ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NUR3086 | Bilim Tarihi ve Felsefesi | Güz | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersin Amacı: | Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavramların gelişim ve dönüşümleri üzerinde yoğunlaşılması, öğrencilerin söz konusu kavramları tanıması, eleştirel bir yaklaşımla irdelemeleri, çözümlemeleri ve bunlarla ilgili kendi özgün sentezlerini oluşturmaları amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bilimin tanımı, amacı, tarihi, kaynakları ve özelliklerini ifade eder. Bilgi türleri ile birlikte bilginin doğruluk sorununu karşılıklı nedensellik ilişkisi içinde analiz eder. Batılı bilginin gelişim tarihini bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimini sosyo- kültürel sebepleri ile birlikte değerlendirir. Bilimsel bilginin temel özelliklerini, yöntem ve tekniklerini diğer bilgi türleri ile karşılaştırarak analiz eder. Sorumluluk alma ve karar alma becerisi geliştirir. Bilimsel bilgiye yönelik temel eleştirileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir. |
Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavram ve tartışma başlıklarının interdisipliner bir yaklaşımla analiz edilmesi. •Kültür, teknoloji, bilim ve felsefe kavramlarına giriş. •Mezopotamya’da Bilim•Antik Yunanda: Bilim ve Felsefe•Ortaçağ Avrupası ve Skolastik Felsefe. •İslam Kültür Coğrafyasında Bilim ve felsefe: İbn’i Haldun. •Rönesans Avrupası’nda Bilim ve Felsefe. •Aydınlanma ve Pozitivizm Çağında; Bilim Felsefesi •Viyana Çevresi •Karl R. Popper: Bilimsel Araştırmanın Mantığı •Imre Lakatos: Bilimsel Araştırma Programlarının Yöntembilgisi. •Karl R. Popper: Yönteme Hayır. •Thomas s. Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı. •Willar v. O. Quine: Deneyciliğin İki Dogması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Ontolojik açıdan bilginin zorunluluğu, bilginin amacı ve bilginin tarihi | ||
2) | İnsani bilginin kaynakları | ||
3) | Bilgi türleri | ||
4) | Bilgide doğruluk sorunu | ||
5) | Batılı bilginin ontolojik temelleri ve temel bilgi kuramları | ||
6) | Batılı bilginin gelişim tarihi: bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimi | ||
7) | Bilimsel bilginin kriteri, tanımı, konusu, amacı ve özellikleri. | ||
8) | Ara Sınav - Bilimsel bilginin kriteri, tanımı, konusu, amacı ve özellikleri | ||
9) | Sosyal bilimlerde temel yaklaşımlar: Pozitivist bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntemi ve teknikleri | ||
10) | Pozitivist bilim anlayışına bağlı yaklaşımlar | ||
11) | Pozitivizme yönelik eleştiriler | ||
12) | Yorumcu bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntem ve teknikleri | ||
13) | Yorumcu bilim anlayışına bağlı temel yaklaşımlar ve yorumcu bilim anlayışına yönelik eleştiriler | ||
14) | Bütüncü bilim anlayışı, temel kabuller, yöntem ve araştırma teknikleri |
Ders Notları: | J.E. McClellan III-H. Dorn (çev.H. Yalçın), Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji, (Ankara:Arkadaş Yayın. 2006). Patricia Fara: Bilim Dört Bin Yıllık Bir Tarih, İstanbul: Metis, 2012. Clifford D. Conner Halkın Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak, 2010. Cemal Yıldırım Bilim Tarihi İstanbul: Remzi Kitapevi, 2012. Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul: Kırmızı, 2008. Colin A. Ronan (trns. E. İhsanoğlu-F. Günergun), Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilim Tarihi ve Gelişimi), 2. ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2003). George Basalla (trns. C. Soydemir), Teknolojinin Evrimi, 13th ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2008). |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |