MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC4936 | Mesleki Sunum ve Belgeleme | Bahar | 1 | 2 | 2 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP GÜL SÖHMEN |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, bir yüksek lisans veya iş başvurusu için bir portfolyo oluşturmaktır. Ders, öğrencilerin tasarım bilgi ve deneyimlerini, tasarım vizyonlarını temsil eden bir katalogda kazanmalarını, biriktirmelerini ve kullanmalarını sağlamak amacıyla yürütülür. Öğrenciler emsalleri üretecek, okuyacak ve araştıracaktır. Temel konularla ilgili basit teorik brifinglerin ardından, öğrenciler konuyla ilgili eleştirel düşünme pratiği edinecek ve tasarım metodolojileriyle ilgileneceklerdir. Dönem boyunca öğrencilerin atölye ödevlerini yerine getirmeleri ve sunmaları beklenir. Dersin amacı, öğrencilerin lisansüstü ve/veya uygulama uygulamaları için kendi çalışmalarını ve becerilerini içerecek bir mimarlık portfolyosu tasarlamak için gerekli olan entelektüel ve teknik becerileri kazanmalarına yardımcı olmaktır. "Yaparak öğrenme" ders için çok önemli bir yaklaşımdır. Bu nedenle ders içeriği, analogdan dijitale çeşitli tasarım araçları kullanılarak ve geliştirilerek çalışılacak atölye çalışmaları ve tasarım ödevleri aracılığıyla gerçekleştirilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Hedeflenen öğrenci öğrenme çıktıları: ———Dört yıllık eğitim boyunca deneyimlenen iş ve becerilerin görsellerini ve tanımlarını bir araya getirirken bir strateji seçebilmek ———projeleri hassaslaştırmak, düzenlemek ve organize etmek ve işin basit ve net tanımlarını oluşturmak, ———kompozisyon tekniklerini grafik gösterime uygulamak ———dijital ve manuel sunum tekniklerinin bir kombinasyonunu kullanarak sayfa düzenlerini biçimlendirmek ——— mimari ve grafik tasarımın nasıl bütünleştiği konusunda güçlü bir fikre sahip olmak ———temel tipografi hakkında bilgi sahibi olmak ——— Tasarımlarının retorik dilini ve kavramsal fikirlerini aktaran ortamları/yazılımları geliştirme konusunda nitelikli hale gelmek ———Baskı süreci hakkında bilgi edinmek ———Her türlü mimari yayın tasarımı (kitapçık, portfolyo vb) için içerik organizasyonu, sayfa tasarımı, sayfa gridi, cilt, kapak, sayfa tipleri üzerinde çalışabilmek ve ilgili yazılımlarda kalifiye olmak ———CV'lerini, portfolyolarını hazırlayabilmek ve tipografi, sayfa düzeni, yayın tasarım bilgileri ile grafik ifadelerini geliştirmek |
Ders bir tasarım atölyesi olarak çalışacaktır. Dersler ve ödevler, süreci yapılandırmanıza yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Bireysel olarak bir portfolyonun nasıl geliştirileceğine dair fikir vermek amacıyla çeşitli mizanpaj, kapak, grafik ve anahat örnekleri gösterilecektir. Ders iki oturum olarak düzenlenmiştir. Her hafta 1 saatlik oturum “sunum temelli” olup, model fotoğrafçılık teknikleri, sayfa biçimlendirme ile ilgili temel eğitim ve görsel bir sunum ile grafik tasarım yöntemleri hakkında ipuçları ve örnekler üzerinde tartışmalar ve diğer 2 saatlik oturum “laboratuvar tabanlıdır” ve sınıf içinde yapılacak laboratuvar ödevleri ve bir sonraki oturuma kadar tamamlanacak bir ev ödevinden oluşur. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Vaka çalışması, proje, ders, gözlem, tartışma, bireysel çalışma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | —Ders Tanıtımı —Grafik tasarım ve mimarlık arasındaki ilişki nedir? —Tipografi nedir? | —Yazılım kurulumları, —Öğrenciler, her biri için seçimlerini açıklayan bir paragrafla birlikte tipografinin başarılı ve güzel kullanımına dair 3 örnek getirecektir. | |
2) | —Tipografinin Temelleri ve Yazı Tipleri —Yazı tipi, yazı tipi, serif yazı tipi, sans serif yazı tipi, özel karakterler vb. | —Tipografik Kompozisyon: Her öğrenci, bir yapımcı, bir proje ile ilgili 10 x 15 cm boyutlarında bir kartpostal tasarlayacaktır. Ön yüz bir başlık, bir çizim veya bir fotoğraf içerecektir. Arka kapak yazılı bilgileri içerecektir | |
3) | —Tipografi'nin Temelleri ve InDesign —Kontrast, ritim, hizalama, yakınlık, okunabilirlik | Sunum: Her öğrenci, belirli bir yazı tipinin tarihçesi ve önemi hakkında beş dakikalık bir sunum hazırlayacaktır. | |
4) | —Tipografi'nin Temelleri ve InDesign *Bonus Konu: Süper Grafikler* —Paragraf, başlık, alıntı, sıralama | Ara Sınava Giriş: Bir ürün ve tasarımcısı hakkında kitapçık tasarımı | |
5) | —Sayfa/Panel Strüktürü, Baskı Teknolojisi / Uygun bir Özgeçmiş —Kılavuz ve referans çizgileri, boyut, kenar boşluğu, taşma, hiyerarşi, görüntü ve metin ilişkisi, dijital-ofset-manuel baskı teknikleri, negatif-pozitif alan, fotoğraf/resim kullanımı | Sayfa yapısı analizi: Her öğrenci, ızgara sistemi, referans kılavuzları, satır aralığı, kenar boşlukları ile ilgili olarak verilen bir dergi veya kitap sayfasının yapısını analiz edecektir. | |
6) | —CV Hazırlamak | Kendi CV'ni hazırlama | |
7) | —Mimari Temsil Teknikleri 1/2 Çeşitli medyaları kullanarak bir projeyi yeniden çizmek –sketchup, ai, ps | Sayfa yapısı analizi teslimi | |
8) | —Mimari Temsil Teknikleri 2/2 Çeşitli medyaları kullanarak bir projeyi yeniden çizmek –sketchup, ai, ps | Temsil Teknikleri: Her öğrenci bir mimarlık ofisi sunum teknikleri hakkında beş dakikalık bir sunum yapacaktır. | |
9) | Midterm Jürisi | ||
10) | —Portfolyo Tasarımı —İçerik, üretim, form, grafik dili, tasarım, ciltleme teknikleri, baskı çözümleri | Yeniden temsil: Her öğrenci kendi projesinin diyagramlarını, konsept çizimlerini vb. gözden geçirecektir. Finale Giriş: Her öğrenci, akademik/akademik olmayan çalışmalarını içeren kendi portfolyosunu hazırlayacaktır. İçerik, baskı sürecinden dolayı yeniden değerlendirilecektir. | |
11) | —Portfolyo Tasarımı | Hazırlık: Son teslim | |
12) | —Portfolyo Tasarımı —Kritik: Ara Sınav — Kritik: CV + Portfolyo | Araştırmak ve eleştirmek istediğiniz mimariyi/tasarımı dikkate alan bir tasarım parçası seçin. Bir kitap, bir web sitesi, bir tabela sistemi, bir sergi, bir markalaşma sistemi vb. bir mimar, bir bina, bir stüdyo hakkında. Görsel materyallerle bir PDF sunumu yapın ve araştırmanızın / eleştirinizin nesnesini ve çıktısını açıklayın. | |
13) | —Portfolyo Tasarımı | Hazırlık: Son teslim | |
14) | —Portfolyo Tasarımı | Hazırlık: Son teslim |
Ders Notları: | •Thinking With Type, Ellen Lupton, Princeton Architectural Press, 2014 •The Elements of Typographic Style, Robert Bringhurst, Hartley & Marks Publishers, 2004 •Just My Type, Simon Garfield, Profile Books Ltd, 2011 •Graphic Design; A User's Manual, Adrian Shaughnessy, Laures King Publishing, 2009 |
Diğer Kaynaklar: | •Thinking With Type, Ellen Lupton, Princeton Architectural Press, 2014 •The Elements of Typographic Style, Robert Bringhurst, Hartley & Marks Publishers, 2004 •Just My Type, Simon Garfield, Profile Books Ltd, 2011 •Graphic Design; A User's Manual, Adrian Shaughnessy, Laures King Publishing, 2009 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 25 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 4 | 12 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 3 | |
Toplam İş Yükü | 102 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |