MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3912 Dijital Medya Okuryazarlığı Güz 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersin Amacı: Gazetecilik gibi soruşturmacı gazetecilik de dönüşüm yaşıyor. Soruşturmacı gazetecilik dijital medyadan etkileniyor ve soruşturmacı gazeteciler hukuk, ekonomi, bilişim ve sosyal bilimler gibi alanlarda uzmanlığa sahip uluslararası ekiplerle giderek daha fazla çalışıyor. Bu dersin amacı, dijital çağda soruşturmacı gazetecilik pratiklerini teşvik etmek ve dijital soruşturmacı gazeteciliğe yönelik bilgi ve anlayışları derinleştirmektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) dijital metodolojiler kullanarak bir soruşturmacı gazetecilik projesi yürütebilir.
2) hem geleneksel soruşturmacı gazeteciliğe ilişkin hem de yeni gelişen metot ve teknikleri analiz edebilir ve yansıtabilir.
3) soruşturmacı gazetecilik kuram ve metodolojisini analiz edebilir ve daha modern teknikleri yansıtmak üzere yeni yollar geliştirebilir.
4) soruşturmacı gazeteciliğin organizasyonel ve uygulamalı yönlerini analiz edebilir ve yansıtabilir.
5) ulusal ve uluslararası bağlamda veri toplayabilir.
6) soruşturmacı gazeteciliğe yönelik diğer unsurları analiz edebilir.

Dersin İçeriği

Bu derste, gazeteciler için dijital çağda soruşturmacı gazeteciliğe odaklanılmaktadır. Dersin kilit konularını gazeteciliğin dijital veri hasadından nasıl etkilendiği ve soruşturmacı gazeteciliğin dijital teknolojilerdeki gelişmeler neticesinde karşılaştığı zorluklar ve elde ettiği avantajlar oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Soruşturmacı gazeteciliğin temel öğeleri
3) Dijital çağda soruşturmacı gazetecilik
4) Sızıntıların ve bilgi uçurmanın kısa tarihi
5) WikiLeaks
6) WikiLeaks II
7) Snowden dosyaları
8) Vize Sınavı
9) Kitlesel gözetime karşı sızıntı gazeteciliği
10) Sınırlar ötesi ortak soruşturmalar Panama & Paradise belgeleri
11) Diğer sızıntı platformları
12) Sosyal medya analizi ve büyük veri hasadı
13) Dijital soruşturmacı gazetecilikte etik perspektifler
14) Ders konularının özeti, final sınavı için yönlendirmeler ve notlar

Kaynaklar

Ders Notları: 1) Dick, M. Investigative Online Search. London: Centre for Investigative Journalism. https://web.archive.org/web/20170208003105/http://www.tcij.org/sites/default/files/u4/CIJ_Investigative_Online_Search_26_05_11.pdf. 2) Gray, J., Chambers L., Bounegru L. (Ed.) (2018). The Data Journalism Handbook. How Journalists Can Use Data to Improve the News. http://datajournalismhandbook.net/1.0/en/.
Diğer Kaynaklar: 1) Spielberg, S. (Director). (2017). The Post [Motion Picture]. 2) Poitras, L. (Director). (2014). Citizenfour [Motion Picture]. 3) Wahlström, J. (Director). (2013). Mediastan: A WikiLeaks Road Movie [Motion Picture]. 4) Ehrlich, J., & Goldsmith, R. (Directors). (2009). The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers [Motion Picture].

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı