DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0626 Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Güz
Bahar
3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ
Dersin Amacı: "Toplumsal cinsiyet çalışmaları disiplinler arası bir çalışma alanıdır. Toplumsal cinsiyet, kişinin toplumsal alanda farklı biçimlerde ve rollerde dahil olduğu çok boyutlu ilişkilere odaklanarak, bir yandan kişisel düzeyde kadınlık ve erkekliğe, öte yandan da toplumsal düzeyde bir “cinsiyet düzenine” vurgu yapar. Sosyolojiden siyaset bilimine, antropoloji, tarih, hukuk, psikoloji, sağlık bilimleri, felsefeye kadar ortak alanları kapsar.
Bu dersi tamamlayan öğrenciler, bunların birbirlerini etkileyen unsurlar olduğunu kavrarlar.
"

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyet çalışmalarına yön veren belli başlı düşünürleri tanır ve eserlerini sıralayabilirler. Kültürel normlar ve cinsiyet kodlarını sorgulayabilirler.
2) Toplumsal cinsiyet çalışmaları ile ilgili disiplinleri sıralayabilir ve örneklerle ilişkilendirebilirler.
3) Türkiye’de ve dünyada toplumsal cinsiyet çalışmalarını kronolojik ve kategorik olarak ifade edebilirler.
4) Konu ile ilintili uluslararası sözleşmeler, raporlar, istatistikler hakkında bilgi sahibi olurlar.
5) Kadınlık ve erkeklik rollerini toplumsal ilişki biçiminde ele alır ve uygularlar.
6) Kadına karşı şiddeti uluslararası alanda tanımlar, kurumsal ve yasal düzenlemeleri bilir.
7) Evrensel anlamda hemen her toplumun kendi özel kültürel, tarihsel ve toplumsal özellikleri ve koşullarıyla şekillenen yargıları olduğunu bilir. Kadın erkek arasındaki eşitsizliği gidermek için yapılan mücadeleyi ve çözüm yollarını öğrenir. Geniş ve küresel bir toplumsal cinsiyet bakış açısı kazanır.

Dersin İçeriği

Toplumsal cinsiyet kavramı, uygarlık tarihi boyunca şekillenişi. Sosyal bilimler, görsel sanatlar, edebiyat ve medyanın toplumsal cinsiyet ile ilişkisi. Uluslararası literatürde ve yasalarda toplumsal cinsiyet eşitliği.

Dersimizde, öğretim yöntem ve teknikleri olarak;
Vaka Çalışması, Saha Çalışması, İşbirlikçi
Öğrenme, Ders, Okuma, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sosyal Aktivite yöntemlerinden faydalanılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumsal cinsiyet çalışmalarına yön veren belli başlı düşünürler ve eserleri. Toplum tarafından yüklenilen fiziksel, düşünsel, duygusal ve davranışsal karakterler.
2) Devlet-toplum-birey ilişkileri ekseninden toplumsal cinsiyet. İktidar, siyasal iktidar, otorite kavramlar, ataerkil sistem, eril tahakküm.
3) Görsel sanatlarda toplumsal cinsiyet kodlarının temsil biçimleri. Sanatta tarihsel süreç içinde eril ve dişil nitelik, uygarlık tarihi boyunca şekillenişi. (Mezepotamya, Mısır, Hitit, Roma, Rönesans)
4) Edebiyatta toplumsal cinsiyet kavramı, kadının konumu ve edebi eserlerde temsil ediliş biçimi.(Woolf, Beauvoir, Adıvar)
5) Dünyada kadın hareketleri. Osmanlı kadın hareketi, Cumhuriyet dönemi kadın hareketi. Birinci, ikinci ve üçüncü dalga feminizm.
6) Özel alan ve kamusal alan kavramları. Ayrımcılık, ayrımcılık, eşitlik.
7) Medya ve toplumsal cinsiyet ilişkisi. Sinema filmleri, diziler, reklamlarda cinsiyet rolleri.
8) Toplumsal cinsiyet vurgusu yapan filmler + ARA SINAV
9) Uluslararası hukuk alanında "ayrımcılık" tanımı. Birleşmiş Milletler-CEDAW(Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi) 1979 ve Avrupa Birliği -İstanbul Sözleşmesi 2011
10) Feminizasyon; kamuda, özel sektörde, TBMM’de, üniversitelerde, vb. “Cam tavan” olgusu, kalıp yargılar, istatistikler.
11) Türkiye’de Kadın Hareketi ve Medeni Kanun ve Ceza Kanunu değişikliğine katkıları. I
12) Türkiye’de Kadın Hareketi ve Medeni Kanun ve Ceza Kanunu değişikliğine katkıları. II
13) Başlıca STK’lar ve platformlar üzerinden incelemeler: Mor Çatı, Ka-Der, Uçan Süpürge, Kadının İnsan Hakları Yeni Çözümler, Kadın Cinayetlerini Durduracağız.
14) Ders konularının bir tekrarı, yarıyıl sınavı için uyarı ve yönlendirmeler

