SPORCU BESLENMESİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC4928 Modern Türk Mimarlığı Araştırmaları Güz 2 0 2 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ASLI CAN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı 19. yüzyılın sonlarından itibaren Türk mimarisindeki dönüşümü incelemek ve bu süreci sosyal, kültürel, ekonomik ve politik bağlamda değerlendirmektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türkiye'de modern mimarlık kültürünün gelişimi hakkında bilgi edinmek.
2. Yeni mimari yaklaşımları daha iyi anlamak ve yorumlayabilmek.
3. Siyasi, ekonomik ve kültürel değişimlerin mimari üretime etkilerini kavramak.
4.Modern Türk mimarisinin önde gelen örneklerini fonksiyon, cephe özellikleri, malzeme ve üretim yöntemleri gibi temel bileşenler üzerinden değerlendirmek.
5. Modern Türk mimarisinin kültürel bir miras olduğu konusunda farkındalık kazanmak.
6.Modern mimari yaklaşımların Türk mimarisindeki yansımalarını anlamak.
7. Mimarlık ve sosyo-kültürel süreçleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Ders öncelikle 19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarında batılılaşma hareketleri çerçevesinde değişen Türk mimarisine odaklanacaktır. "Modernite" kavramı tartışılacak ve modernleşmenin toplumsal, mekânsal ve kentsel bağlamda etkileri gözden geçirilecektir.

Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Saha Çalışması, Proje Hazırlama, Gezi, Okuma ve Tartışma'dır

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Whatever happens in Istanbul stays in Istanbul: 19th century Capital Bozdoğan, Ch. 1, pp: 16-56
2) Building A Nation: Formation of a new Capital Batur, Ch. 1, pp. 5-33.
3) Building A Lifestyle: “New Architecture” and Cubic Bozdoğan, Ch. 4, 5, pp: 153-204.
4) Rising Nationalism: “The National Architecture” Batur, Ch. 2, pp: 33-45. Bozdoğan, Ch. 6, pp: 240-294.
5) The Democrat Party Period: Introducing Americanism Bozdoğan, Akcan, Ch. 4, pp: 105-139.
6) Between two Coups: Various Architectural Productions Batur, Ch. 4, pp. 63-79. Bozdoğan, Akcan, Ch. 6, pp. 171-203.
7) Student presentations
8) Midterm
9) After February 24th: Introducing Neoliberalism Batur, Ch. 5, pp. 79-95
10) Modernity Confused: Turkey in the 1990s Bozdoğan, Kasaba, Ch. 3, pp. 15-37.
11) Single Party Reviving: Nation’s Architecture Batuman
12) Discussing the Contemporary: Mega Projects
13) Student presentations
14) Student presentations

Kaynaklar

Ders Notları: Lectures and Slides
Diğer Kaynaklar: Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic (Seattle: University of Washington Press, 2001). (BAU Library: NA 1368/.B693 2001). Sibel Bozdoğan, Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaction Books, 2012). (BAU Library: NA 1368/.B69 2012). Afife Batur, A Concise History: Architecture in Turkey During the 20th Century (Ankara: Chamber of Architects of Turkey, 2005). (BAU Library: NA 1368/.B38 2005). Doğan Hasol, 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı (İstanbul: YEM Yayın, 2020). (BAU Library: NA 1368/.H376 2020). Renata Holod, Ahmet Evin, Suha Özkan, Modern Turkish Architecture (Ankara: Chamber of Architects of Turkey, 2005). (BAU Library: NA 1368/.M6 2005). Sibel Bozdoğan, Reşat Kasaba, Rethinking Modernity and National Identity in Turkey (Seattle: University of Washington Press, 1997). (BAU Library: DR 432/.R48 1997). Bülent Batuman, Milletin Mimarisi: Yeni İslamcı Ulus İnşasının Kent ve Mekan Siyaseti (İstanbul: Metis Yayınları: 2019). (BAU Library: NA 2543.I74/B3819 2019).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 15
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 2 2
Sunum / Seminer 1 28 28
Proje 1 28 28
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 90

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak.
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak.
6) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak.
7) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek.
8) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak.
9) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak.
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek.
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek.