YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3002 | Dijital Çağda Özgür Yazılım Hareketi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN AŞÇI |
Dersin Amacı: | “Dijital Çağda Özgür Yazılım Hareketi” dersi, özgür yazılım geliştirme ve uygulama topluluklarını tarihsel zeminde tanıma, fikri mülkiyet hakları konusunda fikir sahibi olma, özgür yazılıma bağlı topluluk standartları gibi perspektifleri yaygınlaştırma amacı taşımaktadır. Bu ders, çeşitli özgür yazılımların ortaya çıkışı ve olgunluğu üzerine tarihsel bir çalışma ile başlayıp bilgisayar endüstrisi, düşünce liderleri ve kültürel hareketler ile devam etmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; 1) “özgür ve açık kaynak kodlu yazılım”ın ne olduğu ve ne gibi kriterler dahilinde geliştiğini tanımlar, 2) “özgür yazılım” çalışmalarının faydalarını medya ve sanat alanındaki üretimlerinde kullanır, 3) “özgür yazılım ekonomisi” ve iletişim sektörü ile ilgili iş modellerini tanır, 4) “özgür yazılım” topluluklarının değerlerini, ilkelerini, amaçlarını ve duruşlarını tartışır ve benimser, 5) bir geliştirme topluluğuna güvenilir bir biçimde katılır. |
Bu dersi alan öğrenciler, özgür yazılım hareketi arkasındaki fikrin ne olduğunu, bilgisayarın kullanıcılar istediklerinde bir topluluk kurabilme özgürlüğü sağladığını ve serbest bilgi akışının önemini kavrayacaktır. Dönem boyunca, bilgi ve iletişim teknolojileri açısından özgürlük ve sosyal dayanışmanın öneminin vurgulanacağı bu ders kapsamında, katılım uygulamaları konusunda özgür yazılım topluluklarının operasyonel ve örgütsel yönlerini öğrenmek ve otantik katılımı teşvik eden becerileri geliştirmek amacıyla açık kaynak teknolojilerini ve özgür yazılım uygulamalarının kullanıldığı etkinlikler gerçekleştirilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş, Dersin Tanıtımı, İş Bölümü | ||
2) | Temel Kavramlar: Özgür Yazılım ve Açık Kaynak Kodlu Yazılım | ||
3) | Temel Kavramlar: Telif Hakkı ve Lisanssız Kopya | ||
4) | Özgür Yazılımın Tarihçesi | ||
5) | Özgür Yazılımın Son Kullanıcı için Önemi | ||
6) | İletişim Sektöründe (Profesyonel Perspektifinden) Özgür Yazılım | ||
7) | İletişim Sektöründe (İzlerkitle Perspektifinden) Özgür Yazılım | ||
8) | Sanatta Özgür Yazılım | ||
9) | Özgür Yazılımlarda Siber Tehdit Avcılığı | ||
10) | Güncel Özgür Yazılım Projeleri ve Analizi: GNU/Linux | ||
11) | Güncel Özgür Yazılım Projeleri ve Analizi: Ubuntu | ||
12) | Öğrenci Çalışmaları Sunumu I | ||
13) | Öğrenci Çalışmaları Sunumu II | ||
14) | Dönem Değerlendirmesi |
Ders Notları: | - Robertson, Donald R. III. In: New England Law Review, Vol. 42, Issue 2 (Winter 2008), pp. 339-362 Language: English, Veritabanı: HeinOnline - Kennedy, D. M. (2001). A primer on open source licensing legal issues: copyright, copyleft and copyfuture. . Louis U. Pub. L. Rev., 20, 345. - Tozzi, C. (2017). For fun and profit: a history of the free and open source software revolution. MIT Press. - Kannan, M. J. (2017, March). A bird's eye view of Cyber Crimes and Free and Open Source Software's to Detoxify Cyber Crime Attacks-an End User Perspective. In 2017 2nd International Conference on Anti-Cyber Crimes (ICACC) (pp. 232-237). IEEE. |
Diğer Kaynaklar: | - https://www.fsf.org/ - https://www.oyd.org.tr/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. |