MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS2102 Türk Eğitim Tarihi Güz 2 0 2 3
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Türk tarihindeki sosyal, ekonomik ve politik gelişmeleri ve eğitim üzerindeki etkilerini araştırmak, Eğitim tarihimizdeki başlıca düşünce hareketlerini incelemek, Türk eğitim tarihindeki mevcut ve geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilen bir anlayış geliştirmektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenci; 1. Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemini açıklayabilecek,
Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar hakkında bilgi sahibi olacak,
13-18. Yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerindeki eğitim sürecini kavrayabilecek,
19-20.yüzyıllarda Avrasya'daki Türk devlet ve topluluklarda eğitim sürecini kavrayabilecek
Türk Eğitim Devriminin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temellerini kavrayabilecek,
Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeleri açıklayabilecek,
Türkiye cumhuriyetinde başlangıcından bugüne kadar öğretmen yetiştirme sürecini kavrayabilecek
21. Yüzyılda Türk dünyasında eğitim, ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmalarını araştırabilecektir.

Dersin İçeriği

Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi ve kaynakları;
İlk Türk devletlerinde eğitim;
İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim;
Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim;
Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi;
13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme
hareketleri;
Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi;
19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim;
Millî mücadele döneminde eğitim;
Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi;
Başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci;
21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim;
Ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eski Türk Devletleri'nde eğitim.
2) Türklerin İslamiyet'i kabulü ve medreseler.
3) Osmanlı devletinde ilk ve orta öğretim kurumları.
4) Enderun mektebi
5) Osmanlı devletinde eğitimde modernleşme
6) Osmanlı döneminde yetişen önemli eğitimciler
7) Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitim
8) Ara Sınav
9) Atatürk ve eğitim
10) Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitiminde yenilikler
11) Yabancı uzman raporları; eğitim şuraları
12) İlköğretim ve orta öğretimdeki gelişmeler
13) Dünden bugüne Türkiye’de öğretmen yetiştirme
14) Günümüz Türkiyesinde eğitim: bazı tarihi tespitler

Kaynaklar

Ders Notları: -Akyüz, Yahya.(2008). Türk Eğitim Tarihi: M.Ö. 1000-M.S. 2008. Ankara: Pegem Akademi -Doğan, İsmail. (2010). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. -Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Mustafa Gündüz, “Socio-Cultural Origins of Turkish Educational Reforms and Ideological Origins of Late Ottoman Intellectuals (1908-1930)”, History of Education, Journal of the History of Education Society, V: 38, İssue: 2, March 2009, pp. 191-216.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 20
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 15 15
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 83

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı