HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NTD1105 Medikal Biyoloji ve Genetik Güz 2 0 2 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CAN ERGÜN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı moleküler biyoloji ve genetiğin temel kavramlarını tanımlamak ve temel hücresel mekanizmaların tıptaki öneminin anlaşılması için temel oluşturmaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Hücre yapısını ve fonksiyonunu tanımlar
Ökaryotik ve prokaryotik hücreleri karşılaştırır
Hücre farklılaşmasını ve epigenetik mekanizmaları açıklar
Organellerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar
Hücre zarını ve işlevini açıklar
Hücre iskeleti filamanlarını ve klinik önemlerini tanımlar
Hücre dışı matriks ve adezyon moleküllerini, hücre-hücre bağlantılarını ve klinik önemlerini açıklar
Hücrenin sinyal iletim mekanizmalarını açıklar
Hücre döngüsü, mitoz ve mayoz mekanizması ve klinik önemi açıklar
Genetik materyali ve genetiğin temel kavramlarını açıklar
DNA hasarını ve onarım mekanizmalarını açıklar
Ortak genetik hastalıkları sayın ve altta yatan nedenleri açıklayın

Dersin İçeriği

1) Hücre organizasyonu, prokaryot ve ökaryot hücreler
2) Hücre organelleri
3) Hücre iskeleti
4) Hücre membranı ve transport mekanizmaları
5) Hücrede sinyal iletimi
6) Ekstraselüler matrix ve adhezyon molekülleri
7) Hücre-hücre bağlantıları
8) Genetik materyal
9) DNA-RNA-protein
10) DNA hasar ve tamir mekanizmaları
11) Kalıtıma giriş ve mendel genetiği
12) Klasik mendel genetiğine aykırı kalıtım mekanizmaları
13) Sık görülen genetik hastalıklar-1
14) Sık görülen genetik hastalıklar-2

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hücre organizasyonu, prokaryot ve ökaryot hücreler
2) Hücre organelleri
3) Hücre iskeleti
4) Hücre membranı ve transport mekanizmaları
5) Hücrede sinyal iletimi
6) Ekstraselüler matrix ve adhezyon molekülleri
7) Hücre-hücre bağlantıları
8) Genetik materyal
9) DNA-RNA-protein
10) DNA hasar ve tamir mekanizmaları
11) Kalıtıma giriş ve mendel genetiği
12) Klasik mendel genetiğine aykırı kalıtım mekanizmaları
13) Sık görülen genetik hastalıklar-1
14) Sık görülen genetik hastalıklar-2

Kaynaklar

Ders Notları: Alberts B et al. Essential Cell Biology (2014). 4th edition. Garland Science. Nussbaum RL et al. Thompson&Thompson Genetics in Medicine (2007). 7th edition. Saunders/Elsevier.
Diğer Kaynaklar: Alberts B et al. Essential Cell Biology (2014). 4th edition. Garland Science. Nussbaum RL et al. Thompson&Thompson Genetics in Medicine (2007). 7th edition. Saunders/Elsevier.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek.
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak.
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak.
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek.
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek.
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek.
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek.
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek.