İŞLETME (TÜRKÇE, TEZSİZ, UZAKTAN ÖĞRETİM) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISL5164 | Çok Uluslu Şirket Stratejileri | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUĞCAN DEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MERVE KOÇOĞLU |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Çokuluslu Şirketler, yurt dışında faaliyet göstermek için gerekli mali ve ekonomik faktörler, çok uluslu şirketlerin yapıları ve stratejileri, dünya ekonomisine Çokuluslu şirketlerin katkısı, ödemeler dengesine etkileri, ve çokuluslu şirketin maliyet fayda analizi hakkında bilgi sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Çok uluslu şirketlerin anlamı, doğası ve evrelerini açıklayabilecektir. Çok uluslu şirketlerin ve doğrudan yabancı yatırımların dünya ve ülke ekonomisine katkısı ve ödemeler dengesine etkisini anlatabilecektir. Çok uluslu şirketlerin maliyetfayda analizini yapabilecektir. Yurt dışında yatırım yapmayı gerektiren nedenleri tanımlayabilecektir. Yurt dışı yatırım olanaklarını analiz edebilecektir. Doğrudan yabancı yatırımın teorilerini ve temel ilkelerini tanımlayabilecektir. |
Yurtdışına açılma kararlarında etkili olan ekonomik ve finansal faktörler, çok uluslu şirketlerin yapıları ve yabancı ülkeye giriş stratejileri, ticaret ve ödemeler dengesine etkilerinin analizi, çok uluslu şirketlerin gelişmekte olan ülke ekonomilerine maliyet ve faydaları ağırlıklı olarak kapsanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Çok uluslu şirketlerin yapısı ve kapsamı | ||
2) | Doğrudan Yabancı Yatırımın yapısı ve kapsamı | ||
3) | Çokuluslu şirketler ve doğrudan yabancı yatırımın tanımı ve gelişimi | ||
4) | Doğrudan Yabancı Yatırım Teorileri | ||
5) | Doğrudan Yabancı Yatırımın direk maliyetleri ve faydaları | ||
6) | Dışarıda yatırım yapma nedenleriHammadde, transfer edilemeyen bilgi, yasal düzenlemeden kaçınma, ürün esnekliğiİhracatLisans anlaşması | ||
7) | Dışarıya açılmanın nedenleriYeni kuruluş, genişleme ve lisansMülkiyet modelleriOrtak teşebbüs Stratejik ortaklıkBirleşme ve devralmalar | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Tekelci ve oligopol yaklaşımlar | ||
10) | İş akitiviteleri | ||
11) | Çokuluslu Şirketlerin Ödemeler Dengesi etkisi ve Sermaye akımı etkisi | ||
12) | Çokuluslu Şirketlerin Ödemeler Dengesi etkisi Ticaret etkisi | ||
13) | Dönem Projesi Sunumu | ||
14) | Dönem Projesi Sunumu | ||
15) | Final Sınavı |
Ders Notları: | Sunum notları, güncel haberler |
Diğer Kaynaklar: | Ulusal ve uluslararası yayın yapan gazetelerin haberleri, ekonomik ve finansal veri tabanları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | 13 | 48 | |
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 81 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 2 | |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | |
6) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
7) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
8) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | |
9) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
10) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
11) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
12) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |
13) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
14) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. |