|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Introduction. Music and Culture. |
|
2) |
The Concept of Music according to Linguistics, Physics, Sociology and Aesthetics. |
Reading:
“Why We Sing” from Music Instinct by P. Ball |
3) |
Historical Background : Music in East & Music in Antiquity
Medieval Age, Renaissance, Baroque Music, Classical and Romantic Periods of Music History |
Reading: Hand-Out by Celâl Eldeniz |
4) |
Historical Background : Music in East & Music in Antiquity
Medieval Age, Renaissance, Baroque Music, Classical and Romantic Periods of Music History |
Reading: Hand-Out by Celâl Eldeniz
|
5) |
Historical Background : Music in East & Music in Antiquity
Medieval Age, Renaissance, Baroque Music, Classical and Romantic Periods of Music History |
Reading: Hand-Out by Celâl Eldeniz |
6) |
PART II-PRE-WAR PERIOD
Basic Music Theory-Physics of Sound
Basic Music Theory-Musical Terms |
Readings:
1. Listener’s Guide (via E-mail)
2. Notes on Music Theory by Celâl Eldeniz |
7) |
Introduction to Modern and Contemporary Periods of Music History Pre-War Period I
Movements, Techniques, Composers:
Post-Wagnerian: Mahler, Strauss
Spanish Nationalism: Albeniz, De Falla, Granados
South America: Villa-Lobos
Italy: Puccini
Other Parts of Europe: Janacek, Sibelius |
Readings: 1. Hand-Out by Celâl Eldeniz
Pre-War Period II:
Impressionism, French Avant-Gardes, Les Decadents, Les Six.
Movements, Techniques, Composers:
France: (Romanticism) Saint-Saëns, Fauré, (Impressionism) Debussy, Ravel, (neoclassicism) Satie, Les Six (Milhaud, Poulenc and others)
Readings:
Hand-Out by Celâl Eldeniz |
8) |
Pre-War Period III: A Reaction to Avant-Garde: Tonal- Atonal, Second Viennese School, Twelve-Tone System |
Movements, Techniques, Composers:
Second Viennese School/Expressionism: Schönberg, Berg, and Webern
Neo-Classicism
USSR: Rachmaninov, Scriabin, (neo-classicism) Stravinski, Prokofiev, (neoromanticism) Shostakovich |
9) |
PART III-THE PERIOD BETWEEN THE WARS
Between the Wars in America: Jazz
Music & Visual Arts: Musical Theatre.
Movements, Techniques, Composers:
Jazz Influenced Music: Gershwin, Bernstein
Midterm Exam (13.11.2019, (After covering topics in first half of the class )13.20 - 14.20, H 101)
Submission of Midterm Projects |
Videos (Not a must, Optional):
1. Documentary : Blues America
2. Some of the Jazz Documentaries on-line
3. The Music that Made the Movies (3 Parts) |
10) |
Around WWII:
Neue Sachlichkeit, Gebrauchsmusik, Entartete Musik, Electronische Musik.
British and American Contemporary Classical Music |
Movements, Techniques, Composers:
British Music: (Socialism) Holst, Williams, (neo-romanticism) Britten
Electronic Music: Varèse
Microtonal Music: Charles Ives
Utility Music: Hindemith, Weill, Copland |
11) |
AFTER-WAR PERIOD
Serialism, Musical Primitivism, Futurism, Neo-Romanticism, Eclecticism |
Movements, Techniques, Composers:
Serialism & Total Serialism: Stockhausen, Boulez, Berio, Krenek Folklorism/Musical Primitivism: Bartok
Futurism: Russolo Neo-Romanticism: Barber
Polystilism/Eclecticism: Schnittke, Cowell, Messiaen |
12) |
Indeterminism, Texturalism, Computer Music, Minimalism |
Movements, Techniques, Composers:
Aleatoric Music/Indeterminism: John Cage, Xenakis
Texturalism: Ligeti
Computer Music: Max Mathews
Minimalism: Philip Glass, Steve Reich, John Adams |
13) |
New Simplicity, New Complexity, Musical Historicism, Rock Influenced Music, Rock Music and Pop Music |
New Simplicity: Reimann
New Complexity: Osborne
Musical Historicism: Benjamin Bagby
Rock Influenced Music: Scott Johnson, John Zorn |
14) |
Putting it all together. Revision and General Discussion. |
Screening :
Documentary: The Sound and The Fury: A Century of Modern Music |
15) |
MODERN AND CONTEMPORARY MUSIC IN TURKEY
|
Modern and Contemporary Music in Turkey
Make a Research.
TBA
Final Exam (Exam Date and place TBA)
Submission of Self-Evaluation Papers Resources |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. |
|
2) |
İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. |
|
3) |
Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). |
|
4) |
Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. |
|
5) |
Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. |
|
6) |
Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. |
|
7) |
Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. |
|
8) |
Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. |
|
9) |
Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |
|
10) |
Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. |
|
11) |
Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. |
3 |
12) |
İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |
3 |