ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV5011 Belgesel Film ve Video Güz 3 0 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI
Dersin Amacı: Bu ders Belgesel film yapımının temel ilkelerine dayanır. Dönem boyunca öğrenciler, kuramsal analiz ve uygulamalı metodlar kullanarak belgesel film yapımının temel ilkelerini öğrenirler. Dönem içinde dünyadan ve Türkiye'den uluslararası ve ulusal alanda başarılı olmuş belgesel filmleri izleyecek ve bu filmleri analiz edip yorumlayacağız. Ayrıca öğrenciler dönem başında kısa belgesel konusu seçerek belgesel filmlerini ön yapım, yapım ve yapım sonrası aşama ve teknikleriyle vücuda getirecekler. Öğrencilerin yarattığı kısa belgeseller, dönem sonunda Istanbul'da prestijli bir sergi alanında halka açık sergilenecek. Öğrencilerin kısa belgeselleri ulusal ve uluslararası belgesel festivallerine gönderilecek.
(4 yıldır Öğrenci Kısa Belgeselleri "Student Show" adı altında İstanbul'da İtalyan Kültür Merkezi Gösteri Salonu ve Pera Müzesi gibi salonlarda halka açık sergilendi. Bu ders kapsamında üretilen belgesellerden bazıları Adana Altın Koza Film Festivali ve Cannes Film Festivali-Hisar Kısa Film Seçkisinin de aralarında olduğu dünyaca ünlü festivallerde gösterildi ve ödüller aldı).
Kısa Belgeseller, 15-20 dk.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Kurmaca olmayan film yapımı hakkında kuramsal bilgi edinmek.
II. Kurmaca olmayan film yapımının teknik gerekliliklerini öğrenmek.
III. Röportaj tekniklerini ve kurmaca olmayan hikaye anlatımını öğrenmek.
IV. Ulusal ve Uluslararası ödüllü kurmaca olmayan filmleri izleyip inceleyerek yorum ve analiz yetisi geliştirmek.
V. Röportaj ve genel görüntüler kaydedebilme ve alan çalışması yapabilme yetisi elde etmek.
VI. Günümüz toplumunu ilgilendiren sosyal, kültürel, politik konularda hem kuramsal hem de teknik bilgi edinerek filme çekme yetisi edinmek.
VII. Bütünüyle tamamlanmış kurmaca olmayan görsel ve işitsel estetiği olan kısa/orta metraj belgesel film ortaya çıkarabilmek.
VIII. Ortaya çıkan kısa/orta metraj belgesel filmi halka açık sergileme yetisi ve güvenini kazanmak.

Dersin İçeriği

Belgesel film yapımı için gerekli olan becerilerin edindirileceği bir derstir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Belgesel Film'e giriş. (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf analizi) Öğrencileri 3 kişiden oluşan gruplara ayırma
2) Kurmaca olmayan film yapım kuramının ilkelerini öğrenmek
3) Kısa/ orta metrajlı belgesel önermesi yazmak Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
4) Belgesel önermeleri sınıfta tartışma, fikir alışverişinde bulunma, yeniden yapılandırma konu ve kişilere yaklaşımı ve izin hususlarını öğrenme Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
5) Teknik yaklaşım ve ekipmanı öğrenme. Röportaj teknikleri ve benzeri. Öğrencilerin alanda çekim yapması Öğrenci belgeselleri izleme ve sınıf içi yorumlama
6) Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama
7) Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama
8) Genel görüntü, varsa arşiv görüntüsü toplama Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
9) Hikaye anlatımının temel ilkelerine giriş ve dönem ortası vize sınavları Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
10) Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama
11) Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama
12) Öğrenci belgesellerinin hikaye çatısı üzerinde çalışma Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama
13) Öğrenci belgesellerinin final kurgularının yapılması (eğer gerekliyse daha fazla genel görüntü ve arşiv görüntüsü toplanması)
14) Öğrencilerin ürettiği Kısa / Orta metrajlı belgesel filmlerin gösterimi

Kaynaklar

Ders Notları: Writing a proposal for a short/medium length documentary film Demonstrating the technical approach, i.e., interview techniques Watching & analyzing internationally acclaimed documentaries Watching & analyzing student documentaries Kısa/orta metraj belgesel film önermesi yazma Teknik çekim kabiliyeti edinme Uluslararası ödüllü belgeselleri izleme ve yorumlama Öğrenci belgeselleri izleme ve yorumlama TEXTBOOKS Documentary Filmmaking Course Pack. A. Taskent Directing the Documentary (Fourth Edition), Michael Rabiger, Focal Press, 2004 A Short Guide to Writing About Film (Fifth Edition), Timothy Corrigan, Pearson Longman, 2004 Introduction to Documentary, Bill Nichols, Indiana University Press, 2001 New Challenges For Documentary (Second Edition), Edited by Alan Rosenthal & John Corner, Manchester University Press, 2005
Diğer Kaynaklar: Screening + Film List Nanook of the North, Robert Flaherty, 1922 Man with the Movie Camera, Dziga Vertov, 1929 Triumph of the will, Leni Riefenstahl, 1935 Nuit et Brouillard (Night and Fog), Alain Resnais, 1955 Gimme Shelter, Albert and David Maysles, 1970 Grey Gardens, Maysles Brothers, 1976 Pumping Iron, George Butler Robert Fiore, 1977 Thin Blue Line, Errol Morris, 1988 Roger & Me, Michael Moore, 1989 Buena Vista Social Club, Wim Wenders, 1999 Southern Comfort, Kate Davis, 2001 Bowling for Columbine, Michael Moore, 2002 Fahrenheit 9/11, Michael Moore, 2004 Supersize Me, Morgan Spurlock, 2004 Machuca, Andres Wood, 2004 Oyun, Pelin Esmer, 2005 Grizzly Man, Werner Herzog, 2005 Born into Brothels, Ross Kaufmann Zana Briski, 2006 Waltz with Bashir, Ari Folman, 2007 Sicko, Michael Moore, 2007 Persepolis, Marjane Satrapi Vincent Paronnaud, 2007 Bizsiz Onlar, Aylin Eren Çağdaş Kaya, 2007 Man On Wire, James Marsh, 2008 Selamsız Kısmeti, Burçin Ünal, Çiğdem Kurtöz, 2009 Dört Duvar Bir Pencere, Hazal Bayar, 2010 Kadın Futbol mu Oynar? Deniz Güven, Kübra Ertuğ, Tan Şahin, 2011 Olympics of a Teahouse, Ji Hun Ahn, Onur Işık Cantürk, 2011

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama 1 % 5
Arazi Çalışması 2 % 10
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 1 % 5
Ödev 1 % 5
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 5
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Ara Juri % 0
Final 1 % 35
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar 12 31
Uygulama 8 28
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 12
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar
Rapor Teslimi
Juri
Final
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı