İŞLETME (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISL5164 | Çok Uluslu Şirket Stratejileri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUĞCAN DEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MERVE KOÇOĞLU |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Çokuluslu Şirketler, yurt dışında faaliyet göstermek için gerekli mali ve ekonomik faktörler, çok uluslu şirketlerin yapıları ve stratejileri, dünya ekonomisine Çokuluslu şirketlerin katkısı, ödemeler dengesine etkileri, ve çokuluslu şirketin maliyet fayda analizi hakkında bilgi sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Çok uluslu şirketlerin anlamı, doğası ve evrelerini açıklayabilecektir. Çok uluslu şirketlerin ve doğrudan yabancı yatırımların dünya ve ülke ekonomisine katkısı ve ödemeler dengesine etkisini anlatabilecektir. Çok uluslu şirketlerin maliyetfayda analizini yapabilecektir. Yurt dışında yatırım yapmayı gerektiren nedenleri tanımlayabilecektir. Yurt dışı yatırım olanaklarını analiz edebilecektir. Doğrudan yabancı yatırımın teorilerini ve temel ilkelerini tanımlayabilecektir. |
Yurtdışına açılma kararlarında etkili olan ekonomik ve finansal faktörler, çok uluslu şirketlerin yapıları ve yabancı ülkeye giriş stratejileri, ticaret ve ödemeler dengesine etkilerinin analizi, çok uluslu şirketlerin gelişmekte olan ülke ekonomilerine maliyet ve faydaları ağırlıklı olarak kapsanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Çok uluslu şirketlerin yapısı ve kapsamı | ||
2) | Doğrudan Yabancı Yatırımın yapısı ve kapsamı | ||
3) | Çokuluslu şirketler ve doğrudan yabancı yatırımın tanımı ve gelişimi | ||
4) | Doğrudan Yabancı Yatırım Teorileri | ||
5) | Doğrudan Yabancı Yatırımın direk maliyetleri ve faydaları | ||
6) | Dışarıda yatırım yapma nedenleriHammadde, transfer edilemeyen bilgi, yasal düzenlemeden kaçınma, ürün esnekliğiİhracatLisans anlaşması | ||
7) | Dışarıya açılmanın nedenleriYeni kuruluş, genişleme ve lisansMülkiyet modelleriOrtak teşebbüs Stratejik ortaklıkBirleşme ve devralmalar | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Tekelci ve oligopol yaklaşımlar | ||
10) | İş akitiviteleri | ||
11) | Çokuluslu Şirketlerin Ödemeler Dengesi etkisi ve Sermaye akımı etkisi | ||
12) | Çokuluslu Şirketlerin Ödemeler Dengesi etkisi Ticaret etkisi | ||
13) | Dönem Projesi Sunumu | ||
14) | Dönem Projesi Sunumu | ||
15) | Final Sınavı |
Ders Notları: | Sunum notları, güncel haberler |
Diğer Kaynaklar: | Ulusal ve uluslararası yayın yapan gazetelerin haberleri, ekonomik ve finansal veri tabanları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | 13 | 48 | |
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 81 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 2 | |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde alınan işletme bilgilerinin yüksek lisans ile genişletilmesi, | |
2) | İşletme alanı ile ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak ve bilgi ve becerilerini değerlendirmek, | |
3) | İşletme alanında uzmanlık düzeyinde kazanılan bilgi ve becerilerin teorik ve pratik alanda kullanılması, | |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak işletme alanında uzmanlık gerektiren sorunların analizi, | |
5) | Problem çözme ve sonuçlarının değerlendirilmesi, çözüm yolları geliştirilmesi, bağımsız işletme alanında bir sorun değerlendirilmesi, | |
6) | İşletme alanında öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirmek, | |
7) | Eleştirel bakış açısıyla işletme alanı ile ilgili bilgileri değerlendirmek, | |
8) | Yazılı, sözlü ve görsel sunumlar aracılığıyla alanında ve dışındaki gruplara işletme alanında bireysel çalışmalar sunmak ve son gelişmeleri sistematik olarak sunmak, | |
9) | Eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal ilişkiler ve normları incelendiğinde etkili ilişkileri, ekip çalışması uygulanarak risk ve işletmecilik alanında değişimi yönetmek, ve bu sosyal ilişkilerin sürdürülmesi yeteneğine sahip eğitim liderleri geliştirmek, | |
10) | İşletme ve yönetim alanlarında sorunlarını çözmek için strateji, politika ve uygulama planları geliştirmek ve kalite süreçlerine göre sonuçları değerlendirmek, |