MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECE4105 | Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SEDA SARAÇ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğretmen adaylarına, çocukların temel eğitime geçiş sürecini kolaylaştırmak ve onları bir üst eğitim kademesine hazırlamak için gerekli teorik bilgiyi ve uygulama becerisini kazandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda; temel eğitimde çocukların sahip olması gereken zihinsel, sosyal, duygusal ve psikomotor becerilerle ilgili farkındalık kazandırılacak ve bu becerilerin desteklenmesine yönelik uygulamalar yapma fırsatı sunulacaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının doğumdan itibaren başlayan okur-yazarlık becerisinin gelişimini ve bu süreçte çocukların nasıl desteklenmesi gerektiğini öğrenmeleri de amaçlanmaktadır. Ailelere okuryazarlık becerilerini desteklemek için neler yapmaları gerektiği konusunda rehberlik etmek de dersin amaçları arasındadır. Okula uyum ve erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde öğretmenin ve ailenin rol ve sorumluluklarına dikkat çekerek öğretmen adaylarının çok yönlü bilgi, beceri ve deneyim kazanmaları hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Okula hazırbulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar, okula hazırbulunuşluğu etkileyen sosyal, duygusal, bilişsel, psikomotor faktörleri bilir ve açıklar 2. Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler. 3. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler. 4. Çocukların okur-yazarlık becerilerini destekleyecek eğitim ortamını ve materyalleri hazırlayarak etkinlikler düzenlerler. Ailelere bu konuda rehberlik ederler. 5. Okuma yazmaya hazırlık ile ilgili yapılmış araştırmaları bilimsel açıdan değerlendirir ve eleştirirler. |
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme, okula uyum sürecinde aile, okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim program |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Okula hazırbulunuşluk, okul olgunluğu tanımı ve etkileyen faktörler | ||
2) | Çocukların okula hazırbulunuşlukları için gerekli olan sosyal, duygusal beceriler ve öz düzenlemenin gelişimi | ||
3) | Çocukların okula hazırbulunuşlukları için gerekli olan öz bakım, motor ve bilişsel beceriler. | ||
4) | Okula uyum etkinlikleri hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme | ||
5) | Okula uyum sürecinde ailelerin rolü ve sorumlulukları. Aileye yönelik rehberlik hizmetler | ||
6) | Okula hazırbulunuşluğun değerlendirilmesi ve ilgili araştırmaların incelenmesi. | ||
7) | Okula uyum sürecinde sorunlar ve müdahaleler | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları. | ||
10) | Erken okuryazarlık becerileri ve alt alanları. Okuma yazma becerilerinin gelişimi | ||
11) | Okuma yazma kazanımını etkileyen etmenler. | ||
12) | Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Ev ve okulda okur-yazarlık ortamı ve materyalleri | ||
13) | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme | ||
14) | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme | ||
15) | Genel Sınava Hazırlık |
Ders Notları: | Adams, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking & learning about print. Cambridge, MA: MIT Press. Anthony, J. L. and Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14 (5), 255-259. Brostrom, S. (2000). Transition to school. ERIC Document Number: 445814. Bryant, P. E. , MacLean, M., Bradley, L. L. and Crossland J. (1990). Rhyme and alliteration, phoneme detection, and learning to read. Developmental Psychology, 26 (3), 429-438. Booth, A. & Crouter, A. C. (Eds.). (2008). Disparities in School Readiness: How Families Contribute to Transitions into School. Lawrence Erlbaum Associates. Chaney, C. (1992). Language development, metalinguistic skills, and print awareness in 3-year-old children. Applied Psycholinguistics,13, 485-514. Cullinan, B. E. (2000). Read to me: Raising kids who love to read. (rev. ed.). New York: Scholastic. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 5 | % 10 |
Sunum | 2 | % 10 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 2 | 1 | 2 |
Proje | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 5 | 1 | 5 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 97 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |