DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT3008 Yutma Bozukluklarında Değerlendirme ve Terapi Yöntemleri Bahar 2 2 3 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Dersin Amacı: Öğrencilerin normal yutma süreci, fizyolojisi ve nöroanatomisi hakkında bilgi edinmelerini sağlayarak, disfajisi olan bireylerin değerlendirme ve tedavi süreçlerinde klinik beceri kazanmalarını amaçlamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Normal yutma fizyolojisini ve ilgili anatomi-fizyolojiyi tanımlayabilir.
2. Normal yutma ile yutma bozuklukları arasındaki farkı betimler.
3. Yutma bozukluklarının etiyolojisini, semptomlarını ve sınıflandırmasıyla ilgili farkındalık geliştirir.
4. Disfaji değerlendirme yöntemleriyle ilgili farkındalık geliştirir.
5. Disfaji müdahale yöntemleriyle ilgili farkındalık geliştirir.

Dersin İçeriği

Ders, normal yutma süreci ve fizyolojisinin açıklanmasıyla başlayarak, normal yutma ile yutma bozuklukları arasındaki farkları ele alır. Ardından, disfajinin etiyolojisi, semptomları ve sınıflandırmaları detaylandırılarak farklı hasta gruplarında görülen yutma bozuklukları incelenir. Son olarak, disfajinin değerlendirme ve müdahale yöntemleri ele alınarak klinik uygulamalara yönelik bilgiler sunulur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel kavramlar Sunumlar, Kitap Bölümleri
2) Yutma anatomisi Sunumlar, Kitap Bölümleri
3) Yutma anatomisi Sunumlar, Kitap Bölümleri
4) Yutma fizyolojisi Sunumlar, Kitap Bölümleri
5) Yutma fizyolojisi Sunumlar, Kitap Bölümleri
6) Yutmanın bozukluklarında etiyoloji ve sınıflandırma Sunumlar, Kitap Bölümleri
7) Yutmanın bozukluklarında etiyoloji ve sınıflandırma Sunumlar, Kitap Bölümleri
8) Ara sınav Sunumlar, Kitap Bölümleri
9) Yutma bozukluklarında değerlendirme Sunumlar, Kitap Bölümleri
10) Yutma bozukluklarında değerlendirme Sunumlar, Kitap Bölümleri
11) Yutma bozukluklarında müdahale yöntemleri Sunumlar, Kitap Bölümleri
12) Yutma bozukluklarında müdahale yöntemleri Sunumlar, Kitap Bölümleri
13) Yutma bozukluklarında müdahale yöntemleri Sunumlar, Kitap Bölümleri
14) Yutma bozukluklarında müdahale yöntemleri Sunumlar, Kitap Bölümleri

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: Jordan Hazelwood, R., Armeson, K. E., Hill, E. G., Bonilha, H. S., & Martin-Harris, B. (2017). Identification of swallowing tasks from a modified barium swallow study that optimize the detection of physiological impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60(7), 1855-1863.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 4 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 2 8
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 62

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 5
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 4
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 5