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: "Abadan-Unat, N. (1979). Türk Toplumunda Kadın. Türk Sosyal Bilimler Derneği, Ankara Acar, F. & Ertürk, Y. (2011). Kadınların İnsan Hakları: Uluslararası Standartlar, Kazanımlar, Sorunlar In Sancar, S. (eds) Bilgi Üniversitesi p: 281 Acar-Savran, G. (2011). Feminizm (Yeni) Toplumsal Hareketlerden Biri Mi? Feminist Politika, sayı: 10, İstanbul, 2011, s. 20-21 Arat, Y. (1989). The Patriarchal Paradox: Women Politicians in Turkey. N.J., Fairleigh Dickinson University Press, UK Arat, Y. (1994). Toward a Democratic Society, The Women’s Movements in Turkey in the 1980’s. In Women’s Studies Int. Forum, Volume 17, No:2/3 p:241-248, Pergamon, USA. Arat, Y. (2001). Women’s Rights as Human Rights: The Turkish Case. Human Rights Review, Ekim-Aralık, p: 27-34 Arat, Y. (2008) Contestation and Collaboration: Women’s Struggles for Empowerment of Turkey.Kasaba.R.(eds.), In the Cambridge History of Turkey, Volume 4, Turkey in the Modern World, Cambridge University Press, UK, p:388-540. Arın, C. (1995). Türkiye’de Kadının Hukuki Konumu (The Legal Status of Women in Turkey). Istanbul: Women for Women's Human Rights Reports Berktay, F. (1992) Türkiye’de Kadın Hareketleri- Tarihsel Bir Deneyim. p:25 In Kadın Hareketinin Kurumlaşması Fırsatlar ve Rizikolar. Metis Yayınları, İstanbul Berktay, F. (2003). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Feminizm, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 1, 5. Baskı, İstanbul, İletişim Yayınları, p:349, 350 Berktay, F. (2015). Tarihin Cinsiyeti. Metis Yayınları, İstanbul Bora, A. & Günal, A. (2002). 90’larda Türkiye’de Feminizm. İstanbul, İletişim Yayınları Bora, A. (2011). Feminizm Kendi Arasında, Ankara, Ayizi Yayınları. Bora, A. (2015). Türkiye’de Kadınlar. Ankara, Ayizi Yayınları. Çakır, S. (1994). Osmanlı Kadın Hareketi. Metis Yayınları, İstanbul. Çakır, S. (2013). Erkek Kulübünde Siyaset. Versus Kitap, İstanbul Collin, F. & Kaufer, I. (2015). Feminist Güzergah, Dipnot Yayınları, Ankara. De Beauvoir, S. (1993). İkinci Cins. Payel Yayınevi, İstanbul Diner, Ç. (2018). Gender Politics And Gongos In Turkey. In Turkish Policy Quarterly Volume 16 Number 4 Winter 2018 Donovan, J. (1997). Feminist Teori. İletişim Yayınları, İstanbul. Durakbaşa, A. (1998). Kemalism as Identity Politics in Turkey. In Arat, Z. (eds.), Deconstructing Images of the Turkish Woman. New York: St. Martin Press. Durakbaşa, A. (2000). Halide Edib: Türk Modernleşmesi ve Feminizm. İletişim Yayınları, İstanbul. Duverger, M. (2011). Siyaset Sosyolojisi. Varlık Yayınları, İstanbul. Ertürk, Y. (2004). Role of Men in Gender Agenda Setting. Feminist Review. Cilt: 78, p: 3-21. Ertürk, Y. (2008). Kadın Haklarının Uluslararası Hukuki Çerçevesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, Bahar, p: 49-71. Ertürk, Y. (2015). Sınır Tanımayan Şiddet. Metis Yayınları, İstanbul Gülmez, M. (1972) Kamu Yönetiminde Feminizasyon Olayı article, Kadın Eserleri Kütüphanesi Kandiyoti, D. (2015). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. Metis Yayınları, İstanbul Kerestecioğlu, İ. Ö. (2001) 1990’larda Kadın Hareketi: Demokrasi ve Eşitlik Talebi, Türkiye’de ve Avrupa Birliği’nde Kadının Konumu: Kazanımlar, Sorunlar, Umutlar. In Berktay,F. KA-DER Press 2004 , İstanbul. Kovanlıkaya, Ç. (2001). Erkek Parlamentonun Kadın Siyasetçileri. In İlyasoğlu, A & Akgökçe.N, (eds.), Yerli Bir Feminizme Doğru. Sel yayıncılık, İstanbul Lenin, V. İ. (2010). Kadınların Kurtuluşu. Akademi Yayın, İstanbul Mill, John Stuart (2016). Kadınların Özgürleşmesi. Pinhan Yayıncılık, İstanbul Moroğlu, N. (1999). First Decade in Women’s Studies. In Women’s Research and Education Center of the University of Istanbul and Women Studies Association Moroğlu, N. (2009). Kadınların İnsan Hakları Sözleşmesi 30. Yılında. On İki Levha Yayıncılık, İstanbul p:12. Özkazanç, A. (2013). Cinsellik. Şiddet, Hukuk: Feminist Yazılar. Ankara, Dipnot Yayınları Pateman, C. (1993). Kardeşlerarası Toplumsal Sözleşme. Ayrıntı Yayınları, İstanbul Pateman, C. (2017). Cinsel Sözleşme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul Phillips, A. (2015). Demokrasinin Cinsiyeti. Metis Yayınları, İstanbul Sancar, S. (2011). Birkaç Arpa Boyu... 21. Yüzyıla Girerken Türkiye'de Feminist Çalışmalar. Prof. Dr. Nermin Abadan Unat'a Armağan”, Koç Üniversitesi Yayınları Tekeli, Ş. (1982). Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat. Birikim Yayınları, İstanbul. Tekeli, Ş. (2010). 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İletişim Yayınları, İstanbul. Toprak, Z. (2014). Türkiye’de Kadın Özgürlüğü ve Feminizm. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Wollstonecraft, M. (2015). Kadın Haklarıın Gerekçelendirilmesi. İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Woolf, V. (2005). Kendine Ait Bir Oda. İletişim Yayınları, İstanbul. Zihnioğlu, Y., (2003). Kadınsız İnkılap: Nezihe Muhiddin, Kadınlar Halk Fırkası, Kadın Birliği. İstanbul, Metis Yayınları "

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 20 20
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 122

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 4
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 4
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 4
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 4
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 3
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 3