İLETİŞİM VE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
VCD4153 Hareketli Görüntü için Yaratıcı Yazarlık Bahar 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Dersin Amacı: Bu ders edebiyat ve filmde geniş bir yelpazeyi içeren okumalar yapmak ve okudukları üstüne yazı üretmekle ilgilenen öğrenciler için düzenlenmiştir. Genel anlamda yazı yazmak ile senaryo yazarlığı, edebiyat ve görsel diller arasındaki ilişkiler sorgulanılacak, öğrencilerin yaratıcılık hakkında eleştirel düşünebilmesi ve farklı formlar ve stillerle yazı üretmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Söylem, ses, yaratıcılık, imgesel ve eleştirel süreçleri tanımlamak
2) Türlü dil kullanımlarını ayırdedebilmek
3) Görsel ve işitsel örnekler üzerinde yazmak, konuşmak ve eleştiri yapma becerisi edinmek
4) Yazım ve görselleştirme arasında ilham, içerik, form ve üretim konularındaki farklılıkları ayırtedebilmek
5) Yazım ve görselleştirme amaç ve kısıtlamalarını tanımlamak
6) Hareketli görüntü diline ait örnekleri değerlendirmek
7) Görüntü olarak tasarlanmak üzere metin geliştirmek.

Dersin İçeriği

Öğrencilerin söylem, ses, yaratıcılık, imgesel ve eleştirel süreçler, türlü dil kullanımları gibi konularda bir hayli kapsamlı bilgi sahibi olmalarına ek olarak, öğrenciler orijinal metinler okuyup, filmler izleyip bunlar üzerine yazmak, konuşmak ve eleştiri yapmak gibi becerilerini geliştireceklerdir. Derslerde haftalık okuma metinleri ve haftalık ödevler tartışılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş M. Blanchot: “The Relation of the Third Kind”/ “Interruption”/ “A Plural Speech”
2) Söylem ne demektir? Yazıda formal mantık G. de Maupassant: “Necklace” / A. Chekhov: “About Love” /
3) Söylem ne demektir? Yazıda dağınık mantık S. Burak: “Everest My Lord” / Deleuze: “Literature and Life”
4) Yazının Kuantumu: Karşıtlıklar Soyut/Somut; Durumlar/Kuramlar/Bilinen/Bilinmeyen H. Melville: “Bartleby” / J.L. Borges: “ Of Exactitude in Science” / F. Kafka: “ Troubles of a Householder”
5) "Bir Ses Bulmak Monolog/Diyalog / Multilog" Plato: Republic X, / F. Nietzsche: excerpts from Ecce Homo / J. Joyce: excerpts from Giacomo Joyce
6) Büyük Anlatı K. Mansfield: “Bliss”
7) Fragmantasyon V. Woolf: The Waves / S. Kane: 4.48 Psychosis
8) Anlatmak, Göstermek, İşaret Etmek Zafer Hanım: Aşk-I Vatan / I. Bachman: Malina / M. Blanchot: Thomas l’obscure
9) Nesneler ve Yerler J. Conrad: excerpts from “Heart of Darkness” / H.P. Lovecraft: excerpts from At the Mountains of Madness / J.G.Ballard: excerpts from The Atrocity Exhibition
10) İçerisi G. Büchner: Lenz
11) Dışarısı R. Carver: “What We Talk about When We Talk about Love”
12) Düzgün bir Hikaye Anlatmak Mümkün Müdür? S. Beckett: excerpts from The Unnamable / P. Handke: Kaspar
13) Yazıda Yaratıcı Durumlar Yaratmak Artaud: “All Writing is Pig-shit” / H. Müller: The Father
14) Tekrar ve Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları: Bu dersin kaynakları yukarıdaki haftalık ders programında ayrıntılı olarak belirtilmiştir. Derste temel kitap olarak dersin hocası tarafından derlenecek, okuma parçalarını içeren bir kitap okutulacaktır.
Diğer Kaynaklar: Film gösterimleri: Haneke / Benny’s Video Tarkovsky / Stalker Godard / Weekend Peter Greenaway / Falls Haneke / Code Unknown Todd Solondz / Palindromes Sarah Kane / Skin Aki Kaurismaki / La Vie de Bohéme Gaspar Noe / Irreversible Werner Herzog / The Enigma of Kaspar Hauser

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 30
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 6 % 30
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 6 3 18
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak.
2) Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek.
3) Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak.
4) Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak.
5) Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak.
6) İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak.
7) Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek.
8) Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak.
9) Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek.
10) Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak.
11) Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak.
12) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek.
13) Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak.
14) Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek.