BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0321 Çevrimiçi Güvenlik ve Siber Zorbalık Bahar 3 0 3 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SEDA GÖKÇE TURAN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, dijital ortamlarda bireylerin güvenliğini tehdit eden riskleri tanımlamak ve çevrim içi zorbalık (siber zorbalık) olgusunu çok boyutlu bir şekilde ele almaktır. Öğrencilerin dijital hak ve sorumluluklarını kavramaları, çevrim içi ortamlarda karşılaşabilecekleri tehlikeleri ayırt edebilmeleri ve etkili önleme-müdahale stratejileri geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. Aynı zamanda, sosyal medya etiği, mahremiyet, dijital ayak izi ve psikososyal etkiler gibi konular da tartışılarak dijital farkındalık artırılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Çevrim içi güvenliği tehdit eden temel riskleri tanımlayabilir.

Siber zorbalık türlerini, aktörlerini ve etkilerini açıklayabilir.

Dijital hak ve sorumluluklar konusunda bilinç geliştirebilir.

Sosyal medya kullanımıyla ilişkili etik sorunları analiz edebilir.

Çevrim içi ortamlarda mahremiyet, güvenlik ve dijital ayak izi kavramlarını değerlendirebilir.

Siber zorbalıkla mücadeleye yönelik bireysel ve kurumsal stratejileri tartışabilir.

Dersin İçeriği

Bu ders, dijital çağda bireylerin karşılaştığı çevrim içi güvenlik tehditlerini ve siber zorbalık olgusunu disiplinlerarası bir bakış açısıyla ele alır. Ders kapsamında; dijital güvenliğin temel kavramları, siber zorbalığın tanımı, türleri ve güncel örnek olaylar incelenir. Öğrenciler, dijital hak ve sorumluluklar, çevrim içi mahremiyet, güvenlik ve dijital ayak izi gibi konular hakkında farkındalık kazanır. Sosyal medya etiği, platform politikaları ve kullanıcı davranışları ışığında siber zorbalığın psikolojik ve toplumsal etkileri tartışılır. Ayrıca failler, mağdurlar ve izleyiciler gibi roller bağlamında çevrim içi zorbalığın dinamikleri analiz edilir. Dersin ilerleyen haftalarında, ilgili yasal düzenlemeler ve kurumların sorumlulukları değerlendirilirken, siber zorbalığa karşı bireysel ve kurumsal düzeyde uygulanabilecek önleme, müdahale ve iyileştirme stratejileri ele alınır. Öğrenciler, dijital güvenlik farkındalığını artırmaya yönelik kampanya veya eğitim içerikleri geliştirerek öğrendiklerini uygulama fırsatı bulurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dijital Çağda Güvenlik ve Etik Giriş Konuyla ilgili literatür taraması yapılır.
2) Çevrim İçi Güvenlik Kavramları Konuyla ilgili literatür taraması yapılır.
3) Siber Zorbalık: Tanım, Türler ve Aktörler Literatür taraması
4) Dijital Haklar ve Sorumluluklar Literatür taraması
5) Mahremiyet, Güvenlik ve Dijital Ayak İzi Literatür taraması
6) Sosyal Medya Etiği ve Platform Politikaları Literatür taraması
7) Siber Zorbalığın Psikolojik ve Sosyal Etkileri Literatür taraması
8) Ara Sınav
9) Fail, Mağdur ve İzleyici Rolleri Literatür taraması
10) Çevrim İçi Zorbalıkta Cinsiyet, Kimlik ve Güç Dinamikleri Literatür taraması
11) Ulusal ve Uluslararası Yasal Düzenlemeler Konu anlatımı
11) Ulusal ve Uluslararası Yasal Düzenlemeler Konu anlatımı
12) Önleme ve Müdahale Stratejileri Konu anlatımı
13) Farkındalık Kampanyası veya Eğitim İçeriği Tasarımı Konu anlatımı
14) Dersin genel değerlendirmesi Konu anlatımı

Kaynaklar

Ders Notları: Baştürk, E. (2020). Çevrimiçi Riskler ve Siber Zorbalık, Elma Yayınevi ; Turan, S.G. (2021). Digital Citizenship For Children and Youths, Peter Lang Publication; Turan, S.G. (2023). Justification of Cyber-Bullying Among Turkish Youths, Peter Lang Publication.
Diğer Kaynaklar: Baştürk, E. (2020). Çevrimiçi Riskler ve Siber Zorbalık, Elma Yayınevi ; Turan, S.G. (2021). Digital Citizenship For Children and Youths, Peter Lang Publication; Turan, S.G. (2023). Justification of Cyber-Bullying Among Turkish Youths, Peter Lang Publication.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 1 % 25
Ödev % 0
Sunum 1 % 25
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 123

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 4
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 3
3) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. 5
4) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. 4
5) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 4
6) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
8) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 3
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 4
11) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 5
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 4