ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1134 | Klasik Türk Müziğine Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Dersin Amacı: | Klasik Türk müziğinin genel yapısı, karakteri (makam, usul, form, perde, aralık…), türleri önemli bestecileri ve eserleri hakkında farklı açılardan bilgiler vermek ve uygulamalar yaptırmak suretiyle öğrencilere kültürümüzün önemli bir unsuru olan müziğimiz hakkında genel kültür ve izlenim kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • Genel yapısı, tarihi gelişimi, karakteri, türleri ve dönemleri hakkında bilgi edinerek kültürümüzün önemli bir parçası olan milî musikimiz hakkında bakış açısı geliştirme • Türk müziği ile batı müziği arasındaki farklılıkları kavrama • Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “makamlar” hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma • Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “usuller” hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma • Dinleti ve meşk yoluyla 70 farklı örnek üzerinden Türk müziği formları hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma • Meşk edilecek sözlü eserlerde güftelerin edebî açıdan irdelenmesi yoluyla kültürümüzdeki şiir-müzik yakınlığı hakkında fikir sahibi olma • Müziğimizde kullanılan 27 farklı çalgı aleti hakkında bilgi sahibi olma • Klasik Türk müziğinin başlangıçtan bu yana önemli 28 bestecisi hakkında bilgi ve fikir sahibi olma • Klasik Türk müziğini dinleme, beğenme ve -sınırlı da olsa- icra edebilme becerisi kazanma |
Türk müziğinin tarihî gelişimi Türk müziği ile batı müziği arasındaki farklılıklar Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “makamlar” Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “usuller” Dinleti ve meşk yoluyla 70 farklı örnek üzerinden Türk müziği formları Müziğimizde kullanılan 27 farklı çalgı aleti Klasik Türk müziğinin başlangıçtan bu yana önemli 28 bestecisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | DERSİN AMAÇLARI, DERS İŞLEME YÖNTEMLERİ, TÜRK MÜZİĞİ HAKKINDA GENEL BİLGİ, ABDÜLKÂDİR MERÂĞÎ ve HAFIZ POST’UN TANITILMASI VE BİRER ESERİNİN MEŞK EDİLMESİ İKİ HİCAZ ÖRNEK ÜZERİNDEN TÜRKÜ VE ŞARKI FORMLARI HAKKINDA BİLGİ | RAST (Amed nesim-i subhdem / Gelse o şuh meclise) (Garip bir kuştu gönlüm- Nasıl geçti habersiz o güzelim yıllarım) RAST TÜRKÜ (Leblebi koydum tasa) | |
2) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ ITRÎ ve 3. SELİM’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KANUN-KEMAN SAZLARININ TANITIMI | SEGÂH (Tûtî-i mucize.) HÜZZAM (Gönül verdim…) SEGÂH TÜRKÜ (İzmir’in kavakları) HÜZZAM TÜRKÜ (Arabaya taş koydum) BUSELİK İLAHİ: TAŞTI RAHMET DERYASI | |
3) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ İSMAİL DEDE EFENDİ ve ZEKÂÎ DEDE EFENDİ’NİN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ UD-LAVTA SAZLARININ TANITIMI | RAST (Yine bir gülnihal) NEVA (Yine bağlandı dil) RAST TÜRKÜ (Sıra sıra siniler) NEVA TÜRKÜ (Mavi yelek) RAST ORDU MARŞI | |
4) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ HACI ARİF BEY ve ŞEVKİ BEY’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ NEY-REBAB SAZLARININ TANITIMI | KÜRDİLİHİCAZKÂR (Muntazır teşrifine) HÜSEYNİ (Hicran oku) MUHAYYERKÜRDİ TÜRKÜ (Bülbülüm altın kafeste) HÜSEYNİ TÜRKÜ (Havada bulut yok) HÜSEYNİ İLAHİ: DERMAN ARARDIM DERDİME | |
5) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI NEYZEN TEVFİK ve EKREM GÜYER’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ SANTUR-TANBUR SAZLARININ TANITIMI | HİCAZ (Ey rahmeti bol) NİHAVENT (Unutturamaz seni hiçbir şey) HİCAZ TÜRKÜ (Divane âşık-çay elinden) NİHAVENT TÜRKÜ (Ah bir ataş ver) HİCAZ YENİ ÇANAKKALE TÜRKÜSÜ | |
6) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI FEHMİ TOKAY ve OSMAN NİHAT AKIN’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ YAYLI TAMBUR-KLASİK KEMENÇE SAZLARININ TANITIMI | BAYATİ (Benzemez kimse sana) NİHAVENT (Bir ihtimal) NİHAVENT: BENİM GÖNLÜM SARHOŞTUR NİHAVENT TÜRKÜ (Amman avcı) BAYATİ TÜRKÜ (Allı turnam bizim ele) NİHAVENT İLAHİ: GÜZEL ÂŞIK CEVRİMİZİ | |
7) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI SELAHATTİN PINAR, ŞEKİP AYHAN ÖZIŞIK ve SADETTİN KAYNAK’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KUDÜM-BENDİR SAZLARININ TANITIMI DARBUKA- TEF-HALİLE SAZLARININ TANITIMI SEMÂÎ USULÜNÜN TANITIMI SOFYAN USULÜNÜN TANITIMI | HİCAZ (Bir bahar akşamı) / (Muhabbet bağına) NİHAVENT (Bahar gelmiş neyleyim) NİHAVENT: ORDUNUN DUASI HİCAZ TÜRKÜ (Bahçeye gel bahçeye) HÜSEYNİ MARŞ CEDDİN DEDEN | |
8) | ARA SINAV HAFTASI | ||
9) | MÜNİR NURETTİN SELÇUK, YESARİ ASIM ARSOY ve ALAATTİN ŞENSOY’UN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ CÜMBÜŞ-TAR SAZLARININ TANITIMI TÜRK AKSAĞI USULÜNÜN TANITIMI | HÜZZAM (Sevdiğim dünyalar kadar) NİHAVENT (Bekledim de gelmedin) / Biliyorsun bir zamanlar NİHAVENT-KÖRFEZDEKİ DALGIN SUYA BİR BAK HİCAZ: DİVANE ÂŞIK GİBİ DOLAŞIRIM YOLLARDA MUHAYYER TÜRKÜ (Ne ağlarsın) MUHAYYERKÜRDİ PLEVNE MARŞI HÜZZAM TÜRKÜ (İndim havuz başına) SEGÂH İLAHİ: BİZ DÜNYADAN GİDER OLDUK | |
10) | ARİF SAMİ TOKER ve FETHİ KARAMAHMUDOĞLU’NUN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ BAĞLAMA- MEY-KAVAL SAZLARININ TANITIMI YÜRÜK SEMAİ USULÜNÜN TANITIMI | NİHAVENT (Aşkımın ilk baharı) HİCAZ (Hiçbir şeyde gözüm yok) UŞŞAK: ÖMRÜN ŞU BİTEN NEŞVESİ TAM OLSUN RAST: UNUTULMUŞ BİRER BİRER NİKRİZ TÜRKÜ (Oy Giresun kayıkları) RAST İLAHİ: GAFLET UYKUSUNDA YATAR UYANMAZ | |
11) | YILDIRIM GÜRSES ve YUSUF NALKESEN’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KABAK KEMANE SAZININ TANITIMI DEVR-İ HİNDÎ USULÜNÜN TANITIMI | UŞŞAK (Gurbet o kadar acı ki) HİCAZ (Bir gün karşılaşırsak ayrıldığımız yerde) RAST: GÖNLÜMÜN EZHAR İÇİNDE GÜL GİBİ… HİCAZ TÜRKÜ: ÇAY ELİNDEN ÖTEYE UŞŞAK TÜRKÜ (Telgrafın tellerine/Ayva çiçek açmış) RAST MARŞ EY ÇANAKKALE | |
12) | TEOMAN ALPAY ve SELAHATTİN İÇLİ’NİN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ SİPSİ- DUDUK- ÇIĞIRTMA SAZLARININ TANITIMI DÜYEK USULÜNÜN TANITIMI | NİHAVENT (Gökyüzünde yalnız gezen yıldızlar) HİCAZ (Bir seni bir gülü öptüm gizlice) MUHAYYERKÜRDİ: BİR KIZIL GONCAYA BENZER MUHAYYERKÜRDİ TÜRKÜ (Evlerinin önü handır) UŞŞAKİLAHİ: AMENNA SÖYLEDİK | |
13) | AVNİ ANIL ve ALAATTİN YAVAŞÇA’NIN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ TULUM- KARADENİZ KEMENÇESİ SAZLARININ TANITIMI AKSAK USULÜNÜN TANITIMI | HİCAZ (Gün be gün yaşanan) KÜRDİLİHİCAZKÂR (Geçmesin günümüz) SEGÂH TÜRKÜ: İZMİR’İN KAVAKLARI HİCAZ:TEL TEL TARADIM ZÜLFÜNÜ | |
14) | AMİR ATEŞ ve EROL SAYAN’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ DAVUL-ZURNA SAZLARININ TANITIMI CURCUNA USULÜNÜN TANITIMI | MUHAYYERKÜRDİ (Bir kızıl goncaya benzer) RAST (Geçsin günler haftalar) NİHAVENT: KİMSEYE ETMEM ŞİKÂYET… BAYATİ TÜRKÜ: AH NEYLEYİM GÖNÜL SENİN ELİNDEN HİCAZ İLAHİ: ÖMRÜN BİTİRMİŞ VİRANE MİYİM |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | GEP 1134 dersi için İtslearning portalında yer alan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel tüm belgelerdir. Bunlar, aynı zamanda dersin içeriğidir Türk Müzik Tarihine Genel Bakış, Ahmet Gümüştekin Osmanlı Döneminden 21. Yüzyıla Türk Musikisi, Mehmet Güntekin Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, İsmail Hakkı Özkan Türk Musikisi Kimindir, Hüseyin Sadettin Arel Saz ve Söz Meclisi, Türkan- M. Hakan Alvan |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 1 | % 10 |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 105 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 2 |
2) | Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 1 |
3) | Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir. | 1 |
4) | İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. | 1 |
5) | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir. | 1 |
6) | Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir. | 1 |
7) | Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir. | 3 |
8) | Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 2 |
9) | Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir. | 1 |