SÜRDÜRÜLEBİLİR GIDA SİSTEMLERİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG5022 | Çocuklar için Bilinçli Farkındalık | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında yüksek lisans düzeyinde eğitim gören öğrencilere, çocuklar için bilinçli farkındalık (mindfulness) uygulamalarının temellerini öğretmek ve bu uygulamaların çocukların psikolojik, duygusal, bilişsel ve sosyal gelişimleri üzerindeki olumlu etkilerini incelemektir. Ders, öğrencilerin bilinçli farkındalık tekniklerinin çocuklar için nasıl uygulanacağını ve bu tekniklerin çocukların duygusal düzenleme, stres yönetimi, dikkat odaklanma, özdenetim, empati ve sosyal beceriler gibi gelişimsel alanlarda nasıl katkı sağladığını anlamalarını sağlamayı hedeflemektedir. Bu bağlamda, öğrenciler çocuklar için geliştirilen bilinçli farkındalık uygulamalarının, çocukların psikolojik esnekliklerini artırma, olumsuz duygusal durumlarla baş etme becerilerini güçlendirme, duygusal farkındalıklarını geliştirme ve bilişsel esnekliklerini pekiştirme süreçlerinde nasıl etkili bir araç olarak kullanılabileceğini kavrayacaklardır. Ayrıca, ders kapsamında öğrenciler, bilinçli farkındalık tekniklerinin psikolojik danışmanlık süreçlerine entegrasyonunu ve çocukların ruh sağlığına katkı sağlamak için profesyonel uygulamalarda nasıl kullanılabileceğini araştıracaklardır. Bunlara ek olarak, öğrencilere, bilinçli farkındalık uygulamalarının çocukların zorlu yaşam koşullarına (örneğin, travma, kayıp, aile içi sorunlar) karşı dayanıklılıklarını artırmaya yönelik potansiyelini değerlendirme ve çocukların yaşam kalitelerini iyileştirmeye yönelik bireysel ve grup terapisi bağlamlarında nasıl etkili bir biçimde kullanılabileceği konusunda teorik bilgi ve pratik beceriler kazandırılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Çocuklar için bilinçli farkındalık (mindfulness) uygulamalarının temellerini açıklayabilir. Bilinçli farkındalık uygulamalarının çocukların duygusal düzenleme becerilerine nasıl katkı sağladığını tartışabilir. Bilinçli farkındalık tekniklerinin çocukların stres yönetimi süreçlerine etkisini değerlendirebilir. Çocukların dikkat ve odaklanma becerilerini geliştirmek için bilinçli farkındalık tekniklerini uygulayabilir. Bilinçli farkındalık tekniklerinin çocuklarda empati ve sosyal beceriler üzerindeki etkilerini analiz edebilir. Çocuklar için bilinçli farkındalık uygulamalarının psikolojik esneklik geliştirmeye nasıl yardımcı olduğunu açıklayabilir. Çocuklar için bilinçli farkındalık uygulamalarının psikolojik danışmanlık süreçlerine nasıl entegre edileceğini tartışabilir. Bilinçli farkındalık tekniklerinin çocukların bilişsel esnekliklerini artırmaya nasıl katkı sağladığını açıklayabilir. Çocuklar için bilinçli farkındalık uygulamalarının ruh sağlığına olan etkilerini değerlendirebilir. Farklı yaş gruplarına yönelik bilinçli farkındalık tekniklerini geliştirebilir ve uygulayabilir. Çocuklarda bilinçli farkındalık uygulamalarının duygusal farkındalık üzerindeki etkilerini tartışabilir. Çocukların zorlu yaşam koşullarına karşı dayanıklılık geliştirmelerine yönelik bilinçli farkındalık stratejilerini tanımlayabilir. Bilinçli farkındalık uygulamalarını grup terapisi bağlamında nasıl etkin bir şekilde kullanabileceğini açıklayabilir. Bilinçli farkındalık uygulamalarının çocukların özdenetim becerilerine nasıl katkı sağladığını tartışabilir. Çocukların yaşam kalitesini artırmaya yönelik bilinçli farkındalık tekniklerini açıklayabilir. Çocuklar için bilinçli farkındalık uygulamalarının terapötik süreçlerde nasıl kullanılacağına dair vaka analizi yapabilir. Bilinçli farkındalık tekniklerinin çocuklarda kaygı ve olumsuz duygularla baş etme becerilerini geliştirmeye nasıl katkı sağladığını inceleyebilir. Çocuklar için bilinçli farkındalık uygulamalarının öğretim süreçlerine entegrasyonunu planlayabilir. Çocuklar için bilinçli farkındalık uygulamalarını, çocukların duygusal ve bilişsel gelişim aşamalarına uygun şekilde uygulayabilir. Bilinçli farkındalık uygulamalarının çocuklar üzerindeki etkilerini ölçmek için uygun değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. |
Bilinçli farkındalığın temelleri Çocukarda duygu düzenleme kavramı ve bilinçli farkındalık Çocuklarda stres yönetimi ve bilinçli farkındalık Çouklarda empati ve sosyal beceri gelişimi, bilinçli farkındalık tekniklerinin empati üzerindeki etkisi Bilinçli farkındalığın bilişsel esneklik üzerindeki etkisi, çocuklarda bilişsel esneklik artırıcı uygulamalar Psikolojik bozuklukların önlenmesinde bilinçli farkındalık Çocuklar için bilinçli farkındalık uygulama teknikleri Çocukların psikolojik sağlamlıklarını artırmakta bilinçli farkındalık uygulamaları Çocuklarda bilinçli farkındalık uygulamalarının etkilerini değerlendirme Bilinçli farkındalık uygulamalarının vaka örnekleriyle tartışılması Genel ders değerlendirmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Bilinçli Farkındalığın Temelleri | ||
2) | Çocuklarda duygu düzenleme becerilerinin önemi Bilinçli farkındalık tekniklerinin duygusal düzenleme üzerindeki etkileri Uygulamalı örnekler ve etkinlikler | ||
3) | Stres Yönetimi ve Bilinçli Farkındalık Çocuklar için stresin etkileri ve belirtileri Bilinçli farkındalık tekniklerinin stres yönetimine katkısı Pratik uygulamalar: nefes çalışmaları ve gevşeme teknikleri | ||
4) | Çocuklarda dikkat arttırıcı bilinçli farkındalık uygulamaları Dikkat egzersizleri | ||
5) | Çocuklarda empati ve sosyal becerilerin gelişimi Bilinçli farkındalık tekniklerinin empati üzerine etkisi Çocuklar için grup etkinlikleri ve sosyal beceri uygulamaları | ||
6) | Bilinçli Farkındalık ve Psikolojik Esneklik Psikolojik esneklik kavramı ve önemi Çocuklarda psikolojik esneklik geliştiren bilinçli farkındalık uygulamaları Pratik uygulamalar ve vaka tartışmaları | ||
7) | Bilinçli Farkındalığın Bilişsel Esneklik Üzerindeki Etkisi Bilişsel esneklik nedir ve çocuklar için neden önemlidir? Bilinçli farkındalık tekniklerinin bilişsel esneklik üzerindeki etkisi Bilişsel esneklik artırıcı uygulamalar | ||
8) | Bilinçli farkındalığın çocukların ruh sağlığına etkisi Psikolojik bozuklukların önlenmesinde bilinçli farkındalık Çocuklarda kaygı, depresyon ve duygusal sağlık üzerine uygulamalar | ||
9) | ocuklar İçin Bilinçli Farkındalık Uygulama Teknikleri Çeşitli yaş gruplarına uygun bilinçli farkındalık tekniklerinin geliştirilmesi Çocuklar için uygulamalı farkındalık aktiviteleri | ||
10) | Çocuklarda Duygusal Farkındalık Geliştirme Duygusal farkındalık nedir ve neden önemlidir? Çocuklarda duygusal farkındalığı artırıcı bilinçli farkındalık uygulamaları Etkileşimli uygulamalar ve grup çalışmaları | ||
11) | Çocukların Dayanıklılığını Artırmak: Bilinçli Farkındalık Stratejileri Çocuklarda dayanıklılığın geliştirilmesi ve zorluklarla baş etme Bilinçli farkındalık tekniklerinin dayanıklılık üzerindeki rolü Kriz durumları için bilinçli farkındalık stratejileri | ||
12) | Bilinçli farkındalık temelli grup uygulamaları Çocuklar için grup ile uygulanabilen bilinçli farkındalık etkinlikleri | ||
13) | Çocuklar için Bilinçli Farkındalık Uygulamalarının Ölçülmesi Bilinçli farkındalık uygulamalarının etkilerini değerlendirme Çocuklar için uygun değerlendirme yöntemleri Başarı ölçütleri ve geri bildirim süreçleri | ||
14) | Genel Değerlendirme ve Vaka Tartışmaları |
Ders Notları: | Harris, D. B. (2015). Mindfulness for children and teens: A guide for parents and educators. New Harbinger Publications. Kabat-Zinn, J. (2005). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. Hyperion. Greenberg, M. T., & Harris, A. R. (2012). Cultivating mindfulness in children and youth: A review of research and reflection on the implications for educators. Child Development Perspectives, 6(2), 161-166. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00241.x Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., & David, Z. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and cognition, 19(2), 597-605. https://doi.org/10.1016/j.concog.2010.03.014 |
Diğer Kaynaklar: | Harris, D. B. (2015). Mindfulness for children and teens: A guide for parents and educators. New Harbinger Publications. Kabat-Zinn, J. (2005). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. Hyperion. Greenberg, M. T., & Harris, A. R. (2012). Cultivating mindfulness in children and youth: A review of research and reflection on the implications for educators. Child Development Perspectives, 6(2), 161-166. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00241.x Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., & David, Z. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and cognition, 19(2), 597-605. https://doi.org/10.1016/j.concog.2010.03. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 10 | % 30 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 10 | 10 | 100 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 10 | 1 | 10 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 197 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |