İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT3071 | Aydınlatma ve Renk Uygulamaları | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Dersin Amacı: | Bu ders, İç Mimarlık ve Mimarlıkta aydınlatma tasarımı ve renk konularına alana özgü bir yaklaşımı tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders, öğrencilere iç mekân tasarımında aydınlatma ve rengi, birbirinden ayrılamaz ve önemli araçlar olarak anlamalarını ve algılamalarını sağlamayı hedefler. Ders içeriği, görme ve algı, ışık ve sağlık, ışığın özellikleri, doğal ve yapay aydınlatma, ışık ve form, çeşitli projelerde aydınlatma uygulamaları gibi aydınlatma ile ilgili temel kavramları; ayrıca ışık ve rengin etkileşimi, rengin temel unsurları ve rengin mekân ile insanlar arasındaki iletişim aracı olarak kullanımı gibi renk ile ilgili temel kavramları içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenci; • Mimarlıkta doğal ve yapay ışığın kullanımına dair temel ilke ve yaklaşımları anlar, • Işığın mekânsal algı üzerindeki etkisini tanır ve değer verir, • Farklı iç mekân aydınlatma yaklaşımlarını/tekniklerini uygulayarak farklı atmosferler oluşturur, • Formun/mekanların ve ışığın ilişkisinin farkında olur ve değer verir, • Tasarım projelerinde renk kullanımının temel ilkelerini anlar, • Rengin psikoloji, fizyoloji ve duygular üzerindeki etkisini tanır ve değer verir, • Mekânda renk kullanımına dair farklı yaklaşımlar uygular. |
Işık, Görme ve Algılama Işık ve Sağlık Işığın Fiziksel Temelleri Yapay Aydınlatma Doğal Aydınlatma Işık, Mekan ve Form Işık ve Renk Rengin Temelleri Renk Kuramları ve Metotları Renk Etkileşimleri Renk ve Malzeme Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Konuk / Uzman Daveti, Okuma, Saha Çalışması, Teknoloji Destekli Öğrenme, Problem Çözme, Proje Hazırlama |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Ders çizelgesi ve konuların tanıtımı | yok | |
2) | Işık ve Işınım Giriş – Işığın Fiziksel Temelleri | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | |
3) | Görme / Işık ve Sağlık | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | |
4) | Işık Kaynakları: Doğal Işık (Gün Işığı ile Tasarım) | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | |
5) | Işık Kaynakları: Yapay Işık Kaynakları | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | |
6) | Mimari Aydınlatma / Mekân ve Nesnelerin Algısı | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | |
7) | İç Mekân Aydınlatma Tasarımı ve Uygulamaları | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Sınıfta sonraki hafta yapılacak yüz yüze ara sınav için hazırlık yapılması | |
8) | Ara Sınav I | Yüz yüze yazılı ara sınava hazırlık yapılması | |
9) | INT3001-02 tasarım stüdyosu projelerinden belirlenen spesifik alan için aydınlatma senaryolarının sunumu / Renk ve Renk Tasarımına Giriş | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | |
10) | Rengin Temelleri / Renk Teorileri ve Yöntemleri | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | |
11) | Renk Etkileşimleri / Renk ve Malzeme / Küçük Sınav | Listelenen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması / küçük sınava hazırlık yapılması | |
12) | INT3001-02 tasarım stüdyosu projelerinden belirlenen spesifik alan için aydınlatma senaryolarının sunumu ve kritik edilmesi | Preparation for the individual lighting design studio scenario presentations | |
13) | INT3001-02 tasarım stüdyosu projelerinden belirlenen spesifik alan için aydınlatma senaryolarının sunumu ve kritik edilmesi | Bireysel tasarım stüdyosu projelerinin aydınlatma tasarımı senaryosu sunumu hazırlanması | |
14) | Ara Sınav II - INT3001-02 tasarım stüdyosu projelerinden belirlenen spesifik alan için aydınlatma senaryolarının sunumu ve değerlendirilmesi | Bireysel tasarım stüdyosu projelerinin aydınlatma tasarımı senaryosu sunumu hazırlanması |
Ders Notları: | Öğretim üyesinin powerpoint sunumları ve notları Notes and the powerpoint presentations of the instructor |
Diğer Kaynaklar: | • Human Factors in Lighting by Peter R. Boyce (3rd edition) • The Lighting Handbook: Reference and Application by David L. Dilaura, Kevin W. Houser, Richard G. Mistrick, Garry R. Steffy. Illuminating Engineering Society (IES), (10th Edition) • Color: Communication in Architectural Space by Gerhard Meerwein, Bettina Rodeck and Frank Mahnke (copy center) e-book in Bahcesehir University Library • Architectural Lighting by M. David Egan and Victor W. Olgyay • Lighting by Nonie Niesewand • Lightbook: The Practice of Lighting Design by Ulrike Brandi and Christoph Geissmar Brandi • The Architecture of Light: Architectural Lighting Design Concepts and Techniques by Sage Russell • Light Revealing Architecture by Marietta S. Millet and Catherine Jean Barrett |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 4 | 16 |
Sunum / Seminer | 3 | 2 | 6 |
Proje | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 57 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | 3 |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 2 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | 3 |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 3 |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 4 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 4 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 3 |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 3 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 2 |