ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GAD3029 Oyunda Yenilikçi Pazarlama Güz 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÜVEN ÇATAK
Dersin Amacı: İletişim, sinema, medya, güzel sanatlar, görsel iletişim tasarımı, mühendislik, işletme, endüstriyel tasarım ve diğer fakültelerin öğrencilerinin son yirmi yılın en büyük büyüyen sektörünün iletişim tekniklerini öğrenmeleri ve video oyun tasarımı, video oyunu geliştirme ve video oyunları pazarlaması hakkında deneyim kazanmaları.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin başarıyla tamamlayan öğrenciler;
1) Fizikselden sanala doğru değişen iletişim tekniklerini kullanabilecektir.
2) CPL, CPM ve benzeri reklam ve marka iletişimi ögelerini oyun geliştirme ve oyun içi pazarlama alanında kullanabilecektir.
3) Oyunlar ve oyun sektörü için oyun-dışı ve oyun-içi marka yönetim stratejisi, reklam fikri ve reklam kampanyaları yaratabilecektir.
4) Pazarlama odaklı oyun içi-oyun dışı iletişim kampanyası yaratabilecektir.
5) Oyun içi reklamların yerleşiminde oyuncu deneyiminin önemini kavrayacaklardır.
6) Oyun türleri ile ilgili marka iletişim tekniklerini uygulamayı öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu derste oyun kültürü, oyun türleri, bu türlere yönelik pazarlama iletişim teknikleri ile ilgili güncel kullanımlar ve uygulamalar anlatılacaktır. Dersi alan öğrenciler temel pazarlama yöntemlerinin yanı sıra platformlara ve/veya oyunlara özgü pazarlama yaklaşımlarını öğreneceklerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) The Concept of Gaming A brief & definitive introduction to metamorphosis of evolving human brain from UNIX chat to interactive transmedia games like The Secret World & a breakdown of “how tos” to map the communication strategies to successfully influence the educated 21st century mind through gaming Read Resource 1 What is a game? What is a good game?
2) Game Types, Genres & Possible Developments A rundown of gaming history & game genres with specific subtypes, from the first video game in history to VR titles of today & hologram technologies of near future. Read Resource 1 Analysis of various types of games
3) The Gamer Profile Detailed definition of major & minor target segments of global & local gamer populations including consumer insights. A short workshop of how to spot the right audience in target group for a specific genre & type of a game. Statistical Analysis of Gamer Behavior
4) Business Models in Gaming An introductory lecture of proven & experimented business models in gaming industry followed by three successful case studies: Assassins Creed franchise, World of Warcraft franchise & Clash of Clans Business Models in Video Game Industry
5) Game Production Pipeline A hands of guide & lecture about how games & gaming products are realised & evolved from idea to worlwide franchises Read Resource 9 Section 1.6
6) The Idea, The Pixel, The Job A targeted simulation of how game creation, development, marketing & brand communications are closely weaved to each other in the industry, with a case study of Rift Read Resource 9 Chapter 11
7) Creating a Hype That Sells Analysis of social media advertising & usage for creating the right target audience & image starting from the game idea and how to position your game even before it exists using personas involved in production. Read Resource 8 Chapter: Mastering Messaging Player
8) Platform, Geography & Budget Positioning your game & communicating your message across platforms, continents with the right budget. An analysis of low budget companies achieving worldwide successes with the right product & strategy. The Angry Birds & LoA scenarios. Read Resource 8 Chapter: Video Games Marketing 2.0
9) Channes & Tools for Games Marketing Web, social media, network & other techniques used for B2B & B2C promotion oof games & game related products. Read Resource 8 Chapter: Performance Marketing
10) Experience Marketing An analysis of games related hardware & software bundling, marketing value of VR showcasing & how to make a free product generate premium income with right hyping Oculus VR, HTC, Sony VR showcases.
11) Indie Scene Achieving marketing goals with almost no budget – Campaign & strategy building for indies. Making a cash cow out of small, dedicated teams. Read Resource 4 Chapter 5
12) Video is The King Influencer marketing for games thorough managed content & how to do it right. APEX showcase
13) Make Your Game Great Term Project Start: Game type, game genre, game idea, game concept & basic strategy presentations. Term Project Development: Presentations of games & marketing strategies of groups: Target segment analysis, insight, marketing model & strategy Team Project Finalization: The creative work & expected outcome
14) Wrap-Up Evaluation of the term, grading of projects Final Presentation

Kaynaklar

Ders Notları: "* Game Concepts Guus Schijns http://mgsch.home.xs4all.nl/gaming/concepts/games_concepts.htm Newzoo 2016 * Statistics for Global Gaming Industry Statistical Analysis of Gamer Behavior https://web.wpi.edu/Pubs/E-project/Available/E-project-031210-184345/unrestricted/Statistical_Analysis_of_Gamer_Behavior.pdf * The Marketing Guide for Game Developers http://www.pixelprospector.com/the-marketing-guide-for-game-developers/ 20+ * App Marketing Resources Worth Knowing http://www.apptamin.com/blog/great-app-marketing-resources/ * How to Grow a Unicorn https://adtoapp.com/book/unicorn In-Game Advertising: Mind Games https://www.marketingweek.com/2014/02/26/in-game-advertising-mind-games/ * Business Models in Video Game Industry http://pelipaja.centria.fi/wp-content/uploads/2015/05/Business-Models-in-Video-Game-Industry-autum2014.pdf"
Diğer Kaynaklar: "* “Video Game Marketing & PR Vol.1 – Playing to Win” Scott Steinberg * “Production Pipeline Fundamentals for Films & Games” Renee Dunlop * “A Practical Guide to Indie Game Marketing” Joel Dreskin * “Innovation & Marketing in Video Game Industry” David T. A. Wesley, Gloria Barczak * “The Video Game Explosion” Mark J. P. Wolf * “Storytelling – Branding in Practice” Klaus Fog, Christian Budzt, Barış Yakaboylu * “Game-Based Marketing” Gabe Zichermann – Jocelyn Linder"

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama 1 % 30
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 20
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 30
Rapor Teslimi % 0
Juri 1 % 10
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 4 44
Sunum / Seminer 3 6 18
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı