YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3113 | Medya Hukuku | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler, Medya ve Yayıncılık uygulamalarını yöneten ve kısıtlayan temel yasaları, düzenlemeleri ve medya alanındaki düzenleyici kuruluşları (RTÜK, BTK vb.) inceleyecektir. Hukuk sistemini analiz ederken, medya alanında yasaların nasıl yapıldığına mahkemelerin ve parlamentonun medya ve yayıncılıkla ilgili rolüne bakacaktır. Aynı zamanda öğrenciler medyanın kendi kendine düzenlemesi ve bunun medya pratikleri üzerindeki etkisini tartışacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) İfade özgürlüğü ve basın özgürlüğü ile ilgili kavramları eleştirel olarak tartışabilir. 2) Hukuki sorunlar hakkında haber metni yazabilir. 3) Hakaret ve sövme, özel hayatın gizliliği, fikri mülkiyet hukuku ve medya yayıncılık hukuku düzenlemelerini açıklayabilir. 4) Medya uygulamaları ile ilgili olarak mahkemelerin ve düzenleyici kuruluşların farklı rollerini karşılaştırabilir. 5) Öz-düzenlemenin medya ve gazeteciler üzerindeki rolünü ve etkisini değerlendirebilir. 6) İfade özgürlüğü üzerindeki hukuki ve düzenleyici sınırlamaları ve medya uygulamaları üzerindeki etkilerini eleştirel olarak analiz edebilir. |
Dersin odak noktası, dijital çağda ifade ve iletişim özgürlüğüdür. Ders; ifade özgürlüğü, basın özgürlüğü, hakaret ve sövme, bilgi edinme hakkına erişim, özel hayatın gizliliğinin ihlali, internet yasakları ve kişilik hakları gibi konuları tartışacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Tanışma, dersin amacı ve ders programının aktarılması | ||
2) | Kitle İletişimi Hukukunun Temel Kavramları | ||
3) | Dijital Çağda İfade Özgürlüğü | ||
4) | Dijital Çağda Basın Özgürlüğü | ||
5) | AİHM Kararlarında İfade ve Basın Özgürlüğü I | ||
6) | AİHM Kararlarında İfade ve Basın Özgürlüğü II | ||
7) | 5187 sayılı Basın Kanunu | ||
8) | Yüksek Mahkeme Kararlarında Kamu Yararı ve Kişilik Hakları | ||
9) | Fikri Mülkiyet Hakları | ||
10) | 6112 sayılı Radyo Televizyon Kanunu ve RTÜK I | ||
11) | 6112 sayılı Radyo Televizyon Kanunu ve RTÜK II | ||
12) | Yeni Medya Hukuku (5651 sayılı İnternet Hukuku) I | ||
13) | Yeni Medya Hukuku (5651 sayılı İnternet Hukuku) II | ||
14) | Final öncesi son değerlendirme |
Ders Notları: | 1) Media Law, Ethics, and Policy in the Digital Age, Pennsylvania : IGI Global, Nhamo A. Mhiripiri and Tendai Chari. 2) Kitle Haberleşme Hukuku, Beta Yayınları, Kayıhan İçel 3) Basın Özgürlüğünden Bilgilenme Hakkına, Alfa Yayınları, Çetin Özek |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 4 | % 20 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 12 | 48 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 136 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. |