YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3006 | Dijital Güvenlik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN AŞÇI |
Dersin Amacı: | Dijital ve mobil teknolojinin kullanımıyla ilgili güvenlik sorunu göz önüne alındığında, gazetecilerin kimliğinin ve mahremiyetinin korunması artık çok önemli. Bununla birlikte, dijital teknoloji aynı zamanda gazetecilerin profesyonel yaşamda karşılaştıkları tehlikeleri en aza indirecek araçlar sunar. Bu ders, öğrencileri çevrimiçi iletişimlerinin güvenliğiyle ilgili zorluklar konusunda duyarlı hale getirmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, dijital verilerinin güvenliğini artırmak için dijital gözetlemeye karşı kendilerini korumalarını ve internet kullanımını güvenli hale getirmelerini sağlayan araç ve tekniklerle donatılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler; - gözetim tehditleri hakkında farkındalık kazanmış, - şifrelemenin arkasındaki kavramlar ve güvenli kullanımı hakkında bilgi edinmiştir, - tehdit modelini değerlendirebilir ve oluşturabilir, - güvenlik için dijital cihazları ve çevrimiçi hesapları optimize edebilir, - güvenli internet araştırması yapabilir, - çevrimiçi iletişim araçlarını şifreleme yeteneğine sahiptir, - verileri dijital cihazlarda olduğu kadar bulutta da güvenli bir şekilde saklayabilir. |
Bilgi teknolojilerinin günlük yaşantımıza girmesiyle birlikte güvenlik sorununun da kapsamı farklılaştı ve gelişti. Kişisel verilerin gizliliği ve mahremiyet meselelerinin sıkça tartışıldığı çağımızda dijital güvenlik, hakkında daha fazla bilgi sahibi olmamız gereken bir alan olarak karşımıza çıkıyor. Ders boyunca dijital güvenlik alanı teknolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyutlarıyla ele alınacak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse giriş | ||
2) | Kitle gözetimi çağında gazetecilik | ||
3) | Tehdit modellemeye giriş | ||
4) | Sistem koruma ve sistem güvenliği operasyonu | ||
5) | İnternette güvenli gezinme | ||
6) | Veri koruma ve silme | ||
7) | E-posta şifreleme | ||
8) | Vize sınavı | ||
9) | Güvenli mesajlaşma | ||
10) | Güvenli şifre oluşturma ve koruma | ||
11) | Güvenli bilgi uçurma | ||
12) | iOS ve Android cihazlarda mobil güvenlik | ||
13) | macOS ve Windows cihazlarında masaüstü güvenliği | ||
14) | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Notları: | Carlsson, U., & Pöyhtäri, R. (2017). The Assault on Journalism. (Türkçe) Göteborg: Nordicom. Çalışkan, B. (2019). Digital Security Awareness and Practices of Journalists in Turkey: A Descriptive Study. Conflict & Communication Online, 18 (1). Electronic Frontier Foundation. Surveillance Self Defense: Tips, Tools and How-Tos for Safer Online Communication. https://ssd.eff.org McGregor, S. (2021). Information security essentials: a guide for reporters, editors, and newsroom leaders. New York: Columbia University Press. Poitras, L. (Director). (2014). Citizenfour [Movie]. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 115 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. |