and Ghettocentrism in Thomas Arslan’s ‘Brothers and Sisters’ and Fatih Akın’s ‘Short Sharp Shock’.” New German Critique. No:87, pp. 133-156 Mutman, Mahmut (2006). “An Ethics of Images: The Distant” Global Media Journal Mediterranean Edition 1(1), pp.101-112Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. Suner, Asuman (2006b). “Outside In: ‘Accented Cinema’ at Large.” Inter-Asia Cultural Studies 7:3, pp.363-382 Suner, Asuman (2004). “Horror of a Different Kind: Dissonant Voices of the New Turkish Cinema.” Screen 45:4, pp.305-323 Suner, Asuman (2002). “Nostalgia for an Imaginary Home: Memory, Space and Identity in the New Turkish Cinema.” New Perspectives on Turkey. Vol. 27, pp.61-76 Süalp, Z. Tül Akbal (2009). “The Glorified Lumpen ‘Nothingness’ versus Night Navigations.” In: Cinema and Politics: Turkish Cinema and the New Europe. Deniz Bayrakdar (Ed.). New Castle: Cambridge Scholars Publishing, pp.221-231 Zürcher, Erik Jan (2010). “The Importance of Being Secular: Islam in the Service of the National and Pre-National State.” In: Turkey’s Engagement with Modernity: Conflict and Change in the Twentieth Century. Celia Kerslake, Kerem Öktem, Philip Robins (Eds.). Hampshire: Palgrave MacMillan, pp. 55-69

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 20
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 5 50
Sunum / Seminer 2 16 32
Proje 0 0 0
Ödevler 1 20 20
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 168

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme.
2) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme.
3) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
4) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme.
5) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme.
6) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
7) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme.
8) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama.