GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CUL1102 Gastronomi Tarihi Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEHRA DİLİSTAN SHIPMAN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; toplumların, yemek kültürlerinin ve gastronomi ile ilgili diğer kavramların prehistorik dönemlerden günümüze kadar olan sürecini öğrencilere aktarmaktır. İlkçağlardan günümüze çeşitli mutfak kültürlerinin gelişimleri; küresel olarak yemek üretim ve tüketim alışkanlıklarının değişimi, coğrafi, sosyolojik ve kültürel nedenleri ile dünyanın değişik yörelerinden yemek kültürü hakkında temel düzeyde bilgi verilir. Ayrıca ülke mutfaklarının tarihsel coğrafi gelişimi ele alınmakta, yemeklerin içerikleri ve terimler detaylı bir şekilde incelenecektir. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; tarihsel perspektifte gastronomiyi kavrar, insanların yiyecek bulma, üretme süreci içerisinde kat ettiği aşamaları günümüze kadar öğrenir ve savaşlar, fetihler, kıtlıklar, ticaret gibi olaylar sonucu şekillenen mutfak kültürlerini yorumlayabilirler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;
1. Katılımcılar, gıda maddelerinin, bitkilerin, hayvanların kökeni hakkında bilgi alacaklardır.
2. Öğrenciler gıda malzemelerinin tarihçesi ve etkileri incelenecektir.
3. Katılımcılar tarih ve gastronomi ilişkisini anlayabilecektir.
4. Öğrenciler yemek kültürünün nasıl şekillendiğini anlayabilecektir.
5. Katılımcılar, modern gastronomi trendlerini anlamak için geri plan, temel oluşturacak

Dersin İçeriği

Öğrencilerin yemek ve mutfak kültürünü etkileyen antropolojik faktörleri ve tarihsel süreç içerisinde yemek alışkanlıklarındaki değişiklikleri anlamaları incelenecektir. Tarih öncesi çağlarda insanın beslenmesini ve Anadolu Mutfağının kökenlerini açıklayabilme, ateşin insanlık tarihindeki beslenmedeki yerini değerlendirebilme, gıda üretimindeki tarihsel gelişmeleri açıklayabilme. Şehirleşmenin mutfak kültüründe meydana getirdiği değişimi açıklar. Mezopotamya, Antik Yunan, Mısır ve Uzak Doğu mutfaklarını tanımlayabilme. Mezopotamya ve bölgesindeki uygarlıkların yeme-içme kültürleri ile ilgili tarihsel gelişmeleri açıklar. Uzakdoğu mutfak kültürlerinin tarihini açıklar. Roma ve Eski Mısır mutfak kültürünü tanımlar. Ortaçağ Avrupa mutfağı ve Fransız mutfağının özelliklerini değerlendirebilme. Ortaçağ Avrupa, Arap ve Bizans mutfağının özelliklerini açıklar. 17., 18. ve 19. yüzyıllarda Fransız mutfağının gelişimini özetler. 20. yüzyılda Fransa'da "Yeni Mutfak" akımının ortaya çıkışını açıklar. Sanayi Devrimi'nin mutfaklara etkisini ve gastronomi alanındaki yeni eğilimleri açıklayabilme, Sanayi Devrimi dönemini ve Sanayi Devrimi'nin nedenlerini açıklar. Sanayi Devrimi'nin mutfaklar üzerindeki doğrudan etkilerini özetler. Gastronomide yeni trendlerin ortaya çıkış nedenlerini açıklar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları: 1. Food: A Cultural Culinary History - Ken Albala, Ph.D. Professor of History University of the Pacific 2. Consider the Fork A History of How We Cook and Eat -Wilson Bee 3. Against The Grain, A Deep History of the Earliest States - James C. Scott 4. Deniz Gürsoy'un Gastronomi Tarihi, Deniz Gürsoy 5. Cook, Taste, Learn: How the Evolution of Science Transformed the Art of Cooking (Arts and Traditions of the Table: Perspectives on Culinary History), Guy Crosby Ph.D 6. Sapiens: Hayvanlardan Tanrılara İnsan Türünün Kısa Bir Tarihi Yuval Noah Harari
Diğer Kaynaklar: 1. Food: A Cultural Culinary History - Ken Albala, Ph.D. Professor of History University of the Pacific 2. Consider the Fork A History of How We Cook and Eat -Wilson Bee 3. Against The Grain, A Deep History of the Earliest States - James C. Scott 4. Deniz Gürsoy'un Gastronomi Tarihi, Deniz Gürsoy 5. Cook, Taste, Learn: How the Evolution of Science Transformed the Art of Cooking (Arts and Traditions of the Table: Perspectives on Culinary History), Guy Crosby Ph.D 6. Sapiens: Hayvanlardan Tanrılara İnsan Türünün Kısa Bir Tarihi Yuval Noah Harari

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 50 50
Ödevler 1 25 25
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 121

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma 4
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 2
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2