Amaç ve motivasyon, mühendisliğe uygulama; Sistem modeli fikri, standart yapılar, Giriş-çıkış modelleri, Transfer fonksiyonları, Durum değişkeni modelleri, Blok diyagramları, Temel Kavramlar, Çevirimsel, Dönen sistemler. Serbest cisim diyagramları, Newton'un yasaları, Temel yasalar, Düğüm ve döngü denklemleri. Yöneylem amplifikatörleri; Dirençli bağlaşma, mıknatıslı bağlaşma, Birbirine bağlantı yasaları; Isıl kapasite, Isıl direnç, Elektriksel sistemler ile benzetim; Temel Kavramlar, Akışkan kapasitesi, Akışkana karşı direnç, pompa denklemleri, Denge noktaları, Taylor serisinin açılımı; Açık döngü ve kapalı döngü sistemler, blok diyagram gösterimi; birinci derece, ikinci derece ve daha yüksek derece cevabı, temel kontrol hareketleri, P kontrol, PD ve PID |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Amaç ve motivasyon, mühendisliğe uygulama |
|
2) |
Sistem modeli fikri, standart yapılar |
|
3) |
Giriş-çıkış modelleri, Transfer fonksiyonları, Durum değişkeni modelleri, Blok diyagramları |
|
4) |
Temel Kavramlar, Çevirimsel, Dönen sistemler. Serbest cisim diyagramları, Newton'un yasaları |
|
5) |
Temel Kavramlar, Çevirimsel, Dönen sistemler. Serbest cisim diyagramları, Newton'un yasaları |
|
6) |
Temel yasalar, Düğüm ve döngü denklemleri. Yöneylem amplifikatörleri |
|
7) |
Temel yasalar, Düğüm ve döngü denklemleri. Yöneylem amplifikatörleri |
|
8) |
Dirençli bağlaşma, mıknatıslı bağlaşma, Birbirine bağlantı yasaları |
|
9) |
Isıl kapasite, Isıl direnç, Elektriksel sistemler ile benzetim |
|
10) |
Temel Kavramlar, Akışkan kapasitesi, Akışkana karşı direnç, pompa denklemleri, |
|
11) |
Temel Kavramlar, Akışkan kapasitesi, Akışkana karşı direnç, pompa denklemleri, |
|
12) |
Açık döngü ve kapalı döngü sistemler, blok diyagram gösterimi |
|
13) |
Birinci derece, ikinci derece ve daha yüksek derece cevabı, temel kontrol hareketleri, P kontrol, PD ve PID |
|
14) |
Birinci derece, ikinci derece ve daha yüksek derece cevabı, temel kontrol hareketleri, P kontrol, PD ve PID |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
4 |
2) |
Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
3 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
2 |
4) |
Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
4 |
5) |
Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
3 |
6) |
Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
2 |
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
2 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma. |
|
11) |
Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma. |
|