İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ISM6012 Uygulamalı İleri Karar Verme Bahar 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SAİT GÜL
Dersin Amacı: Karar verme, mevcut alternatifler arasında seçim yapma eylemidir ve iş hayatında, operasyonların her aşamasında kararlar alınır. Bu nedenle yönetimde hayati bir süreç ve rekabetin temel unsurlarından biri olarak kabul edilmektedir. Bundan dolayı, şirketler gelişmiş karar verme tekniklerini kullanmaya zorlanmaktadır. Yöneticilik becerilerini geliştirmek isteyen İşletme ve Endüstri Mühendisliği öğrencileri, karar verme konusunda pratik deneyimlere sahip olmalı ve karar verme araçlarından nasıl yararlanacaklarını bilmelidir. Bu ders ile karar vermede ileri yöntemler öğretilecek ve bilgisayar uygulamaları ile pratikte yer alan sorunların çözümlenmesi gösterilecektir. Bu dersin amacı, karar verme modellerini oluşturma ve karar verme sürecine dahil olan endüstriyel ve yönetimsel problemlerdeki seçeneklerin nasıl değerlendirileceğine dair beceri kazandırmaktır. Öncelikle, grup karar vermede kullanılan sosyal seçim teorisinden bahsedilecek, daha sonra bireysel çok kriterli karar verme yöntemleri anlatılacak ve grup ortamında bu yöntemlerin nasıl uygulanacakları ve bulanık mantığın bu alandaki kullanımları öğretilecektir. Bu derste, ilgili literatürde yayınlanmış çalışmalar öğrenciler tarafından sunulacak ve endüstriyel örnekler paylaşılacaktır. Öğrenciler, problemlerin alternatiflerini değerlendirmek için yazılım araçları yardımıyla endüstriyel ve yönetimsel karar verme problemlerinin nasıl ele alınacağını öğreneceklerdir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi aldıktan sonra aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız:
1. Oylama ve sosyal seçim teorileri hakkında bilgi edinme,
2. Temel karar analizi tekniklerini uygulama,
3. Yönetimsel karar sorunlarının tanımlanması ve modellenmesi,
4. Nicel teknikler ile sorunların analizi ile karar desteği sağlama,
5. Grup ortamında kararların modellenmesi ve çözümü,
6. Belirsizlik ortamında kararların modellenmesi ve çözümü,
7. Modern karar bilimi yazılımlarını kullanarak analizler yapma.

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Karar Bilimine Giriş
2) Sosyal Seçim Teorisi - I
3) Sosyal Seçim Teorisi - II
4) Sosyal Seçim Teorisi - III
5) Makale Anlatımı - I
6) Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) – Klasik Yöntemler, TOPSIS
7) Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) – AHP, PROMETHEE
8) Grup Ortamında ÇKKV
9) Makale Anlatımı - II
10) Bulanık Ortamda ÇKKV - I
11) Bulanık Ortamda ÇKKV - II
12) Birikimli Kanı Dereceleri Yaklaşımı
13) Uzlaşı Oluşturma & Uzmanların Ağırlıklandırılması
14) Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları: Hwang, C.L., Lin, M.J. (1987). Group Decision Making under Multiple Criteria, Springer-Verlag Berlin Heidelberg. • Figueira, J., Greco, S., Ehrgott, M. (2005). Multiple Criteria Decision Analysis: State-of-the-Art Surveys, Springer Science + Business Media, Inc., Boston. • Yıldırım, B.F., Önder, E. (2015). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Dora Basım-Yayın, Bursa. • Yoon, K.P., Hwang, C.L. (1995). Multiple Attribute Decision Making: An Introduction, Sage Publications California. • Kahraman, C. (2008). Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, Springer Science+Business Media, Boston.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 2 % 20
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 40
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Sunum / Seminer 3 3 9
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 1 120 120
Juri 0 0 0
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 311

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2) - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
3) -Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
4) - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
5) -Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.
6) - Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.
7) - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.
8) - Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.
9) - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.
10) - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
11) - Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
12) - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.
13) - Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.
14) - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
15) - Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
16) - Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.