ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARD6104 İyilik Hali ve Tasarım Üzerine İleri Çalışmalar Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Dersin Amacı: Bu ders, kullanıcıların psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçları doğrultusunda yapılı çevre-insan ilişkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Odak noktası, büyük ölçekten (şehir) küçük ölçeğe (iç mekanlar) yapılı çevre kullanıcılarının sağlık ve refahıdır. İlgili literatür, insanın refahını (iyilik hali) duygusal, ruhsal, ekonomik, sosyal, finansal, çevresel, entelektüel ve fiziksel olmak üzere 8 refah boyutta inceler. Tüm bu boyutlar, yapılı çevrenin tasarımı ve inşası içinde dikkate alınmalı ve eşit ilgiyi gerektirir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Yapılı çevre-insan ilişkilerini kapsamında mekan kullanıcılarının psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçları hakkındaki bilgilerini geliştirir ve derinleştirir
2. Yapılı çevre-insan ilişkilerine dair teori ve kavramların mekan tasarım ve yapımındaki yansımaları hakkındaki bilgilerini geliştirir
3. İlgili teori ve kavramların farklı ölçeklerdeki tasarım anlayışlarına dair araştırmalar yapar
4. Yapılı çevre kullanıcısının psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçlarına ilişkin sorun tespit edebilme ve çözüm geliştirebilme becerisini kazanır
5. Yapılı çevre kullanıcısının psikolojik, fizyolojik ve sosyal ihtiyaçlarıyla ilgili belirlenen sorunları çözmeye yardımcı olacak kavramsal bir proje tasarlar ve yürütür,
6. Bu proje çerçevesinde, disiplinlerarası literatürü katarak ve mekan kullanıcısını odakta tutarak tanımlamış olduğu problem çerçevesinde yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini deneyimler.
7. Süreci ve sonuçlarını paylaşmak, literatüre katkıda bulunmak üzere bildiri ve/veya makale yazımını deneyimler.

Dersin İçeriği

Giriş ve Temel Kavramlar
Teorik Yaklaşımlar
Fiziksel Çevre ve İyi Oluş
Sosyal Refah ve Toplumsal Dahil Etme
Kentsel Tasarım ve Wellbeing
Teknoloji, Dijital Tasarım ve Refah
Mekânsal Adalet ve Etik Perspektif
Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma
• Wellbeing ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım
• Nicel ve nitel veri analizi örnekleri
• Araştırma önerileri veya tasarım konsept sunumları
• Konsept eskizleri, teorik çerçeve tartışmaları
• Akademik makale hazırlığı ya da poster sunumu

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Temel Kavramlar Dönemlik hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması
2) Konuya dair Teorik Yaklaşımlar Dönemlik hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması
3) Fiziksel Çevre - Sağlık ve İyi Oluş Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasını tamamlamak
4) Sosyal Refah ve Toplumsal Dahil Etme Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasını tamamlamak
5) Öğrenci dönem konu seçimleri ve sunumları sunum hazırlığı
6) Kentsel Tasarım - Sağlık ve İyi oluş Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması
7) Mekânsal Adalet ve Etik Perspektif Yarıyıl için hazırlanan kaynak listesinden ilgili haftanın okumasının tamamlanması
8) Ara Sınav Öğrenci dönem konu seçimleri ve sunumları
9) Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu Dönem projesi hazırlıkları
10) Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu Dönem projesi hazırlıkları
11) Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu Dönem projesi hazırlıkları
12) Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu Dönem projesi hazırlıkları
13) Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu s Dönem projesi hazırlıkları
13) Araştırma, Proje Geliştirme ve Geri Bildirim - Öğrenci Sunumları Araştırma • Refah ölçüm yöntemleri: anket, biyometrik ölçümler, deneysel tasarım • Nicel ve nitel veri analizi örnekleri • Araştırma teklifleri veya tasarım konsept sunumları • Konsept taslakları, teorik çerçeve tartışmaları • Akademik makale hazırlama veya poster sunumu s Dönem projesi hazırlıkları
14) Final Sınavı - Dönem Projesinin Sözlü Sunumu

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: General Wellbeing and Theoretical Frameworks - Ryff, C.D. & Singer, B. (2008). "Know Thyself and Become What You Are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well-Being." Journal of Happiness Studies. - Dodge, R., Daly, A.P., Huyton, J., & Sanders, L.D. (2012). "The challenge of defining wellbeing." International Journal of Wellbeing, 2(3). - Seligman, M. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. Atria Books. Wellbeing in Architecture and Design - Petermans, A. & Cain, R. (Eds.). (2020). Designing for Wellbeing in Interiors: Physical and Virtual Environments. Routledge. - Battisto, D. & Wilhelm, J. (Eds.). (2020). Architecture and Health: Guiding Principles for Practice. Routledge. - Dilani, A. (Ed.). (2009). Design and Health: The Therapeutic Benefits of Design. International Academy for Design and Health. - (Eds) M. B.Mittelmark, S. Sagy, M. Eriksson, G. F.Bauer, J. M. Pelikan, B. Lindstro¨m Geir Arild Espnes,2017. The Handbook of Salutogenesis, Springer, Switzerland. - Maurice B. Mittelmark and Georg F. Bauer (2017) The Meanings of Salutogenesis. The Restorative Environment: A Complementary Concept for Salutogenesis Studies, pp.7-13, - Georg F. Bauer. (2017) The Application of Salutogenesis in Everyday Settings, The Restorative Environment: A Complementary Concept for Salutogenesis Studies, pp.153-158, Biophilic Design, Nature and Health - Kellert, S., Heerwagen, J., & Mador, M. (2008). Biophilic Design: The Theory, Science and Practice of Bringing Buildings to Life. Wiley. - Ulrich, R. S. (1984). "View through a window may influence recovery from surgery." Science, 224(4647). - van den Bosch, M. & Bird, W. (Eds.). (2018). Oxford Textbook of Nature and Public Health: The Role of Nature in Improving the Health of a Population. Oxford University Press. Environmental Psychology and User Experience - Gifford, R. (2013). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. - Hall, E.T. (1966). The Hidden Dimension. Anchor Books. - Sommer, R. (1969). Personal Space: The Behavioral Basis of Design. Prentice Hall. - (Eds) A. S. Devlin. (2018). Environmental Psychology and Human Well-Being: Effects of Built and Natural Setting. Academic Press. UK. Akademik / AcademicJournals • Health & Place (Elsevier) • Journal of Environmental Psychology (Elsevier) • Design Studies (Elsevier) • The International Journal of Architectural Research (Archnet-IJAR) • The Lancet: Planetary Health Uluslararası Raporlar ve Çevrimiçi Kaynaklar/ International Reports and Online Resources • World Health Organization (WHO) – https://www.who.int - “Healthy Environments for Healthier Populations” (2020) • OECD Wellbeing Framework – https://www.oecd.org/statistics/better-life-initiative.htm • WELL Building Standard (IWBI) – https://www.wellcertified.com • Design Council UK – “Designing for Health and Wellbeing” raporları Açık Erişim / Online Sources • ResearchGate – https://www.researchgate.net • Directory of Open Access Journals (DOAJ) – https://doaj.org/ • PubMed Central – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ • Academia.edu – https://www.academia.edu/

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 7 % 10
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 20
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 2 5 10
Proje 1 35 35
Ödevler 2 14 28
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 40 40
Rapor Teslimi 1 36 36
Juri 0 0 0
Final 1 42 42
Toplam İş Yükü 303

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı