|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
PSİKODRAMANIN TARİHÇESİ
• J.L.Moreno’nun Hayatı
• Psikodrama ve Grup Psikoterapisi
• Viyana Çalışmalarında Grup Psikoterapsinin Doğuşı ve Çocuklar
• Spontanite Tiyatrosu’nun Doğuşu
• New York Dönemi, Beacan Hill
• Zerka’nın Katkıları
|
|
2) |
Psikodrama Grup Psikoterapisinin Kuramları ve Ana Felsefesi
• Rol Kuramı ve Rol Gelişiminin Spontanite Teorisi,
• Rol Patolojileri Kuramı,
• Sosyometri Kuramı,
• An Felsefesi.
|
|
3) |
Psikodramanın Unsurları - Lider, Protagonist, Sahne, Grup, Yardımcı Egolar
• Lider, Protagonist, Sahne, Grup ve Yardımcı Egolar’ın Tanımlanması
• Sahne’nin Önemi, Klasik Moreno Sahnesi
• Sahnenin Günümüzdeki Kullanımı ve Sahne Kurma Esasları
• Psikodramada Liderin Rolü
• Psikodramada Liderinde Aranan Özellikler
• Psikodramada Yardımcı Egoların Rolü ve Önemi
• Bir Yardımcı Ego olarak Double’ın İşlevi ve Önemi
• Grubun İyileştirici Gücü
• Psikodrama Unsurlarının Terapötik Etkileri
|
|
4) |
Psikodramada Uygulamaya Giriş – Başlangıç Aşaması- Psikodramada Isınma
• Isınmanın Yaşamdaki Karşılığı ve Psikodramada Isınma - Fiziksel Isınmalar ve Sosyometrik Isınmalar
• Isınma Oyunlarının Çeşitleri ve İşlevleri;
a. Başlangıç Aşaması ve Tanışma Oyunları
b. Kohezyon ve Güven Oyunları
c. Yaratıcılık ve Spontaniteyi Arttırmaya Yönelik Oyunlar
d. Empati, İletişim ve Sosyometrik Seçimlere Dair Oyunlar
e. Bireysel Oyunlar, Grup Oyunları
• Liderin, Grup Üyelerinin ve Protagonistin Isınması,
• Protagonist Çalışmalarına Isınma
|
|
5) |
Psikodramada Çalışma (Oyun) ve Paylaşım Aşaması ile Çalışma(Oyun) Aşamasının Uygulama Biçimleri.
• Protagonist Merkezli Çalışmada Kontrat ve Önemi
• Protagonist Merkezli Çalışmada Zaman ve Mekan
• Protagonist Merkezli Çalışmada Temel ve Yardımcı Tekniklerden Yararlanılması
• Protagonist Merkezli Çalışmada Grubun İşlevi
• Grup Merkezli Çalışmanın Gerekliliği ve Önemi
• Toplumsal veya Kitlesel Meselelerin Ele Alınması, Sosyodrama
• Grup İçi Çatışmaların Ele Alınması
• Protagonist Çalışmasının Paylaşımı Aşamaları (Rol Paylaşımları, Özdeşim Paylaşımları, Çağrışım Paylaşımları.)
• Paylaşım Aşamasının Terapötik Katkıları
• Liderin Paylaşımı
|
|
6) |
Psikodramada Felsefesinde İletişim Biçimleri
• Empati İlişkisi
• Tele İlişkisi
• Transferans İlişkisi
|
|
7) |
Psikodramanın Temel Kavramlarından Spontanite, Yaratıcılık ve Eylem
• Spontanitenin Tanımı ve Yaşamdaki Anlamı
• Anne-Bebek İlişkisi ve Spontanite
• Liderin Spontanitesi ve Önemi
• Yaratıcılık ve Spontanite İlişkisi
• Yaşama Becerisi, Yaratıcılık ve Eylem
• Psikodramada Liderin Yaratıcılığı ve Önemi
• Psikodramada Yaratıcılığın ve Eylemin İyileştirici Gücü
• Bir Eylem Yöntemi Olarak Psikodramanın Farkı
• Eylem ile Beden Hafızasındaki Bilgilerin Açığa Çıkarılması
• Psikodramada Eylem Katarsisi
|
|
8) |
Psikodramanın Doğuşu ve Spontanite Tiyatrosu, Bir Tanı ve Tedavi Yöntemi Olarak Spontanite Testi.
• Spontanite Tiyatrosunun Tarihçesi ve Çıkış Felsefesi
• Spontanite Tiyatrosunun Amaçları
• Yönetici, oyuncular, müzik, dekor, kostüm
• Sahneleme Biçimleri.
• Spontanite Testi.
|
|
9) |
Psikodramanın Temel Tekniklerinden Eşleme
• Eşleme Nedir?
• Anne-Babak İlişkisi ve Eşleme
• Eşlemenin Önemi ve Terapötik Etkileri
• Eşlemenin Paylaşımlarda, Oyun İçinde, Protagonist Çalışmalarında Kullanımı
• Liderin, Grubun ve Double’ın Eşlemesi
• Eşleme Türleri
a. Tanıtıcı Eşleme
b. İçgörü Kazandırıcı Eşleme
c. Destekleyici Eşleme
|
|
10) |
Psikodramanın Temel Tekniklerinden Rol Değiştirme ve Ayna
• Rol Değiştirme Nedir?
• Yaşamdaki İlk Rol Değiştirme
• Rol Değiştirmenin Önemi ve Terapötik Etkileri
• Rol Değiştirme ve Artık Gerçeklik
• Rol Değiştirme ve Yardımcı Egolar
• Ayna Tekniği Nedir?
• Ayna ve Objektif Gerçeklik
• Ayna Tekniğinin Kullanılma Biçimleri (Akıl Hocası, Protagonist Çalışması, Sahneler Arası Geçişler)
• Ayna Tekniğinin Önemi ve Terapötik Etkileri
|
|
11) |
Psikodramanın Kullanım Alanları
• Sosyodrama ve Sosyometri Çalışmaları
• Psikodramanın Kullanım Alanları:
• Sahne ve Tiyatroda kullanılması
Klinik Alanda Kullanılması:
a. Çocuk Psikodraması Grupları
b. Ergen Psikodraması Grupları
c. Yetişkin Psikodraması Grupları
d. Bireysel Psikodrama Çalışmaları
e. Kuşarklararası Çalışmalar
f. Farklı Tanı Grupları ile Psikodrama Çalışmaları
Şirket Eğitimlerinde Psikodramanın Kullanılması:
a. Grup İçi Çatışmaların Çözümlenmesi ve Takım Olma
b. İletişim Becerileri / Ast-üst İlişkilerin İyileştirilmesi
c. Liderlik Eğitimleri
d. Motivasyon Çalışmaları
e. Gruplarda Spontanite ve Yaratıcılık Çalışmaları
Okullarda Psikodramanın Kullanılması:
a. Öğretmen, İdareci, Psk. Dan.ların Eğitimi
b. Eğitim Sistemini İyileştirme Çalışmaları
c. Yaratıcılık ve Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi
d. Sınıf İçi Düzenin Sağlanması ve Öğrencilerle İletişim Çalışmaları
|
|
12) |
Temel Uygulamalar : Kültürel Atom, Sosyal Atom, Boş Sandalye.
• Sosyal Atom/ Kültürel Atom (Rol Atomu) Nedir?
• Sosyal Atomun Kullanım Alanları
a. Isınma Olarak Kullanılması
b. Bir Kohezyon Çalışması Olarak Sosyal Atom
c. Protagonist Çalışmasına Isınma Olarak Sosyal Atomun Kullanılması
• Sosyal Atom ve Yaşamda Alınan Rollerin Keşfi
• Sosyal Atom ile Görünmeyen İlişki Bağlarının Keşfedilmesi
• Boş Sandalye ve Rolü Sahneye Getirme
• Boş Sandalyenin Uygulama Biçimleri
|
|
13) |
Psikodramada Kapanış ve Sonlanma
• Grubun sonlanması ve kapanışın önemi
• Geribildiriler ve gereklilikleri
• Son ve vedaya karşılık yeniye geçiş ve dönüşüm
|
|
14) |
Genel Değerlendirme |
|