ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARD6104 | İyilik Hali ve Tasarım Üzerine İleri Çalışmalar | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Dersin Amacı: | Bu ders, kullanıcıların psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçları doğrultusunda yapılı çevre-insan ilişkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Odak noktası, büyük ölçekten (şehir) küçük ölçeğe (iç mekanlar) yapılı çevre kullanıcılarının sağlık ve refahıdır. İlgili literatür, insanın refahını (iyilik hali) duygusal, ruhsal, ekonomik, sosyal, finansal, çevresel, entelektüel ve fiziksel olmak üzere 8 refah boyutta inceler. Tüm bu boyutlar, yapılı çevrenin tasarımı ve inşası içinde dikkate alınmalı ve eşit ilgiyi gerektirir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yapılı çevre-insan ilişkilerini kapsamında mekan kullanıcılarının psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçları hakkındaki bilgilerini geliştirir ve derinleştirir 2. Yapılı çevre-insan ilişkilerine dair teori ve kavramların mekan tasarım ve yapımındaki yansımaları hakkındaki bilgilerini geliştirir 3. İlgili teori ve kavramların farklı ölçeklerdeki tasarım anlayışlarına dair araştırmalar yapar 4. Yapılı çevre kullanıcısının psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçlarına ilişkin sorun tespit edebilme ve çözüm geliştirebilme becerisini kazanır 5. Yapılı çevre kullanıcısının psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçlarıyla ilgili belirlenen sorunları çözmeye yardımcı olacak kavramsal bir proje tasarlar ve yürütür, 6. Bu proje çerçevesinde, disiplinlerarası literatürü katarak ve mekan kullanıcısını odakta tutarak tanımlamış olduğu problem çerçevesinde yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini deneyimler. 7. Süreci ve sonuçlarını paylaşmak, literatüre katkıda bulunmak üzere bildiri ve/veya makale yazımını deneyimler. |
Giriş ve Temel Kavramlar Teorik Yaklaşımlar Fiziksel Çevre ve İyi Oluş Sosyal Refah ve Toplumsal Dahil Etme Kentsel Tasarım ve Wellbeing Teknoloji, Dijital Tasarım ve Refah Mekânsal Adalet ve Etik Perspektif Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Wellbeing ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma önerileri veya tasarım konsept sunumları • Konsept eskizleri, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlığı ya da poster sunumu |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş ve Temel Kavramlar | Dönemlik hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması | |
2) | Konuya dair Teorik Yaklaşımlar | Dönemlik hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması | |
3) | Fiziksel Çevre - Sağlık ve İyi Oluş | Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasını tamamlamak | |
4) | Sosyal Refah ve Toplumsal Dahil Etme | Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasını tamamlamak | |
5) | Öğrenci dönem konu seçimleri ve sunumları | sunum hazırlığı | |
6) | Kentsel Tasarım - Sağlık ve İyi oluş | Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması | |
7) | Mekânsal Adalet ve Etik Perspektif | Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması | |
8) | Ara Sınav | Öğrenci dönem konu seçimleri ve sunumları | |
9) | Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu | Dönem projesi hazırlıkları | |
10) | Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu | Dönem projesi hazırlıkları | |
11) | Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu | Dönem projesi hazırlıkları | |
12) | Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu | Dönem projesi hazırlıkları | |
13) | Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu s | Dönem projesi hazırlıkları | |
13) | Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu s | Dönem projesi hazırlıkları | |
14) | Final Sınavı - Dönem Projesinin Sözlü Sunumu |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | General Wellbeing and Theoretical Frameworks - Ryff, C.D. & Singer, B. (2008). "Know Thyself and Become What You Are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well-Being." Journal of Happiness Studies. - Dodge, R., Daly, A.P., Huyton, J., & Sanders, L.D. (2012). "The challenge of defining wellbeing." International Journal of Wellbeing, 2(3). - Seligman, M. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. Atria Books. Wellbeing in Architecture and Design - Petermans, A. & Cain, R. (Eds.). (2020). Designing for Wellbeing in Interiors: Physical and Virtual Environments. Routledge. - Battisto, D. & Wilhelm, J. (Eds.). (2020). Architecture and Health: Guiding Principles for Practice. Routledge. - Dilani, A. (Ed.). (2009). Design and Health: The Therapeutic Benefits of Design. International Academy for Design and Health. - (Eds) M. B.Mittelmark, S. Sagy, M. Eriksson, G. F.Bauer, J. M. Pelikan, B. Lindstro¨m Geir Arild Espnes,2017. The Handbook of Salutogenesis, Springer, Switzerland. - Maurice B. Mittelmark and Georg F. Bauer (2017) The Meanings of Salutogenesis. The Restorative Environment: A Complementary Concept for Salutogenesis Studies, pp.7-13, - Georg F. Bauer. (2017) The Application of Salutogenesis in Everyday Settings, The Restorative Environment: A Complementary Concept for Salutogenesis Studies, pp.153-158, Biophilic Design, Nature and Health - Kellert, S., Heerwagen, J., & Mador, M. (2008). Biophilic Design: The Theory, Science and Practice of Bringing Buildings to Life. Wiley. - Ulrich, R. S. (1984). "View through a window may influence recovery from surgery." Science, 224(4647). - van den Bosch, M. & Bird, W. (Eds.). (2018). Oxford Textbook of Nature and Public Health: The Role of Nature in Improving the Health of a Population. Oxford University Press. Environmental Psychology and User Experience - Gifford, R. (2013). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. - Hall, E.T. (1966). The Hidden Dimension. Anchor Books. - Sommer, R. (1969). Personal Space: The Behavioral Basis of Design. Prentice Hall. - (Eds) A. S. Devlin. (2018). Environmental Psychology and Human Well-Being: Effects of Built and Natural Setting. Academic Press. UK. Akademik / AcademicJournals • Health & Place (Elsevier) • Journal of Environmental Psychology (Elsevier) • Design Studies (Elsevier) • The International Journal of Architectural Research (Archnet-IJAR) • The Lancet: Planetary Health Uluslararası Raporlar ve Çevrimiçi Kaynaklar/ International Reports and Online Resources • World Health Organization (WHO) – https://www.who.int - “Healthy Environments for Healthier Populations” (2020) • OECD Wellbeing Framework – https://www.oecd.org/statistics/better-life-initiative.htm • WELL Building Standard (IWBI) – https://www.wellcertified.com • Design Council UK – “Designing for Health and Wellbeing” raporları Açık Erişim / Online Sources • ResearchGate – https://www.researchgate.net • Directory of Open Access Journals (DOAJ) – https://doaj.org/ • PubMed Central – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ • Academia.edu – https://www.academia.edu/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 7 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 20 |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 2 | 5 | 10 |
Proje | 1 | 35 | 35 |
Ödevler | 2 | 14 | 28 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Rapor Teslimi | 1 | 36 | 36 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 42 | 42 |
Toplam İş Yükü | 303 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |