Öğretim Dili: |
Tr |
Dersin Türü: |
Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANSÜSTÜ
|
Dersin Veriliş Şekli: |
|
Dersin Koordinatörü: |
Doç. Dr. SUZAN GİRGİNKAYA AKDAĞ |
Dersin Amacı: |
Binaların ve iç mekanlarının yapım işletme ve bakım süreçleri dahil tüm yaşam döngüleri boyunca küresel ve yerel ölçekteki birçok soruna, yol açtıkları bilinmektedir. Buı sorunlara çözüm arayışında tasarım teori ve pratikleri ‘sürdürülebilir tasarım’,‘eko(lojik) yaklaşımlar’, ‘çevresel tasarım’, ‘yeşil tasarım’, ‘doğa dostu bina’, ‘akıllı mekan’, ‘sıfır karbon salınımı’ ‘enerji verimliliği korunumu’, ‘yüksek performanslı mekan’, ‘iklimsel kontrol’ gibi yeni kavramları gündeme almıştır. Günümüzde giderek önem kazanmakta olan sürdürülebilirlik kavramı, çevresel, sosyo-kültürel, ekonomik ve hukuki, evrensel ve yerel, ve teknolojik boyutlarıyla ele alınacaktır. Sürdürülebilirliği destekleyen tasarım kılavuzları (mekanda doluluk-boşluk İlişkisi, işlevsellik, esneklik, aktif ve pasif sistemler, yeniden kullanım ve geri dönüşüm, evrensel tasarım vb.) dünyadan ve Türkiye'den çeşitli iç mimarlık pratikleri üzerinden aktarılarak, iç mekan tasarımı öğrencilerine sürdürülebilir iç mekan tasarımı hakkında farkındalık ve mesleki bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş.
Temel Kavramlar : Sürdürülebilirlik Tanımları.
Önemi ve Boyutları: Ekolojik, Ekonomik, Sosyal/Kültürel. |
|
2) |
İç Mimarlıkta Ekolojik Sürdürülebilirlik : Çevresel ve Hukuki boyutlar, Kanun ve Yönetmelikler, Global ve Yerel Değerlendirme Sistemleri |
|
3) |
İç Mimarlıkta Ekolojik Sürdürülebilirlik: Güncel trendler ve Biyofilik tasarım ilkeleri, İç mekan çevre kalitesi |
Bireysel sunumlar |
5) |
İç Mimarlıkta Ekonomik Sürdürülebilirlik: Veri Toplama, Tasarım, Sunum ve Uygulama Süreçlerinde Sürdürülebilir Pratikler, Bina Bilgi Modelleme, Geri dönüşüm-yeniden kullanım, malzeme ve iç mekanların yaşam döngüsü, enerji ve su korunumu vb.) |
Bireysel sunumlar |
6) |
İç Mimarlıkta Sosyo-Kültürel Sürdürülebilirlik : Çevre, İnsan ve Gelişme Odaklı Sürdürülebilirlik Uygulamaları, Sürdürülebilir tasarımda etik hususlar, İç mekan tasarımda sosyal sorumluluk, Tasarımda kültürel ve toplumsal ihtiyaçları, Dezavantajlı gruplara yönelik tasarım. |
Bireysel sunumlar |
7) |
Konut İç Mekanlarında Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları : Türkiye ve Dünya'dan Geleneksel Konut Tasarımında Sürdürülebilir İç Mekan Uygulamaları |
Bireysel sunumlar |
9) |
Ara Sınav: Öğrenci Bireysel Araştırma Raporu Önerisi |
Sürdürülebilir İç Mimarlık Alanında Bir Araştırma Konusu ve Yöntemi Belirleme, Referans Kaynakça Tarama |
10) |
Çalışma Mekanlarında Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları : Türkiye ve Dünya'dan Örnek Sürdürülebilir İç Mekan Uygulamaları |
Bireysel sunumlar |
11) |
Turizm, Konaklama ve Ticari İç Mekanlar vb. diğer Fonksiyonlar için Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları : Türkiye ve Dünya'dan Örnek Sürdürülebilir İç Mekan Uygulamaları |
Bireysel sunumlar |
12) |
İç Mimarlıkta Sürdürülebilirlik Trendleri ve Piyasa Araştırması : Proje Yönetiminde Sürdürülebilir Uygulamalar (Sürdürülebilir tasarım için bütçeleme, Sürdürülebilir tedarik ve kaynak kullanımı, Sürdürülebilir proje yönetimi araçları ve yazılımları, Sürdürülebilir tasarım projesi vaka çalışmaları) |
Bireysel sunumlar |
13) |
Sürdürülebilir İç Mekanlar için Gelecek Öngörüleri, Medyada Sürdürülebilir İç Mekan Tasarımı : Kentsel Dönüşüm, Küresel Tehdit ve Kriz (Güvenlik, Ekonomik Kriz ve Sağlık) Senaryolarında Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilirlik Temalı İç Mekan Yarışmaları, Medya, Ulusal ve Uluslararası Organizasyon ve Etkinlikler, Tasarım tekliflerinde sürdürülebilirliğin etkili iletişimi, Sürdürülebilirlik odaklı tasarım sunumları oluşturma, Sürdürülebilir tasarım projeleri için hikaye anlatımı ve savunuculuk |
Bireysel sunumlar |
14) |
Bireysel / Grup Çalışması Sunumu |
Sürdürülebilir İç Mimarlık alanında yapılan araştırma konusunun sunumu |
Ders Notları: |
Powerpoint presentation
Subject-related scientific articles
Online learning environment Coursera
|
Diğer Kaynaklar: |
Green interior design : the guide to sustainable high style, Dennis, L., 2021.
Nature Inside: A biophilic design guide, Browning, W. D., 2020.
Nature by Design: The Practice of Biophilic Design, Kellert, S. R., 2018.
Design for health: sustainable approaches to therapeutic architecture, Peters, T., 2017.
Loose-fit architecture: designing buildings for change, Lifschutz, A., 2017.
The Sustainable Design Book, Proctor, R., 2015.
Sustainable Residential Interiors, Stelmack, A.; Foster, K.; Hindman, D., 2014.
Sustainable Commercial Interiors, Bonda, P.; Sosnowchik, K.; Minchew, S., 2014.
Environmentally responsible design : green and sustainable design for interior designers, Jones, L., 2008. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Mimarlık alanıyla ilişkili bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. |
|
2) |
Alanıyla ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış ve karmaşık tasarım problemlerine eleştirel düşünce ve bilimsel yöntemlerle yaklaşarak kapsamlı çözümler üretebilir. |
|
3) |
Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. |
|
4) |
Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. |
|
5) |
Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. |
|
6) |
Mimarlık ve ilgili disiplinlerde yeni yaklaşımlar geliştirip bilgi üretebilir; araştırma veya tasarım sonuçlarını Türkçe bilimsel bir rapor olarak sunabilir ve akademik platformlarda yazılı, sözlü ya da dijital araçlarla paylaşabilir. |
|
7) |
Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |
|