MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE2103 Erken Çocuklukta Fen Eğitimi Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersin Amacı: Dersin temel amacı; öğretmen adaylarının erken çocukluk eğitiminde bilim ve bilimin doğasının önemini kavramalarını, bilim ve doğa ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olmalarını, çocukların bilimi nasıl öğrendiğini anlamalarını; bilim etkinlikleri planlayabilecekleri sınıf dışı ortamları tanıtmalarını ve sürdürülebilirlik için eğitimin önemini kavramalarını sağlamaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Çocukların bilimi nasıl öğrendiklerini bilir. Okul öncesi eğitimde bilim programları ve bilim öğretim yöntemlerini açıklar. Sınıflarında uygun bilim eğitimi materyalleri ile bilim/keşif merkezi oluşturabilir. Bilim eğitiminde ailenin, toplumun ve öğretmenin rolünü bilir. Okul öncesi dönem çocukları için bilim etkinlikleri planlar, uygular ve materyaller geliştirir. Okul öncesi dönemde doğa eğitiminin nasıl gerçekleştirildiğini bilir.
2. Sürdürülebilirlik için eğitimin önemini açıklar. Bilim eğitimi gerçekleştirebileceği sınıf dışı mekânları seçer ve bu alanlarda uygulamalar gerçekleştirir. Bilim etkinliklerinin nasıl değerlendirileceğini öğrenir.

Dersin İçeriği

Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi; fen eğitiminde ilke ve standartlar; bilimsel süreç becerileri; bilimin doğası, fen eğitimi kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri; fen eğitiminde öğrenme merkezleri düzenlenmesi; erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programları (Wings of Discovery, Tool Kit for early childhood science education, Eller Hamurda); temel fen eğitimi kavramlarının kazanılması; fen etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme, fen eğitiminde öğretmenin, ailenin ve toplumun rolü, sürdürülebilirlik için eğitim.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Fen nedir? Çocuklar feni nasıl öğrenirler? Neden okul öncesi eğitimde fen etkinlikleri yer almalıdır?
3) Okul öncesi eğitimde bilimsel süreç becerilerinin gelişimi ve önemi.
4) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında fen Farklı fen öğretim yöntemleri (Wings of Discovery, Tool Kit for early childhood science education, Eller Hamurda) Fen ve Doğa Köşesi/Bilim ve Keşif Merkezi/Bilim Öğrenme Merkezi ile Fen Eğitimi Materyaller.
5) Proje Yaklaşımı, Sorgulama temelli (inquiry based) fen etkinlikleri ve etkinlik hazırlama
6) Erken Çocukluk Eğitiminde Bilimin Doğası
7) Ara sınav
8) Fen Eğitiminde Değerlendirme
9) Fen etkinlikleri nerelerde yapılır? Okul öncesi dönemde fen eğitiminde okul dışı öğrenme ortamlarından yararlanma
10) MTA Doğa ve Tabiat Tarihi Müzesi
11) Alan etkinliği: Feza Gürsoy Bilim Merkezi ve değerlendirme
12) Okul Öncesi Dönemde Sürdürülebilirlik İçin Eğitim. Okul öncesi eğitimde yer verilebilecek 7R ile ilgili etkinlikler. Eğitim ortamlarının çevresel, sosyal ve ekonomik açıdan sürdürülebilirlik düzeyinin değ. Eko-okul ve Minik Tema Eğt. Prog.
13) Fen Eğitiminde Öğretmenin, Ailenin ve Toplumun Rolü
14) Fen etkinliklerinin sunumu

Kaynaklar

Ders Notları: 1.Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler Yıldız, T. (2017). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık, Genişletilmiş 5. Baskı. 2.Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkisi. Eğitim ve Bilim. 34(151). 30-43. 3.Haktanır, G. (2007). Okul Öncesi Dönemde Çevre Eğitimi. Çevre Eğitimi. Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178, Ankara, 11-34. 4.Güler Yıldız, T. ve Korkmaz, A. (2017). Erken Çocukluk Eğitiminde Sürdürülebilir Gelişme İçin Eğitim. E. Gökçe Türk (Ed.). Çocuk ve Çevresi (s.219-254). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 20
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Ara Juri % 0
Final 1 % 35
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 1 20 20
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı