ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISM6012 | Uygulamalı İleri Karar Verme | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SAİT GÜL |
Dersin Amacı: | Karar verme, mevcut alternatifler arasında seçim yapma eylemidir ve iş hayatında, operasyonların her aşamasında kararlar alınır. Bu nedenle yönetimde hayati bir süreç ve rekabetin temel unsurlarından biri olarak kabul edilmektedir. Bundan dolayı, şirketler gelişmiş karar verme tekniklerini kullanmaya zorlanmaktadır. Yöneticilik becerilerini geliştirmek isteyen İşletme ve Endüstri Mühendisliği öğrencileri, karar verme konusunda pratik deneyimlere sahip olmalı ve karar verme araçlarından nasıl yararlanacaklarını bilmelidir. Bu ders ile karar vermede ileri yöntemler öğretilecek ve bilgisayar uygulamaları ile pratikte yer alan sorunların çözümlenmesi gösterilecektir. Bu dersin amacı, karar verme modellerini oluşturma ve karar verme sürecine dahil olan endüstriyel ve yönetimsel problemlerdeki seçeneklerin nasıl değerlendirileceğine dair beceri kazandırmaktır. Öncelikle, grup karar vermede kullanılan sosyal seçim teorisinden bahsedilecek, daha sonra bireysel çok kriterli karar verme yöntemleri anlatılacak ve grup ortamında bu yöntemlerin nasıl uygulanacakları ve bulanık mantığın bu alandaki kullanımları öğretilecektir. Bu derste, ilgili literatürde yayınlanmış çalışmalar öğrenciler tarafından sunulacak ve endüstriyel örnekler paylaşılacaktır. Öğrenciler, problemlerin alternatiflerini değerlendirmek için yazılım araçları yardımıyla endüstriyel ve yönetimsel karar verme problemlerinin nasıl ele alınacağını öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi aldıktan sonra aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız: 1. Oylama ve sosyal seçim teorileri hakkında bilgi edinme, 2. Temel karar analizi tekniklerini uygulama, 3. Yönetimsel karar sorunlarının tanımlanması ve modellenmesi, 4. Nicel teknikler ile sorunların analizi ile karar desteği sağlama, 5. Grup ortamında kararların modellenmesi ve çözümü, 6. Belirsizlik ortamında kararların modellenmesi ve çözümü, 7. Modern karar bilimi yazılımlarını kullanarak analizler yapma. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Karar Bilimine Giriş | ||
2) | Sosyal Seçim Teorisi - I | ||
3) | Sosyal Seçim Teorisi - II | ||
4) | Sosyal Seçim Teorisi - III | ||
5) | Makale Anlatımı - I | ||
6) | Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) – Klasik Yöntemler, TOPSIS | ||
7) | Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) – AHP, PROMETHEE | ||
8) | Grup Ortamında ÇKKV | ||
9) | Makale Anlatımı - II | ||
10) | Bulanık Ortamda ÇKKV - I | ||
11) | Bulanık Ortamda ÇKKV - II | ||
12) | Birikimli Kanı Dereceleri Yaklaşımı | ||
13) | Uzlaşı Oluşturma & Uzmanların Ağırlıklandırılması | ||
14) | Proje Sunumları |
Ders Notları: | Hwang, C.L., Lin, M.J. (1987). Group Decision Making under Multiple Criteria, Springer-Verlag Berlin Heidelberg. • Figueira, J., Greco, S., Ehrgott, M. (2005). Multiple Criteria Decision Analysis: State-of-the-Art Surveys, Springer Science + Business Media, Inc., Boston. • Yıldırım, B.F., Önder, E. (2015). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Dora Basım-Yayın, Bursa. • Yoon, K.P., Hwang, C.L. (1995). Multiple Attribute Decision Making: An Introduction, Sage Publications California. • Kahraman, C. (2008). Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, Springer Science+Business Media, Boston. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 2 | % 20 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 40 |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer | 3 | 3 | 9 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 1 | 120 | 120 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 311 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |