|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yetişkin Eğitiminin Anlamı ve Kapsamı |
|
2) |
Yetişkin Eğitimi ile İlişkili Kavramlar (Sürekli Eğitim, Halk Eğitimi, Yaygın Eğitim, Mesleki Eğitim vd.) |
|
3) |
Yetişkin Eğitimi ile İlgili Model ve Kuramlar |
|
4) |
Yetişkinler ve Öğrenme |
|
5) |
Türkiye'de Yetişkin Eğitiminin Tarihsel Gelişimi |
|
6) |
Hayat Boyu Öğrenmenin Amacı ve Kapsamı |
|
7) |
Hayat Boyu Öğrenmenin İlkeleri, Öğeleri ve Amaçlar |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Hayat Boyu Öğrenme Becerileri |
|
10) |
Hayat Boyu Öğrenme ve Teknoloji |
|
11) |
Avrupa Birliği Ülkelerinde Hayat Boyu Öğrenme |
|
12) |
Farklı Ülkelerde Hayat Boyu Öğrenme Uygulamaları |
|
13) |
Türkiye'de Hayat Boyu Öğrenmenin Tarihsel Gelişimi |
|
14) |
Türk Eğitim Sisteminde Hayat Boyu Öğrenme Uygulamaları |
|
Ders Notları: |
|
Diğer Kaynaklar: |
-Darkenwald, G.G. ve S.B. Meriam, (1982), Adult Education: Foundation of Practice. New York: Harper and Raw Pub.
-Celep, C. (1995), Halk Eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları.
-Gedikoğlu, Ş. (1991), Türkiye'de Yaygın Eğitimden Çağdaş Halk Eğitimine. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
-Knapper, C.K.&Cropley, A.J. (1991). Lifelong Learning and Higher Education. 2nd ed. London: KoganPage.
-DPT (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Hayat Boyu Eğitim veya Örgün Olmayan Eğitim Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
-UNESCO (2010). Institute for Lifelong Learning. Annual Report 2009.
-Cornford, I. R. (2002). Learning-to-Learn Strategies as a Basis for Effective Lifelong Learning. International Journal of Lifelong Education, 21 (4), 357-368.
-Kaya, E. (2016). Yaşam Boyu Yetişkin Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
-Kaya, E. (2018). Yaşam Boyu Öğrenme ve Küresel Dinamikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
-Davies, W.K. & Longworth, N. (1996). Lifelong Learining. Routledge. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. |
|
2) |
Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. |
|
3) |
Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. |
|
4) |
Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındaki gelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. |
|
5) |
Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. |
|
6) |
Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. |
|
7) |
Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. |
|
8) |
Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar. |
|
9) |
Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. |
|
10) |
Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. |
|
11) |
Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. |
|
12) |
Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. |
|
13) |
Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. |
|
14) |
Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. |
|
15) |
Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. |
|