HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NUR1007 | Biyokimya | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersin Amacı: | Bu ders birçok bilimsel çalışma alanına zemin hazırlamak üzere tasarlanmıştır. Ders konularıinsan vücudundaki organik yapıları ve metabolizmayı içerir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1Hemşirelik biyokimyası alanında temel bilgilere sahip olacak, 2) Biyokimyanın temel konularını öğrenebilecek, 3) Bilimsel literatürü araştırabilecek, anlayabilecek ve değerlendirebilecektir, 4) Makromoleküllerin sindirimi sırasında meydana gelen metabolik olayları algılayıp yorumlayabilecektir. 5) Biyomolekülleri ve monomerik yapı birimlerini saptayabilecektir. 6) Makrobesinlerin metabolizma ve fonksiyonlarını inceleme bilgisine sahip olacak ve mikro besinler 7) Fonksiyonlar ve fonksiyonlar hakkında genel bilgileri kullanma becerisini geliştirebilecektir. hormon metabolizması 8) Vitaminlerin sınıflandırılmasını öğrenecek ve monomerlerini saptayabilecektir. yapı. 9) Biyokimyasal katalizörler olarak vitamin ve minerallerin özelliklerini açıklayabilecektir. 10) Klinik biyokimyanın hemşirelikte önemini öğrenebilecektir; solunum ve metabolik asidoz/alkaloz hakkında, rutin biyokimya için biyolojik sıvılarklinik biyokimyada analiz, rutin kan alımı (flebotomi), kan bileşimi ve preanalitik hatalar hakkında bilgi sahibi olma |
Karbonhidratlar, lipidler, amino asitler, nükleik asitler, gen tanımı ve kopyalanması, RNA sentezi, protein sentezi, DNA kopyalanması, moleküler klonlama, polipeptidlerin kimyasal sentezi, proteinlerin kovalent yapıları, enzimler, bioenerjetikler, metabolizma ve ATP enerjisi, besinlerin sindirimi, karbonhidrat metabolizması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Biyokimyaya giriş ve klinik biyokimya, Biyoenerji ve Oksidatif Fosforilasyon, olarak adenozin trifosfat enerji taşıyıcı, Elektron taşıma zincir, Karbonhidratlar: Yapı ve sınıflandırma; monosakkaritler, disakkaritler, polisakkaritler Sindirim ve karbonhidratların emilimi | ||
2) | Karbonhidrat metabolizması: Glikoliz, sitrik asit (TCA) döngüsü, Diğer metabolik yollar karbonhidrat metabolizması, Etil alkol metabolizması bozuklukları Karbonhidrat metabolizması | ||
3) | Lipitler: Sınıflandırma, Lipidlerin sindirimi ve emilimi, lipoprotein (Şilomikron, VLDL, LDL, HDL) metabolizması, Bozukluklar lipoprotein metabolizmasının | ||
4) | Lipid metabolizması, Lipogenez, Yağ asitlerinin beta oksidasyonu, Keton cisimleri, Kolesterol metabolizma | ||
5) | Proteinler: Yapı ve proteinlerin sınıflandırılması, Hemoglobin, Sindirim ve proteinlerin emilimi | ||
6) | Protein metabolizması, bozuklukları protein metabolizması, Entegrasyon ve metabolizmanın düzenlenmesi, beslenme ve açlık hali | ||
7) | Nükleotidler ve nükleik asitler, DNA'nın kimyasal yapısı ve RNA, DNA, genetik olarak bilgi taşıyıcı, çift DNA'nın sarmal yapısı, yarı korunumlu çoğaltma DNA, RNA sentezi: Transkripsiyon, Protein sentezi: kimyasal polipeptitlerin sentezi | ||
8) | Enzimler, Substrat spesifikliği, Koenzimler, düzenlenmesi enzimatik aktivite, sınıflandırılması tepkimelerinden dolayı enzimler katalizör, Önemi fonksiyon test panellerinde izoenzimler klinik biyokimyada hastalıkların teşhisi | ||
9) | Ara Sınav | ||
10) | Hormonlar: Türleri hormonlar, genel prensipler hormonların etkisi, hipotalamo-hipofiz düzenleyici sistem (hipotalamus ve hipofiz hormonları), hipotalamo-hipofiz-tiroid ekseni, (tiroid hormonları, paratiroid bezi hormonları), Hipotalamo-hipofiz-adrenal eksen (kortikotropin salgılatıcı hormon, Adrenokortikotropik hormon, kortizol), Hipotalamo-hipofiz-gonadal eksen, (gonadotropin salgılatıcı hormon, testosteron, FSH, LH, progesteron, östradiol), Büyüme hormonu ekseni (Büyüme hormon salgılayan hormon ve somatostatin, büyüme hormonu, insülin benzeri büyüme faktörü I), prolaktin ekseni (dopamin, prolaktin), Pankreas hormonları (insülin, glukagon) | ||
11) | Vitaminler: Kimyasal yapıları, metabolizma, fonksiyonlar, kaynaklar ve su yetersizliği belirtileri çözünür vitaminler (C Vitamini, Folik asit, B12 vitamini, tiamin, riboflavin, piridoksin, niasin, pantotenik asit….) ve yağda çözünür vitaminler (A vitamini, E vitamini, K vitamini ve D vitamini; D vitamini ve Ca metabolizması) | ||
12) | Mineraller: Makro elementler (Kalsiyum, Fosfor, Magnezyum, Kükürt), Mikro (eser) elementler (Demir, Çinko, Florür, Bakır) ve Ultra eser elementler (İyot, Selenyum, Manganez, Krom, Molibden, Kobalt, Florür) | ||
13) | Elektrolitler, su metabolizması, asit-baz dengesi, solunum ve metabolik asidoz/alkaloz ve vücudumuzdaki tampon sistemleri (Bikarbonat/karbonik asit, Protein, Hemoglobin ve Fosfat tamponu sistemler) | ||
14) | Ara Sınav--2 |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | 1.Pratt, C. W. (2018). Essential biochemistry. Wiley. 2.Miskevich, F. (2017). Biochemistry 2. BarCharts, Inc. 3.Appling, D. R. (2016). Biochemistry : concepts and connections. Pearson Education Limited. 4.Rodwell, V. W. (2015). Harper’s illustrated biochemistry. McGraw-Hill. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 6 | 12 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 78 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 3 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 3 |