MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE2105 Okul Öncesi Eğitim Programları Güz 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersin Amacı: Bu derste, öğretmen adaylarının Türkiye'de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihçesi, MEB 0-3 yaş programı ve MEB 3-6 yaş okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar, göstergeler, ortam özellikleri, etkinlikler, kullanılacak formlar hakkında bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca eğitim programı planlama (aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı), uygulama ve değerlendirme süreçleri konusunda bilgi sahibi olmaları, çocukların öğrenmelerini kolaylaştıracak yöntem ve materyal seçme becerisini kazanmaları da sağlanacaktır. Bununla birlikte ülkemizde ve dünyada kullanılan eğitim programlarını inceleyerek karşılaştırmalar yapmalarında rehberlik etmek de amaçlanmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Okul Öncesi Eğitim Programının tarihçesi, program öğeleri, programın ilke ve özelliklerini öğrenir.
2. Türkiye?de ve yurt dışında kullanılan çeşitli erken çocukluk eğitim programlarını bilir.
3. Çocukların öğrenmesini kolaylaştıracak yöntem ve materyaller, erken çocukluk eğitim programında aile katılımı hakkında bilgi sahibi olur.
4. Programın planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular.

Dersin İçeriği

Okul Öncesi Eğitim Programının önemi, ilkeleri ve ögeleri; Türkiye'de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel gelişim süreci; MEB 0-3 yaş programının özellikleri, MEB 2013 okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar ve göstergeleri, eğitim ortamı özellikleri, etkinlikler, programda kullanılacak formlar, eğitimi planlama (aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı), uygulama ve değerlendirme; okul öncesi eğitim programı ile ilgili sınıf içi uygulamalı çalışmalar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Birleşmiş Milletler küresel hedefleri ve erken çocukluk eğitimi Türkiye'de erken çocukluk eğitimi ile ilgili güncel politikalar, karşılaşılan sorunlar, uygulamalar ve sayısal veriler.
3) Eğitim programı, program geliştirme nedir? MEB okul öncesi eğitim programının tarihçesi. MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Tanıtımı
4) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının temel ilkeleri ve özellikleri MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan gelişim özellikleri, kazanımlar ve göstergeleri
5) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan öğrenme merkezleri ve etkinlik çeşitleri Aile katılımı ve özel gereksinimi olan çocuklar için uyarlamalar
6) Aylık plan, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı. Etkinlik planı hazırlama ve sunma
7) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Değerlendirme boyutu (Çocuk, Öğretmen ve Program Boyutları)
8) Ara sınav
9) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Vygotsky ve Kültürel-Tarihsel Gelişim Kuramı ve bu kuramın erken çocukluk eğitimindeki yansımaları: Zihnin Araçları Programı (Tools of the Mind)
10) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Gelişime uygun uygulamalar yaklaşımı Montessori Yaklaşımı Öyküleştirme Yöntemi
11) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Reggio Emilia ve Proje Yaklaşımı. Waldorf Yaklaşımı
12) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Minik Tema Eğitim Programı Eko-okullar eğitim programı
13) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları High Scope, Bank Street ve Head Start Programları
14) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ile diğer program yaklaşımlarının karşılaştırılması. Dersin genel değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları: 1.Arıkan, A., & Kimzan, İ. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Proje Yaklaşımı: Ağaç Bilimcilerin Araştırmaları Projesi. İlköğretim Online, 15(2). 2.Bredekamp, S. & Copple, C. (Eds.). (2006). Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs. (Revised Ed.). Washington DC: National Association for the Education of Young Children (NAEYC Series Number: 234). 3.Bodrova, E. ve Leong, D. (2007). Zihnin Araçları Erken Çocukluk Eğitimine Vygotsky Yaklaşımı. Yay. Haz. G. Haktanır, Çev. T. Güler, F. Şahin, A. Yılmaz ve E. Kalkan. Ankara: Anı Yayınevi. 4.Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35. 5.Chesloff, J. D. (2013). Stem education must start in early childhood. Education Week, 32(23), 27-32. 6.Cooper, R., Heaverlo, C. (2013). Problem Solving And Creativity And Design: What Influence Do They Have On Girls? Interest In STEM Subject Areas? American Journal OF Engineering Education, Vol. 4, No. 1, pp 27-38.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 20
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Ara Juri % 0
Final 1 % 35
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 0 0 0
Ödevler 1 20 20
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 114

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı