ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GAD4014 | Oyun İçi Işıklandırma Tasarımı | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SERVER ZAFER MASALCI |
Dersin Amacı: | In this course, students will work on in-game lighting and real-time rendering techniques using Unreal Engine 4. Starting with the role and importance of a lighting artist, in this course students will experience various lighting techniques and theories through the scenes they will work on. The students will have the vital information useful for working in games as a lighting artist. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu kursu tamamlayan öğrenciler aşağıdaki kazanımları elde edeceklerdir: - Oyunlarda ışığın nasıl çalıştığını anlama - Bir aydınlatma sanatçısının sorumlulukları nelerdir? - Hafif pişirme yöntemleri nelerdir? - Gelişmiş dinamik aydınlatma teknikleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Introduction | ||
2) | In this week, how light works in real life will be discussed and students will be introduced to the baked lighting techniques | ||
3) | Students will dive deeper into light baking methods and implementing it also with movable actors. | ||
4) | Eye adaptation and exposure will be discussed, later students will learn to light an interior properly using baked lighting. | ||
5) | Responsibilities of a Lighting Artist will be discussed, and students will learn to build their lighting according to the elements of a game level. Terms like readability, positive/negative space and contrast will also be discussed. Basic Dynamic Lighting Techniques will be explored. | ||
6) | Students will be introduced to basic color theory and color harmonies using the color wheel and by breaking down several examples from games and movies. | ||
7) | Advanced Dynamic Lighting Tecniques, using color theory in games and Lighting on purpose of a Level will be discussed via breakdown of an actual scene. | ||
8) | Advanced Dynamic Lighting Tecniques, using color theory in games and Lighting on purpose of a Level will be discussed via breakdown of an actual scene. | ||
9) | Advanced Dynamic Lighting Tecniques, using color theory in games and Lighting on purpose of a Level will be discussed via breakdown of an actual scene. | ||
10) | Character Lighting will be discussed. Feedback for Midterms for students who want feedback | ||
11) | Midterm | ||
12) | Feedback session for the final projects | ||
13) | Feedback session for the final projects | ||
14) | Feedback session for the final projects |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | - Level Design: Concept, Theory, and Practice. R.Kremers (2009) - Level Up! The Guide to Great Video Game Design - The Art of Game Design: A Book of Lenses. J.Schell (2008) - Color and Light: A Guide for the Realist Painter. J. Gurney(2010) - Colour: A Workshop for Artists and Designers. D. Hornung(2005) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 1 | % 20 |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 3 | 9 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 57 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |