MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS3102 Eğitimde Ahlâk ve Etik Güz 2 0 2 3
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Öğrencilerin ahlaki ve etik kurallar çerçevesinde karşılaşılan durumları analiz ederek, hem kişisel olarak alacağı kararlarda hem de mesleğinin iyi bir çalışanı olabilmesine rehberlik etmektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğretmen adayları aşağıdaki özellikleri kazanacaklardır;
1. Ahlak ve etikle ile ilgili temel kavramlar ve ilkeleri kavrayabilme,
2. Öğretmenlik mesleği ile etik ilkeler arasındaki ilişkileri analiz edebilme,
3. Gerçek yaşamda karşılaşılan etik sorunlarda program geliştirme ilke, model ve kuramlarını uygulayabilme,
4. Etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yollarını değerlendirebilme,
5. Ahlaklı olmaya ve etik davranmaya istekli oluş

Dersin İçeriği

I. Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler;
II. Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği;
III. Sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği;
IV. Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler;
V. Eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler;
VI. Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları;
VII. İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar;
VIII. Türkiye'de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler;
IX. Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları;
X. Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar;
XI. Ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
2) Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
3) Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği
4) Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği
5) Sosyal ve Kültürel yönleriyle öğretmenlik mesleği
6) Ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği
7) Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler
8) Eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler
9) Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları
10) İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar
11) Türkiye'de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler
12) Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları
13) Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar
14) Ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen

Kaynaklar

Ders Notları: Bilen, M. (2009). Sağlıklı insan ilişkileri. Ankara: Anı Yayıncılık. Bilen, M. (2014). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Edge Akademi. Ertürk, S. (1993). Diktaci tutum ve demokrasi. Kültür Bakanliği. MEB. (2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler. Erişim Adresi Milli Eğitim Bakanlığı Etik komisyonu. (2018). Etik nedir? Erişim Adresi: http://etik.meb.gov.tr/bilgi.html Nietzsche, F. (2003). Ahlakın Soykütüğü Üzerine. çev. Ahmet İnam, İstanbul: Say Yayınları. Nietzsche, F. (2009). İyinin ve kötünün ötesinde, Çev. Ahmet İnam, İstanbul: Say Yayınları. Özçelik, D. A. (2013). Okullarda ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Özçelik, D. A. (2014). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık Senemoğlu, N. (2017). Gelişim öğrenme ve öğretim. (25. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık Tepe, H. (2011). Etik ve metametik. Türkiye Felsefe Kurumu.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 2 % 40
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 2 15 30
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 83

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı