MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0134 | Klasik Türk Müziğine Giriş | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Dersin Amacı: | Klasik Türk müziğinin genel yapısı, karakteri (makam, usul, form, perde, aralık…) önemli bestecileri ve eserleri hakkında farklı açılardan bilgiler vermek suretiyle öğrencilere kültürümüzün önemli bir unsuru olan müziğimiz hakkında genel kültür ve izlenim kazandırmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; •• Genel yapısı, tarihi gelişimi, karakteri, türleri ve dönemleri hakkında bilgi edinerek kültürümüzün önemli bir parçası olan milî musikimiz hakkında bakış açısı geliştirme • Türk müziği ile batı müziği arasındaki farklılıkları kavrama • Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “makamlar” hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma • Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “usuller” hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma • Dinleti ve meşk yoluyla 70 farklı örnek üzerinden Türk müziği formları hakkında bilgi edinerek izlenim kazanma • Meşk edilecek sözlü eserlerde güftelerin edebî açıdan irdelenmesi yoluyla kültürümüzdeki şiir-müzik yakınlığı hakkında fikir sahibi olma • Müziğimizde kullanılan 27 farklı çalgı aleti hakkında bilgi sahibi olma • Klasik Türk müziğinin başlangıçtan bu yana önemli 28 bestecisi hakkında bilgi ve fikir sahibi olma • Klasik Türk müziğini dinleme, beğenme ve -sınırlı da olsa- icra edebilme becerisi kazanma |
Türk müziğinin tarihî gelişimi Türk müziği ile batı müziği arasındaki farklılıklar Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “makamlar” Dinleti ve meşk yoluyla çeşitli örnekler üzerinden “usuller” Dinleti ve meşk yoluyla 70 farklı örnek üzerinden Türk müziği formları Müziğimizde kullanılan 27 farklı çalgı aleti Klasik Türk müziğinin başlangıçtan bu yana önemli 28 bestecisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | DERSİN AMAÇLARI, DERS İŞLEME YÖNTEMLERİ, TÜRK MÜZİĞİ HAKKINDA GENEL BİLGİ, ABDÜLKÂDİR MERÂĞÎ ve HAFIZ POST’UN TANITILMASI VE BİRER ESERİNİN MEŞK EDİLMESİ İKİ HİCAZ ÖRNEK ÜZERİNDEN TÜRKÜ VE ŞARKI FORMLARI HAKKINDA BİLGİ | ||
2) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ ITRÎ ve 3. SELİM’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KANUN-KEMAN SAZLARININ TANITIMI | ||
3) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ İSMAİL DEDE EFENDİ ve ZEKÂÎ DEDE EFENDİ’NİN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ UD-LAVTA SAZLARININ TANITIMI | ||
4) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHÎ GELİŞMESİ HACI ARİF BEY ve ŞEVKİ BEY’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ NEY-REBAB SAZLARININ TANITIMI | ||
5) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI NEYZEN TEVFİK ve EKREM GÜYER’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ SANTUR-TANBUR SAZLARININ TANITIMI | ||
6) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI FEHMİ TOKAY ve OSMAN NİHAT AKIN’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ YAYLI TAMBUR-KLASİK KEMENÇE SAZLARININ TANITIMI | ||
7) | KLASİK TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI SELAHATTİN PINAR, ŞEKİP AYHAN ÖZIŞIK ve SADETTİN KAYNAK’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KUDÜM-BENDİR SAZLARININ TANITIMI DARBUKA- TEF-HALİLE SAZLARININ TANITIMI SEMÂÎ USULÜNÜN TANITIMI SOFYAN USULÜNÜN TANITIMI | ||
8) | ARA SINAV HAFTASI | ||
9) | MÜNİR NURETTİN SELÇUK, YESARİ ASIM ARSOY ve ALAATTİN ŞENSOY’UN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ CÜMBÜŞ-TAR SAZLARININ TANITIMI TÜRK AKSAĞI USULÜNÜN TANITIMI | ||
10) | ARİF SAMİ TOKER ve FETHİ KARAMAHMUDOĞLU’NUN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ BAĞLAMA- MEY-KAVAL SAZLARININ TANITIMI YÜRÜK SEMAİ USULÜNÜN TANITIMI | ||
11) | YILDIRIM GÜRSES ve YUSUF NALKESEN’İN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ KABAK KEMANE SAZININ TANITIMI DEVR-İ HİNDÎ USULÜNÜN TANITIMI | ||
12) | TEOMAN ALPAY ve SELAHATTİN İÇLİ’NİN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ SİPSİ- DUDUK- ÇIĞIRTMA SAZLARININ TANITIMI DÜYEK USULÜNÜN TANITIMI | ||
13) | AVNİ ANIL ve ALAATTİN YAVAŞÇA’NIN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ TULUM- KARADENİZ KEMENÇESİ SAZLARININ TANITIMI AKSAK USULÜNÜN TANITIMI | ||
14) | AMİR ATEŞ ve EROL SAYAN’IN TANITILMASI BİRER ESERİN MEŞK EDİLMESİ DAVUL-ZURNA SAZLARININ TANITIMI CURCUNA USULÜNÜN TANITIMI |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | GEP 1134 dersi için İtslearning portalında yer alan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel tüm belgelerdir. Bunlar, aynı zamanda dersin içeriğidir Türk Müzik Tarihine Genel Bakış, Ahmet Gümüştekin Osmanlı Döneminden 21. Yüzyıla Türk Musikisi, Mehmet Güntekin Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, İsmail Hakkı Özkan Türk Musikisi Kimindir, Hüseyin Sadettin Arel Saz ve Söz Meclisi, Türkan- M. Hakan Alvan |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 105 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
2) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
3) | Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
4) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
5) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
6) | Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. | |
7) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | 4 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | 3 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | 4 |
11) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 4 |