İLK VE ACİL YARDIM (İNGİLİZCE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FAE1002 | Fizyoloji | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. NESLİHAN BEKTAŞ |
Dersin Amacı: | Temel fizyolojik kavramlar ve hücre seviyesinden sistem seviyesine insan vücudunun normal işleyiş esasları hakkında bilgi vermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Hücrenin temel işlevlerini ve homeostatis kavramını tanımlar. 2- Hücre zarından madde taşınım prensiplerini tarif eder. 3- Farklı kas tiplerinin yapı ve işlevlerini ayrıştırır. 4- Solunan havadaki gazların dokulara nasıl taşındığını tarif eder. |
Hücrenin temel işlevleri; hücre zarından madde taşınım prensipleri, kas hücrelerinin kasılma mekanizmaları; kalbin işlevi ve kan dolaşımı; solunum gazlarının dokulara taşınması; sindirim sistemi organları ve işlevleri, besinlerin emilerek kana karışması süreci, besin ve su alımının merkezi kontrolü; sindirim ürünü atıkların vücuttan uzaklaştırılması konularında temel bilgiler sunar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Fizyolojiye giriş, hücrelerden organlara insan vücudunun genel organizasyonu, homeostatis. | Yok | |
2) | Hücre membranı, hücre membranından madde geçişi | Yok | |
3) | Kas fizyolojisi, çizgili kas, düz kas ve kalp kası yapı ve işlevleri | Yok | |
4) | Kalbin yapısı ve kan damarları, kalp döngüsü | Yok | |
5) | Kan fizyolojisi, kan hücreleri ve işlevleri | Yok | |
6) | Solunum, solunum gazlarının dokular ve kan arasında taşınması Sindirim sistemi fizyolojisine giriş | Yok | |
7) | Mide ve duedonumda sindirim, Pankreas ve karaciğerin sindirim sistemindeki rolü | Yok | |
8) | Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilim | Yok | |
9) | Boşaltım fizyolojisi, idrar oluşumu ve atılması | Yok | |
10) | Sinir sisteminin genel organizasyonu, otonom sinir sistemi | Yok | |
11) | Hipotalamus, besin ve su alımının kontrolü | Yok | |
12) | Somatik duyular ve özel duyular | Yok | |
13) | Hormonların genel özellikleri, etki mekanizmaları; tiroid hormonları, paratiroid hormonu | Yok | |
14) | Pankreas hormonları, böbreküstü bezi hormonları, cinsiyet hormonları | Yok |
Ders Notları: | Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Edit. Gökbel H. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2011. Tıbbi Fizyoloji Cep Kitabı, Guyton & Hall. Çeviri Edit. Solakoğlu Z. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, 2010. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek | 5 |
2) | Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek | 3 |
3) | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak | |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek | |
5) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek | |
6) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek | |
7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek | |
8) | Ambulansı acil çağrı ve hasta nakilleri için hazırlayabilmek ve ambulans sürüş tekniklerini bilmek | 1 |
9) | Olay yerini ve hastayı değerlendirebilme ve gerekli önlemleri alabilmek | 1 |
10) | Acil bakım ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek | 4 |
11) | Ön tanı ve hastane öncesi acil tedavi için gereken mesleki becerileri uygulayabilmek | 2 |