SAHNE SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
STG1212 Çağdaş Doğaçlama Teknikleri II Bahar 1 2 2 2
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERCAN ÖZİNAN
Dersin Amacı: Oyunculuk ve sahne sanatları eğitiminde spontenlik ve doğaçlama becerisinin geliştirilmesi. Bir oyuncunun en temel ihtiyacı olan rol yapabilme becerisi, çağdaş doğaçlama tekniklerini deneyimlemesiyle gelişebilir. Bu derse katılan öğrenciler, temel doğaçlama, anında tepki verme ve sponten davranabilme becerilerini geliştirecektir. Ders boyunca sözlü ve sözsüz doğaçlama uygulamaları yapılarak, öğrencinin sahne üzerindeki spontane tepki üretmesi ve dikkat ve odaklanma becerisini güçlendirmesi hedeflenir. Viola Spolin, Keith Johnstone ve Augusto Boal çağdaş doğaçlama uygulamacıları olarak derste işlenecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Öğrencinin anında ve spontane tepki üretme becerisini güçlendirmek
2- Öğrencinin doğaçlama yoluyla bedenini farklı şekillerde kullanmasını sağlamak
3- Öğrencinin doğaçlama yoluyla farklı yaşam deneyimlerini algılamasını sağlamak
4- Öğrencinin doğaçlama yoluyla empati ve eleştirel düşünce becerisini güçlendirmek
5- Öğrencinin doğaçlama yoluyla beş duyu organını aktifleştirmek

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği temel doğaçlama teknikleri hakkında öğrencinin bilgi ve becerilerini çeşitli uygulamalarla geliştirmektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve çağdaş doğaçlama kavramına giriş
2) Viola Spolin doğaçlama felsefesi
3) Viola Spolin doğaçlama uygulamaları-beden
4) Viola Spolin doğaçlama uygulamaları-imgelem
5) Viola Spolin doğaçlama uygulamaları-karakter
6) Viola Spolin doğaçlama uygulamaları-dramaturji
7) Ara Sınav
8) Keith Johnstone doğaçlama uygulamaları-Eğlence
9) Keith Johnstone doğaçlama uygulamaları-Statü
10) Keith Johnstone doğaçlama uygulamaları-Gösteri
11) Augusto Boal ve Forum Tiyatrosu Doğaçlama 1
12) Augusto Boal ve Forum Tiyatrosu Doğaçlama 2
13) Augusto Boal ve Forum Tiyatrosu Doğaçlama 3
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: 1- Selda Ergün, Çağdaş Doğaçlama, Mitos Boyut Yayınları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 2 6
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 6 6
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. 5
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. 5
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. 2
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. 5
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. 1
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 3
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. 5
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. 2
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. 1
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. 1
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. 5
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. 2
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. 5
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. 5
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.