ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6032 | Cinsellik ve Cinsel Sağlık | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Dersin Amacı: | Cinsellik/cinsel sağlığın tanımı, Dünya’da ve Türkiye’de sunulan durumu, bütünsel yaklaşımla sunulan cinsel sağlık hizmetleri konusunda bilgi kazanmak, cinsel sağlığın koruyucu sağlık bakımını öğrenmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Üreme sağlığını tanımlayabilmeli, amacını ve kapsamını açıklar. Cinsel Sağlık ve Üreme sağlığı konusunda toplumu bilinçlendirir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunma konusunda eğitim verebilir. Aile planlaması ve kadın genital organlarının işleyişi/fizyolojisi konusunda gerekli teorik bilgiye sahip olabilir. Aile planlaması konusunda danışmanlık yapabilme, modern yöntemler konusunda bireyleri bilgilendirebilir. Güvenli Annelik yaklaşımlarını öğrenme ve gerekli eğitimleri yapabilme becerilerini geliştirebilir. Gebelikten Korunma Yöntemlerinin etki mekanizmalarını, yan etkilerini bilme ve gerekli eğitimleri yapabilme becerilerini geliştirebilir. |
Üreme Sağlığı Kavramı Üreme Hakları ve Cinsel Hakları. Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler. Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü. Kadın ve Erkek Üreme Organları Anatomisi ve Endokrinolojisi. Gebeliğin Oluşması ve Doğum. Ergen Sağlığı ve Cinselliği. Aile Planlaması Danışmanlığı Aile Planlaması Hizmetlerinin Kalitesinin Arttırılması. İnfertilite ve İnfertil Çiftlerede Hemşirelik Yaklaşımları. Adölesanlarda Aile Planlaması ve Gebelik. Güvenli Cinsellik Cinsel Sorunlar. Güvenli Annelik (Kadın ve bebek Açısından). Toplum Sağlığı Açısından Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Neden Olan Etkenler. Cinsel Sağlığın Korunması Açısından Önlemler ve Hemşirenin Sorumlulukları.Kültür ve Üreme Sağlığına Katılımı. Evlilik Öncesi Danışmanlık. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | dersin tanıtımı | ||
2) | Üreme Sağlığı Kavramı Üreme Hakları ve Cinsel Hakları | ||
3) | Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü | ||
4) | Kadın ve Erkek Üreme Organları Anatomisi ve Endokrinolojisi Gebeliğin Oluşması ve Doğum | ||
5) | Ergen Sağlığı ve Cinselliği | ||
6) | Aile Planlaması Danışmanlığı Aile Planlaması Hizmetlerinin Kalitesinin Arttırılması İnfertilite ve İnfertil Çiftlerede Hemşirelik Yaklaşımları | ||
7) | Adölesanlarda Aile Planlaması ve Gebelik | ||
8) | Güvenli Cinsellik ve Cinsel Sorunlar | ||
9) | Güvenli Annelik (Kadın ve bebek Açısından) | ||
10) | Toplum Sağlığı Açısından Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Neden Olan Etkenler | ||
11) | Cinsel Sağlığın Korunması Açısından Önlemler ve Hemşirenin Sorumlulukları | ||
12) | Kültür ve Üreme Sağlığına Katılımı | ||
13) | Evlilik Öncesi Danışmanlık | ||
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları: | haftalık verilecektir |
Diğer Kaynaklar: | Beckmann C.R.B., Ling F.W., Barzansky B.M., Herbert W.N.P., Laube D.W., Smith R.P. (2010). Obstetrics and Gynecology, Lippincott Williams & Wilkins, 6th Ed., Philadelphia. Güngör Z. (2000). Cinsel Davranışlar ve Kondom, Hacettepe Toplum Hekimliği Bülteni, Ocak, 21(1). Set T, Dağdeviren N, Aktürk Z. (2006). Ergenlerde Cinsellik Genel Tıp Dergisi, 16(3):137-141 Taşkın L. (2009). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara. Bulut A, Ortaylı N. (2004). Bir Araştırmanın Düşündürdükleri: Cinsel Sağlık Ama Nasıl? STED, 13(2):60-63. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği, Güvenli Cinsellik, Ed: Özgülnar N., Pektaş H., Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Alanında Ulusal ve Yerel Medya Yoluyla Savunuculuk Projesi, http://www.cetad.org.tr/CetadData/Book/19/269201116425-bilgilendirme_dosyasi_4.pdf, |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 10 | 60 |
Sunum / Seminer | 4 | 8 | 32 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 8 | 32 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 254 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |