MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS1102 Eğitim Felsefesi Güz 2 0 2 3
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Öğretmen adaylarına farklı eğitim felsefelerinin bakış açısını kazandırmak Türk eğitim sistemini etkileyen felsefi akımları tanıtmak Evrensel ve toplumsal değerlerle örtüşen, tutarlı ve değişime açık felsefi ilkeleri benimsetmek ve bu ilkeleri öğrenme-öğretme sürecine yansıtmalarını sağlamaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Felsefeye ilişkin temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
2. Temel felsefi akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
3.Eğitim ve felsefe ilişkisini fark eder.
4. Eğitim felsefesi yaklaşımlarını ve bu yaklaşımların özelliklerini kavrar.
5. Eğitime yönelik felsefi tercihlerini oluşturur.
6.Kendi eğitim felsefesi anlayışını oluştururken Eğitim yaklaşımlardan nasıl ve neden yararlanacağını açıklar.
7.Önemli felsefecilerin eğitim hakkındaki görüşlerini bilir.
8. Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olur. 9.Türkiye'de etkili olan düşünce ve eğitim akımları hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi akımları (Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık, varoluşçu eğitim, eleştirel eğitim vb.); İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vb.) eğitim görüşleri; bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye?de etkili olan düşünce akımları; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Felsefenin Günlük Yaşamla İlişkisi
2) Felsefenin temel konuları ve sorun alanları
3) Felsefi Temel Kavramlar
4) Temel felsefi akımlar
5) Temel Felsefi Akımlar
6) Eğitim ve Felsefe İlişkisi/Eğitim Felsefesinde Yaklaşımlar
7) Ara Sınav
8) Batı Felsefecilerinin eğitim görüşleri
9) Türk felsefecilerin eğitim görüşleri
10) İslam felsefecilerinin eğitim görüşleri
11) Atatürk'ün eğitime ilişkin görüşleri
12) Bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim
13) Türkiye'de etkili olan düşünce akımları
14) Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler

Kaynaklar

Ders Notları: -Cevizci, A. (2010) Felsefeye giriş, Ankara: Nobel Yayınları. -Cevizci, A. (2011) Eğitim felsefesi, Ankara: Say Yayınları. -Direk, N. (2002). Küçük prens üzerine düşünmek,İstanbul:Pan Yayıncılık. -Friere, P. (2010). Eleştirel pedagoji. (Çev.D.Hattatoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. -Gaarder,J.(2002).Sofi?nin dünyası.(Çev.S.Yücesoy).İstanbul: Pan Yayıncılık. -Gutek,G.(2006).Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar.(Çev.N.Kale). Ankara:Ütopya Yayınları. -Topses, G. (1982). Eğitim Felsefesi Temel Sorunları. Dayanışma yayınları -Sönmez, V. (2007). Eğitim felsefesi, Ankara: Anı Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 15
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Ara Juri % 0
Final 1 % 45
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 3 3
Proje 1 10 10
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 86

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı