FİZYOTERAPİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FZT2009 | Spor ve Egzersiz Fizyolojisi | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 3 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. FIRAT KARA |
Dersin Amacı: | Egzersiz fizyolojisi amacı, yaşam tarzı, egzersiz ve davranış değişikliği ile, yaralanma ve kronik hastalıkları önlemek ve yönetmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Fiziksel aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi tam bir anlayışla kavrayabilecektir 2) Kardiyopulmoner, metabolik, kas-iskelet sistemi ve nöromüsküler rehabilitasyonu tartışabilecektir 3) Egzersiz tabanlı klinik testlerin geniş bir yelpazede yürütülmesinde yetkinlik kazanabilecektir 4) Hastalıktan korunmak ve kronik hastalıkların yönetilmesi için egzersizin kullanıldığı yaşam tarzı değişikliği programları sunabilecektir. 5) Egzersiz programı planlar |
Kas fizyolojisi, kas lifi tipleri, egzersiz tipleri, egzersiz fizyolojisi gibi konular bu dersin kapsamındadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Egzersiz Fizyolojisi Tarihi Gelişimi ve Temel Kavramlar | ||
2) | İskelet ve Kas Sisteminin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler -1 | ||
3) | İskelet ve Kas Sisteminin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler -2 | ||
4) | Kardiyopulmoner Sistemin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler | ||
5) | Enerji Sistemleri ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler | ||
6) | Endokrin Sistemin Yapısı ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler | ||
7) | Endokrin Sistem Hastalıklarında Egzersizle Meydana Gelen Değişimler | ||
8) | Vücut Hareketlerinin Nöral Kontrolü, Kas Tonusu ve Egzersizle Meydana Gelen Değişimler | ||
9) | Egzersiz Tipleri, Kinetik zincir Anlayışı ve Egzersizin Eklemler Üzerindeki Etkileri | ||
10) | Fiziksel Uygunluk ve Uygunluğun Değerlendirilmesi | ||
11) | Egzersiz Testleri ve Sporda performans Değerlendirme | ||
12) | Fiziksel Aktivite, Egzersiz ve Spor kavramları | ||
13) | Veteran Sporcular ve Yaşlılarda Fiziksel Aktiviteler, Rekreasyonel Aktiviteler | ||
14) | Çocuklarda Fiziksel Aktivite ve Fiziksel Uygunluk Değerlendirme |
Ders Notları: | H.Arıkan, N.Ergün,A.R.Özdinçler, B.U.Tuğay. Klinik Egzersiz Fizyolojisi. İstanbul Tıp Kitabevleri. 2018. Ehramm Kerigan, çeviri:Gül Baltacı. İleri Egzersiz Fizyolojisi. Hipokrat Kitapevi. 2018. Mehmet Ünal. Egzersiz Fizyolojisi. İstanbul Tıp Kitabevleri. 2019. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 79 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek | |
2) | Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek | |
3) | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak | |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek | |
5) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek | |
6) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek | |
7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek | |
8) | Fizyoterapi alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilmek | |
9) | Fizyoterapi ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilmek | |
10) | Tedavi öncesi hastaya gerekli bilgiyi vermek ve hastayı tedaviye uygun olarak hazırlamak | |
11) | Fizyoterapi araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanabilmek, kontrollerini yapabilmek ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlayabilmek |