MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5405 | Enerji Etkin Yapı Tasarımı | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN |
Dersin Amacı: | Enerji etkin yapı tasarım dersinin amacı; yapılarda enerjinin etkin kullanımı, yapı tasarımında çevresel etmenlerden optimum yararlanma, yenilenebilir enerji sistemlerinin yapı tasarımına entagrasyonu, kapalı ortam çevre kalitesininin bina enerji performansı değişkenlerine göre optimizasyonu konularında öğrencilerde farkındalık yaratmaktır. Bu konuları, ilgili ulusal ve uluslararası yönetmelikler çerçevesinde değerlendirmesi amaçlanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yapı enerji performansının makro ölçekte önemini kavrama ve ilgili yönetmelik, standard, direktif ve protokollerden haberdar olma. 2. Enerji etkin yapı tasarımının kapsamı ve öneminden haberdar olma. 3. İklim ve doğal çevre ilgili parametrelerinin yapı enerji performansı üzerindeki etkileri üzerinde bilgi sahibi olma 4. Yenilenebilir enerji sistemleri ile ilgili bilgi sahibi olma ve yapı tasarımına entegre edebilme 5. Enerji etkin sürdürülebilir yapma çevre tasarlama ilkelerini kullanabilme 6. Kapılı ortam çevre kalitesiyle ilgili kriterlerden haberdar olma ve yapı enerji performansıyla ilişkisini kurabilme 7. Enerji etki tasarımla ilgili literatür bilgisine sahip olma |
Yapının enerji etkin tasarlanması için araziye yerleşimi, yönlendirme, form ve cephe tasarımı alternatiflerinin tartışılması. Aktif ve pasif iklimlendirme sistemlerinin incelenmesi. Yenilenebilir enerji sistemlerinin ve bu sistemlerin yapı tasarıma entegrasyonun tanıtılması. Enerji etkin yapı tasarımında güncel örneklerin sunulması. Kapalı ortam çevre kalitesi ile ilgili kriterlerin tanıtılması ve bina enerji performansıyla ilişkisinin tartışılması. Farklı iklim bölgelerinde, farklı bina tipolojileri için enerji etkin tasarım prensiplerinden bir rehber oluşturulması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Tanışma, derse giriş, temel kavramların açıklanması | - | |
2) | İklim ve bina enerji performans parametrelerini tanıma ve aralarındaki ilişkiyi yorumlama | Verilen kaynaklardan ilgili bölüm okunacak | |
3) | Enerji etkin tasarım (Pasif sistemler) prensiplerini tanıtma | Verilen kaynaklardan ilgili bölüm okunacak | |
4) | İklimlendirme, havalandırma, aydınlatma ve kontrol sistemlerini (aktif sistemler) inceleme | Verilen kaynaklardan ilgili bölüm okunacak | |
5) | Enerji etkin yapıların incelenmesi ve sunulması (Pasif sistemler) | Örneklem araştırması, analizi ve sunumu | |
6) | Enerji etkin yapıların incelenmesi ve sunulması (Aktif sistemler) | Sunumlarını dönem arası teslimi için rapor haline getirecekler | |
7) | Bina enerji modelleme yöntemleri | Verilen kaynaklardan ilgili bölüm okunacak | |
8) | Kapalı ortam çevre kalitesi ve bina enerji performansıyla ilişkisi | Verilen kaynaklardan ilgili bölüm okunacak | |
9) | Aydınlatma ve görsel konfor | Verilen kaynaklardan ilgili bölüm okunacak | |
10) | Literatür (farklı iklim bölgelerinde, farklı bina tipolojileri için enerji etkin yapı tasarım yaklaşımlarının) sunumu | Literatür araştırması yapılacak | |
11) | Literatür (farklı iklim bölgelerinde, farklı bina tipolojileri için enerji etkin yapı tasarım yaklaşımlarının) sunumu | Literatür araştırması yapılacak | |
12) | Farklı yapı tipolojilerinin enerji sarfiyatları açısından analizi | Literatür araştırması yapılacak | |
13) | Farklı iklim bölgelerinin bina enerji performansı açısından analizi | Literatür araştırması yapılacak | |
14) | Seçilen iklim bölgesi ve bina tipolojisi için enerji etkin tasarım rehberinin ön raporunun incelenmesi | Ön rapor oluşturulması |
Ders Notları: | Hershey, P., Handbook of research on solar energy systems and technologies, IGI Global, 701 E. Chocolate Avenue, Hershey, Pennsylvania, 17033, USA, c2013. McMordie, R.K., Brown, M. C., Stoughton, R. S.,Solar energy Fundamentals, Fairmont Press ; Boca Raton, FL : Distributed by Taylor & Francis, 2012 Kachadorian, J., Passive Solar House, Chelsea Green Publishing Company, Canada, 2006. Galloway, T., Solar House, Architectural Press, Uk, 2004. Chiras, D., D., The Solar House, Passive Heating and Cooling, Chelsea Green Publishing Company, Canada, 2002. Schittich, C., Solar Architecture, Birkhauser-Publisher for Architecture, Berlin,2003. Brown, G.Z., DeKay, M., Sun, Wind & Light, John Wiley, Us, 2000. Baker, N., Steemers,K., Energy and Environment in Architecture, E&FN Spon, London, 2000. Günther, S., Abraham, L.E., Fisher, T., Living Spaces Sustainable Building and Design, Könemanni Slovenia, 1999. Hyde, R., Climate Responsive Design, Spon Pres, New York, 2000. Lechner, N., Heating, Cooling, Lighting, Design Methods for Architects, John Wiley, Us, 1991. Heerwagen, D., Passive and Active Environmental Controls, McGraw-Hill, 2004 |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 2 | % 30 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 12 | 168 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 300 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |