ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GAD4014 Oyun İçi Işıklandırma Tasarımı Güz 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SERVER ZAFER MASALCI
Dersin Amacı: In this course, students will work on in-game lighting and real-time rendering techniques using Unreal Engine 4. Starting with the role and importance of a lighting artist, in this course students will experience various lighting techniques and theories through the scenes they will work on. The students will have the vital information useful for working in games as a lighting artist.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu kursu tamamlayan öğrenciler aşağıdaki kazanımları elde edeceklerdir:
- Oyunlarda ışığın nasıl çalıştığını anlama
- Bir aydınlatma sanatçısının sorumlulukları nelerdir?
- Hafif pişirme yöntemleri nelerdir?
- Gelişmiş dinamik aydınlatma teknikleri

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Introduction
2) In this week, how light works in real life will be discussed and students will be introduced to the baked lighting techniques
3) Students will dive deeper into light baking methods and implementing it also with movable actors.
4) Eye adaptation and exposure will be discussed, later students will learn to light an interior properly using baked lighting.
5) Responsibilities of a Lighting Artist will be discussed, and students will learn to build their lighting according to the elements of a game level. Terms like readability, positive/negative space and contrast will also be discussed. Basic Dynamic Lighting Techniques will be explored.
6) Students will be introduced to basic color theory and color harmonies using the color wheel and by breaking down several examples from games and movies.
7) Advanced Dynamic Lighting Tecniques, using color theory in games and Lighting on purpose of a Level will be discussed via breakdown of an actual scene.
8) Advanced Dynamic Lighting Tecniques, using color theory in games and Lighting on purpose of a Level will be discussed via breakdown of an actual scene.
9) Advanced Dynamic Lighting Tecniques, using color theory in games and Lighting on purpose of a Level will be discussed via breakdown of an actual scene.
10) Character Lighting will be discussed. Feedback for Midterms for students who want feedback
11) Midterm
12) Feedback session for the final projects
13) Feedback session for the final projects
14) Feedback session for the final projects

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: - Level Design: Concept, Theory, and Practice. R.Kremers (2009) - Level Up! The Guide to Great Video Game Design - The Art of Game Design: A Book of Lenses. J.Schell (2008) - Color and Light: A Guide for the Realist Painter. J. Gurney(2010) - Colour: A Workshop for Artists and Designers. D. Hornung(2005)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama 1 % 20
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 35
Ara Juri % 0
Final 1 % 45
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 3 3 9
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 57

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı